صفحه اصلی / اصناف انتخابات شورای شهر را جدی بگیرند

اصناف انتخابات شورای شهر را جدی بگیرند

 به عنوان شاکله اصلی شهر مورد توجه قرار گرفته اند که در عمل، به نقش و سهم آنها در حکمرانی خوب شهر، کم توجهی می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، اصناف در کنار مسایل اقتصادی، از جایگاه اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی برخوردارند و با سرنوشت شهر گره خورده اند؛ ولی متاسفانه این بخش عظیم، در سال های اخیر هیچ نقشی در تدوین نظام جامع شهری نداشته اند. به همین دلیل مجموعه اصناف تصمیم گرفتند در انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر، برای نخستین بار برای حضور در مجموعه تصمیم سازی و تصمیم گری شهری، به صورت مستقل وارد صحنه رقابت های انتخاباتی شوند. یقینا در مرحله اول دنبال برنده شدن ۱۰۰ درصدی در این انتخابات نیستیم بلکه همین که بتوانیم جایگاه اصناف در حوزه شهری را یادآور شده و سهمی در تصمیم گیری های شهری کسب کنیم، به هدف خود رسیده ایم.
اگر قرار است شهر از وضعیت فعلی خود خارج شود و ساماندهی بنگاه ها و تشکل ها به صورت عملی در شهر محقق شود، چاره ای جز مشارکت مجموعه عظیم اصناف در فرایندهای تصمیم گیری و اجرا نداریم. شهر تهران با داشتن ۲۸۵ هزار واحد صنفی در قالب های مختلف تولید، توزیع و خدمات فنی، یقینا می تواند به کمک همین اصناف، به وضعیت مدیریتی بهتری دست یابد. تهران به عنوان پیشانی کشور در حوزه های اقتصادی و اجتماعی شناخته می شود و تجربه موفق مشارکت بخش خصوصی در اصلاحات شهری، قابل تعمیم دادن به کل کشور خواهد بود.
حضور نمایندگان اصناف در مجموعه مدیریت شهری، موجب توسعه شهر و سامان دادن به بنگاه های اقتصادی خواهد بود. ایجاد اشتغال و فضای نشاط اقتصادی در شهر از طریق رونق کسب و کار، یقینا توسط همین مجموعه های صنفی میسر خواهد بود.
اکنون ۱۳۶ اتحادیه صنفی در تهران فعالیت می کنند که هم تجربه کار گروهی و تیمی را دارند و هم راه حل مشکلات بدون اتکا به منابع مالی دولتی را به خوبی می شناسند. این اتحادیه ها با همیاری اعضای خود می توانند نقش تعیین کننده ای در تعیین بخشی از اعضای شورای شهر تهران داشته باشند. اگر بخش خصوصی خواهان بهبود محیط کسب و کار خود و توسعه و پیشرفت شهر است، لازم است انتخابات شورای شهر را جدی گرفته و به کاندیداهای اصناف و دیگر چهره های همسو با بخش خصوصی رای دهند.
حضور حتی یک عضو صنفی در شورای شهر می تواند به اصلاح تصمیم گیری های مرتبط با کسب و کار کمک کند. اکنون شاهد برخی تخلف ها و تصمیم های نادرست در این زمینه هستیم و متاسفانه صدای اصناف و بخش خصوصی به گوش مسوولان نمی رسد. به عنوان نمونه در اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، برای ساماندی بنگاه های آلاینده مسیری ترسیم شده که به خوبی طی نمی شود. در این بند، شهرداری باید تسهیلاتی را برای خروج بنگاه ها فراهم کند و پس از این که شهرک ها و نواحی صنعتی با امکانات مناسب را فراهم کرد، صنایع را به خروج از شهر ملزم کند. اما شهرداری ها از اجرای تکالیف خود شانه خالی می کنند و انتظار دارند همه بار این جابجایی، بر دوش بخش خصوصی سنگینی کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.