یادداشت
اما باید ریشههای این رکود را در سیاستهای غیرمنطقی گذشته ریشهیابی کرد. همانگونه که در تحلیلهای کارشناسی بارها بیان شده است، بازار مسکن را نمیتوان با طرحهای غیرکارشناسی و شعاری مدیریت کرد و اگر شعار را در بازار مسکن جایگزین برنامههای علمی کنیم، چنانکه تجربه سالهای اخیر نشان داد، نتایج و عواقب آن را باید چند سال تحمل کنیم.
در دوران تبلیغات انتخابات ریاستجمهوری، برخی نامزدها با دور شدن از تحلیلهای علمی، بازار مسکن را آماج شعارهای پرهیجان خود قرار دادند و رکود بازار مسکن را به حربهای علیه دولت تبدیل کردند. این رویکرد در حالی بود که اغلب مردم ما نسبت به موثر بودن چنین شعارهایی تردیدهای جدی داشتند و خواهان برنامههای دقیق برای حل معضل مسکن طبقات کمدرآمد و جوانان بودند.
انتخابات اخیر میتواند نشاندهنده تمایل مردم نسبت به وعدههای نامزدها یا تداوم راه و روش منطقی فعلی به دور از هر گونه هیجان و شعارزدگی قلمداد شود. واقعیت این است که آگاهی مردم هم طی سالهای اخیر رشد کرده است و دیگر هر شعاری را قابل تحقق نمیدانند.
کوتاه سخن اینکه بازار مسکن در دولت دوازدهم نیازمند شعار و اقدامات هیجانی نیست و دولتمردان باید براساس واقعیتهای علمی نیازها و افق این بازار را برنامهریزی و مدیریت کنند.
اما باید ریشههای این رکود را در سیاستهای غیرمنطقی گذشته ریشهیابی کرد. همانگونه که در تحلیلهای کارشناسی بارها بیان شده است، بازار مسکن را نمیتوان با طرحهای غیرکارشناسی و شعاری مدیریت کرد و اگر شعار را در بازار مسکن جایگزین برنامههای علمی کنیم، چنانکه تجربه سالهای اخیر نشان داد، نتایج و عواقب آن را باید چند سال تحمل کنیم.
در دوران تبلیغات انتخابات ریاستجمهوری، برخی نامزدها با دور شدن از تحلیلهای علمی، بازار مسکن را آماج شعارهای پرهیجان خود قرار دادند و رکود بازار مسکن را به حربهای علیه دولت تبدیل کردند. این رویکرد در حالی بود که اغلب مردم ما نسبت به موثر بودن چنین شعارهایی تردیدهای جدی داشتند و خواهان برنامههای دقیق برای حل معضل مسکن طبقات کمدرآمد و جوانان بودند.
انتخابات اخیر میتواند نشاندهنده تمایل مردم نسبت به وعدههای نامزدها یا تداوم راه و روش منطقی فعلی به دور از هر گونه هیجان و شعارزدگی قلمداد شود. واقعیت این است که آگاهی مردم هم طی سالهای اخیر رشد کرده است و دیگر هر شعاری را قابل تحقق نمیدانند.
کوتاه سخن اینکه بازار مسکن در دولت دوازدهم نیازمند شعار و اقدامات هیجانی نیست و دولتمردان باید براساس واقعیتهای علمی نیازها و افق این بازار را برنامهریزی و مدیریت کنند.