صفحه اصلی / نکات کاربردی فروش استارتاپ از زبان یک کارآفرین

نکات کاربردی فروش استارتاپ از زبان یک کارآفرین

دن فاگلا مؤسس استارتاپ Science of skill توانسته است بدون استخدام نیروی زیاد و با تکیه بر امکانات اتوماسیون، استارتاپ خود را به موفقیت نسبی برساند و آن را به قیمتی حدود یک میلیون دلار بفروشد.
خریداران این استارتاپ چهارساله، گروهی از کارآفرینان نرم‌افزاری بودند که ۸۰۰ هزار دلار از این مبلغ را به‌صورت نقد پرداخت کرده‌اند و بقیه را در قسط دوم پرداخت خواهند کرد. این استارتاپ که به خاطر علاقه‌ی شدید فاگلا به هنرهای رزمی و جوجیتسو تأسیس شد، دوره‌های آموزشی مرتبط با هنرهای رزمی و دفاع شخصی به کاربران می‌فروشد.
فاگلا معتقد است دوران کنونی بهترین زمان برای فروختن کسب و کارهای کوچک است. سرویس BizBuySell که در همین زمینه فعالیت می‌کند، اعلام کرده است که تعداد استارتاپ‌های معامله‌شده در سال ۲۰۱۶ به ۷۸۴۲ واحد و میانگین قیمتی از ۱۸۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۳ به ۲۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده است.
اما یک کسب و کار کوچک و خاص به‌راحتی به فروش نمی‌رود. فاگلا معتقد است خصوصا زمانی که شما قیمت بالایی در نظر دارید، حدود یک  سال یا بیشتر باید برای این فروش برنامه‌ریزی کنید. او نکات زیر را برای فروش هرچه بهتر استارتاپ نوپا ارائه می‌دهد:
مدل کسب و کار صحیح را پیدا کنید
فاگلا از همان ابتدا قصد داشت استارتاپ خود را بفروشد. به بیان دیگر او مدل کسب و کار خود را به‌گونه‌ای طراحی کرد که فروش را به‌عنوان یکی از اهداف اصلی آن در نظر گرفت. او سابقه‌ی فروش باشگاه ورزشی نیز دارد و همین امر به او کمک زیادی کرد.
او پس از فروش اولیه‌ی محصولات، توانست با تکیه بر برند شخصی خود ترافیک زیادی وارد وب‌سایت کند. در ادامه فاگلا با دیگر مربیان هنرهای رزمی همکاری کرد و دوره‌های آموزشی آن‌ها را در وب‌سایت خود عرضه کرد. با پیشرفت وب‌سایت، فاگلا حوزه‌ی دفاع شخصی و کمک‌های اولیه را نیز به محصولات خود اضافه کرد که موجب افزایش مشتریان و کاربران وب‌سایت شد.
با بزرگ شدن وب‌سایت، او برخی وظایف را به سرویس‌های اتوماسیون سپرد و افرادی نیمه‌وقت را نیز برای کارهای مختلف استخدام کرد. زمانی که او تصمیم به فروش استارتاپ گرفت، تعداد مشتریان به عدد مناسبی رسیده بود و تنوع محصولات نیز افزایش پیدا کرده بود.
آمارهای خوب را حفظ کنید
فاگلا تمام آمارهای مفید وب‌سایت خود را در طول فعالیت نگهداری کرده است. او معتقد است خریداران باید بتوانند به موفقیت کسب و کار شما اعتماد کنند. او با استفاده از نرم‌افزارهای اتوماسیون حسابداری، تمامی آمارهای فروش، درآمد، خرید، ارتباط با مشتریان و دیگر اطلاعات مالی را ذخیره کرده است. او می‌گوید فروشنده‌ی استارتاپ باید بتواند این آمارها را درک کند و برای خریداران توضیح دهد. این آمارها تصویر روشنی از مسیر پیشرفت استارتاپ به خریدار نشان می‌دهند.
نشان دهید که استارتاپ بدون شما هم موفق خواهد بود
اکثر خریداران به این نکته شک دارند که در صورت ترک استارتاپ از سوی مؤسس، کارایی آن مختل خواهد شد و شرکت شکست خواهد خورد. فاگلا ۴ کارمند قراردادی داشت که یکی از آن‌ها به‌صورت دائم بر کارهای قراردادی و بازاریابی تمرکز داشت. او در این باره می‌گوید:
اگر شما صاحب کسب و کار هستید، باید تعدادی سهامدار عملیاتی داشته باشید تا در صورتی که اتفاقی برای شما افتاد، بتوانند شرکت را اداره کنند.
واسطه‌ی مناسب را بیابید
اگرچه خرید و فروش کسب و کار و خصوصا استارتاپ عمر کمی در کشور ما دارد، اما استفاده از این تجربه‌ی فاگلا نیز می‌تواند در آینده مفید باشد. پیدا کردن مشاور یا فردی که آشنایی کامل به مراحل فروش شرکت‌ها دارد حیاتی است. این فرد باید بتواند خریدار مناسب با شرایط خوب برای شما پیدا کند و شرکت را به بالاترین قیمت ممکن به فروش برساند.
نکته‌ی آخر این‌که اگر مدل درآمدی شما بر فروش استارتاپ استوار است، حتما برنامه‌ای برای درآمد کسب‌شده از آن داشته باشید و تلاش کنید از تجربیات این شرکت خود در کارهای بعدی سود ببرید و با استفاده از درآمد جدید، هرچه سریع‌تر استارتاپی دیگر تأسیس کنید.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.