صفحه اصلی / شاخص ۱۱۶ واحد بالا رفت

شاخص ۱۱۶ واحد بالا رفت

 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، موج مثبتی که پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در بازار سرمایه آغاز شده است، امروز – یکشنبه – نیز به روند صعودی خود ادامه داد.
البته از شدت رشد شاخص در معاملات امروز کاسته شده و حجم و شمار معاملات نیز پایین بود به طوی که ۷۸۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲ هزار و ۶۶۴ میلیارد ریال در ۵۳ هزار و ۴۲۷ نوبت خرید و فروش شد.
روز گذشته، در نخستین روز پس از اعلام پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، شاخص جهش ۷۳۳ واحدی را تجربه کرد که البته به نظر کارشناسان، هیجانی بود، بر این اساس، شاخص در معاملات امروز، روندی آرام و با احتیاط را دارا بود.
بیشتر شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز امروز بالا رفتند، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) ۳۹ واحد، شاخص آزاد شناور ۱۰۲ واحد، شاخص بازار اول ۲۷ واحد و شاخص بازار دوم ۵۶۶ واحد رشد کرد.
اما، شاخص کل (هم وزن) ۴۱ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) ۳۲ واحد افت کرد.
نمادهای حکشتی (کشتیرانی)، فولاد (فولاد مبارکه)، همراه (همراه اول)، فملی (ملی صنایع مس)، رمپنا (مپنا) و وخاور (بانک خاورمیانه) در معاملات امروز، با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص داشتند، در مقابل، شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین تاثیر منفی را برجای گذاشت.
** توقف شاخص فرابورس در جایگاه ۹۲۷ واحدی
شاخص فرابورس، برخلاف رشد روز گذشته، روندی منفی داشت و با کمتر از یک واحد افت، در پله ۹۲۷ واحدی متوقف شد.
نقل و انتقال ۱۸۹ میلیون ورقه بهادار به ارش تقریبی یک ‌هزار و ۵۲۳ میلیارد ریال نتیجه معاملات روز جاری بازارهای فرابورس ایران بود.
در بازار امروز نماد معاملاتی شرکت‌های کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان، آهن و فولاد ارفع و دامداری تلیسه نمونه متوقف و نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس و توکاریل بازگشایی شدند. 
بازار اوراق با درآمدثابت نیز روز جاری با معامله نزدیک به یک میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از ۹۸۱ میلیارد ریال روبرو شد. 
تابلو معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن نیز دادوستد ۳۹ میلیارد ریال اوراق مسکن را تجربه کرد که قیمت این اوراق در دامنه ۷۱۶ تا ۷۶۱ هزار ریال در نوسان بود.
«بهروز عباس زاده» تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تاثیر نتایج انتخابات ریاست جمهوری بر بازار سرمایه با بیان این که فعالان بازار سرمایه نگاه مثبتی به دولت روحانی دارند، گفت: کاهش ریسک های سرمایه گذاری در بازار سرمایه از جمله نتایج انتخابات ریاست جمهوری بود که باعث می شود بورس در آینده، روند رشد تدریجی و معقول داشته باشد. 
وی با بیان این که رشد شاخص های بورس ناشی از خوش بینی فعالان بازار سرمایه به دولت دکتر حسن روحانی است، افزود: البته باید توجه داشت که رشد شدید شاخص بورس در روز گذشته، به دلیل هیجان بازار بود و در روزهای آینده روند رشد به صورت تدریجی و معقولانه خواهد بود. 
عباس زاده اضافه کرد: تاثیر دیگر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، کاهش ریسک های بازار سرمایه است به طوری که فعالان بازار سرمایه با توجه به انتخاب شدن روحانی، نسبت به بهبود شرایط بورس، امیدوار شده اند. 
وی یادآور شد: البته دولت فعلی برای بازار سرمایه شناخته شده است اما در صورت برنده شدن رقبای دیگر، نسبت به چگونگی سیاست های اقتصادی و وضعیت آینده بورس، ابهام ایجاد می شد و ریسک ها افزایش می یافت. 
این کارشناس بورس با بیان این که انتظار می رود در بلند مدت، روند صعودی بازار سرمایه ادامه داشته باشد، گفت: البته تداوم رشد شاخص به سیاست ها و برنامه های دولت دوازدهم نیز بستگی دارد اما در حالت بدبینانه، بازار سرمایه نوسانات خنثی خواهد داشت، بر این اساس، احتمال شکل گیری روند نزولی در بازار سرمایه ضعیف است. 
این کارشناس بورس ادامه داد: با توجه به افت قیمت ها در چند ماه گذشته، و کاهش ریسک های سیستماتیک بازار، سرمایه گذاری در شرایط فعلی جذاب شده است و از صنایع خودرو، بانک و رایانه و مخابرات به عنوان صنایع پرپتانسیل بازار نام برد. 
به گزارش ایرنا، ازمجموع بیش از ۴۱ میلیون و ۲۲۰ هزار رای اخذ شده در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی ۲۳ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۶۱۶ رای اخذ کرد.
 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.