به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از مهر، سیدحسن موسوی نژاد در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران درخصوص استفاده از فناوری های نوین در صنعت روسازی ریل، گفت: فناوری اسلَب تِرَک، فناوری جدیدی است که سالها در اروپا استفاده می شود ولی در ایران در بخش های کمی از راه آهن مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با اشاره به روسازی سنتی خط آهن شامل استفاده از بالاست که بسیار زمان بر و پرهزینه است افزود: اما در فناوری اسلَب تِرَک بتن به صورت پیش ساخته در زیر ریل قرار گرفته و ریل به روی این بتن کار می شود.
موسوی نژاد سرعت احداث این روش از ریل گذاری را روزانه ۷۰۰ متر تا یک کیلومتر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر خط پنج متروی تهران به صورت فناوری اسلَب تِرَک احداث شده است.
وی با انتقاد از عدم استفاده از این فناوری در ریل راه آهن تاکید کرد: می توانیم در مسیرهای ماسه ای مانند بافق – مشهد و کرمان – زاهدان که در زمان طوفان شن بالاست زیر زیل پر از ماسه شده و هیچ راهی بجز تعویض آن وجود ندارد از فناوری اسلَب تِرَک استفاده کرد.
موسوی نژاد هزینه تعمیر و نگهداری روسازی اسلَب تِرَک یک بیستم هزینه ریل گذاری به شیوه بالاست دانست و خاطرنشان کرد: این فناوری می تواند در داخل ایستگاه های قطار که معمولا متراژ زیادی از ریل نیاز دارند و همچنین در داخل تونل ها بخاطر نمناکی بالاست از بین می رود مورد استفاده قرار گیرد تا هزینه شرکت راه آهن برای تعمیر و نگهداری خطوط آهن کاهش یابد.
وی با اشاره به روسازی سنتی خط آهن شامل استفاده از بالاست که بسیار زمان بر و پرهزینه است افزود: اما در فناوری اسلَب تِرَک بتن به صورت پیش ساخته در زیر ریل قرار گرفته و ریل به روی این بتن کار می شود.
موسوی نژاد سرعت احداث این روش از ریل گذاری را روزانه ۷۰۰ متر تا یک کیلومتر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر خط پنج متروی تهران به صورت فناوری اسلَب تِرَک احداث شده است.
وی با انتقاد از عدم استفاده از این فناوری در ریل راه آهن تاکید کرد: می توانیم در مسیرهای ماسه ای مانند بافق – مشهد و کرمان – زاهدان که در زمان طوفان شن بالاست زیر زیل پر از ماسه شده و هیچ راهی بجز تعویض آن وجود ندارد از فناوری اسلَب تِرَک استفاده کرد.
موسوی نژاد هزینه تعمیر و نگهداری روسازی اسلَب تِرَک یک بیستم هزینه ریل گذاری به شیوه بالاست دانست و خاطرنشان کرد: این فناوری می تواند در داخل ایستگاه های قطار که معمولا متراژ زیادی از ریل نیاز دارند و همچنین در داخل تونل ها بخاطر نمناکی بالاست از بین می رود مورد استفاده قرار گیرد تا هزینه شرکت راه آهن برای تعمیر و نگهداری خطوط آهن کاهش یابد.