صفحه اصلی / آدرس غلط یارانه های نقدی

آدرس غلط یارانه های نقدی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اگزیم نیوز، زمان کمی تا تعیین سرنوشت چهار ساله کشور و شروع دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مانده، در این میان عده ای با شعار وعده های افزایش سقف قیمت یارانه های نقدی به میدان رقابت انتخاباتی وارد شده که کارشناسان اقتصادی این شعار را عوام فریبانه و به ضرر اقتصاد کشور می دانند. در این راستا دکتر رحمت الله علی رحیمی، پژوهشگر اقتصاد اسلامی در گفتگو با اگزیم نیوز در این باره می گوید: با توجه به زمان حاضر و تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری، در راس شعارها و وعده های انتخاباتی تمام افراد مباحث اقتصادی قرار دارد و بر روی این مسائل مانور تبلیغاتی می دهند اما در این میان عده ای هستند که به سراغ وعده های مبتنی بر شاخص های رفاه اقتصادی رفته اند که پرداخت یارانه آن هم با مبالغ جدید یکی از این وعده ها است.
وی ادامه داد: در واقع یارانه ابزار تعدیل ثروت در جامعه است و با توجه به اینکه مشکلاتی در اجرای این سیاست است اصل این شاخص اقتصادی را زیر سوال برده است. به عبارت دیگر یارانه می تواند ابزاری برای تعدیل اقتصادی دهک های جامعه باشد، از سوی دیگر توانایی تعدیل فاصله طبقاتی اقشار جامعه را نیز دارد.
این پژوهشگر اقتصادی افزود: معتقدم یارانه نقدی عملکردی همچون مالیات دارد. به عبارتی می توان همانند مالیات از ثروتمندان جامعه، کارخانه ها و تولیدکننده ها سرمایه (مالیات) را جمع آوری و به اقشار فقیر جامعه پرداخت کرد. در حقیقت یارانه نیز چنین خاصیتی دارد.
وی با اشاره به اینکه سه دهک کم درآمد کشور مستحق دریافت یارانه نقدی هستند، گفت: یارانه نقدی در اصل می بایست تنها به قشر کم درآمد تعلق بگیرد نه اینکه همه جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور یارانه نقدی را حق خود بدانند.
علی رحیمی با بیان اینکه از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال ۸۹ قرار بر این بود که پرداخت یارانه ها برای اقشار خاص اجرایی شود، اضافه کرد: ارائه یارانه نقدی به تمام اقشار جامعه و در بلندمدت یک اشتباه بود که دولت قبل مرتکب آن شد.
این پژوهشگر اقتصادی اظهار کرد: در حال حاضر دولت برای تامین بودجه عمرانی، جاری و تکمیل پروژه های نیمه کاره با تنگناهای مالی شدیدی مواجه است و نمی توان منبع مالی جدیدی را برای افزایش سقف یارانه های نقدی تعریف کرد.
وی تاکید کرد: وعده افزایش یارانه نقدی گفته شده موجب افزایش حامل های انرژی می شود. اگر بگویند با افزایش پرداخت یارانه ها هیچ چیزی گران نمی شود حرف صادقانه ای نیست. به طور قطع افزایش یارانه های نقدی چیزی جز انتشار پول بدون پشتوانه، افزایش تورم و در نهایت نابودی اقتصادی کشورمان نیست.
به گفته وی در واقع می توان یارانه ها را در چند مرحله و به عنوان نمونه در یک برنامه کوتاه مدت ۵ ساله اجرا کرد. علی رحیمی افزود: البته خود طرح هدفمندی یارنه ها نمی تواند عاملی برای افزایش تورم باشد اما شاهد آن بودیم که عده ای به بهانه حذف یارانه های سوخت و پرداخت یارانه های نقدی قیمت برخی از کالاها را افزایش دادند و در واقع همین تورم در نهایت می تواند در سبد هزینه خانوارها سهم داشته باشد.
وی اضافه کرد: به عناون نمونه یارانه چهل و پنج هزار و پانصد تومانی سال ۹۰ با یارانه سال ۹۶ از لحاظ قیمت جاری در یک تراز قرار داشته ولی از نظر قیمت حقیقی یکسان نیست چرا که ارزش پول و قدرت خرید مردم نسبت به سال ۹۰بسیار کاهش پیدا کرده است.
علی رحیمی در پایان گفت: ضروری است این آگاهی به مردم داده شود که افزایش میزان یارانه های نقدی به قیمت از بین رفتن فرصت های جدید شغلی خواهد بود و خطرات غیرقابل جبران افزایش یارانه نقدی برای اقتصاد ایران را به مردم یادآوری کنند و سطح آگاهی مردم را نسبت به شعارهای عوام فریبانه عده ای در آستانه انتخابات افزایش دهند.

همچنین مطالعه کنید:

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.