محمد جوادی قاضیانی
و گفتیم که شتابدهندهها با ارائه خدماتی که خود استارتآپها در آن ضعف دارند یا تخصص و وقت کافی برای آن را ندارند، مسیر توسعه را برای آنها باز میکنند.
به گزارش کسب و کار نیوز، برنامه تجاریسازی شریف یکی از این شتابدهندههاست که چند سالی است به ارائه خدمات به استارتآپها میپردازد و به موفق شدن آنها کمک میکند. «کسبوکار» در گفتگو با سید محمد سیارپور، مدیر برنامه تجاریسازی دستاوردهای دانشجویی شریف که فارغالتحصیل دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی ارشد MBA هم هست ، به بررسی خدمات این برنامه پرداخته است.
شما فعالیت خود را در زمینه کارآفرینی از چه زمانی آغاز کردید؟
از سال ۹۱ تاکنون در اکوسیستم کارآفرینی مشغول فعالیت هستم. در آن سالها بیشتر تمرکز ما روی فعالیتهای جریانسازی و ترویج کارآفرینی دانشبنیان بود که اکنون امتداد آن فعالیتها تبدیل شده به سلسله رویدادهای بینالمللی «فراایده» که توضیح خواهم داد. سال ۹۲ هم فعالیتهای ما بیشتر حول توانمندسازی تیمهای نوپا قرار گرفت که در حال حاضر هم بیشتر در قالب دوره توانمندسازی «پرتو» پیش میروند. سال ۹۳ هم که با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف برنامه تجاریسازی را راهاندازی کردم. از آن سال مدیریت برنامه تجاریسازی را بر عهده داشتهام و در این مدت سعی کردم پس از شناسایی نیازها و چالشهای پیشروی تیمهای نوآور و کارآفرین به تامین نیاز و خدمترسانی مناسب برای رشد و پیشرفت کسبوکارهای نوپا بپردازم. همچنین در حال حاضر به عنوان شریک سرمایهگذاری چند نهاد اصلی سرمایهگذاری خطرپذیر به تامین مالی استارتآپهای فناور میپردازم.
برنامه تجاریسازی شریف را معرفی کنید و چه عاملی باعث شد که تیمی با این قدرت دور هم جمع شوند؟
برنامه تجاریسازی شریف از سال ۹۳ ذیل معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شریف فعالیت خود را آغاز کرد. هدف این برنامه حمایت و پشتیبانى از تجارىسازى دستاوردهاى فناورانه و راهاندازى کسبوکارهاى مبتنى بر نوآورى است که در مسیر راهاندازی و رشد با موانع مختلفی روبهرو هستند. این برنامه از ابتدای فعالیت خود تلاش کرد تا گامهایی موثر در فضای کارآفرینی بردارد و با توجه به کسب تجاربی متفاوت در این حوزه تمام تلاشمان بر این بود تا چالشهای موجود در این فضا را با اقدامات و ارائه خدمات مناسب برطرف کنیم. رویدادهای فراایده برای ایجاد دغدغه، معرفی و شناسایی فرصتها و نیازهای موجود در حوزههای مختلفی که از اولویتهای ملی است مثل آب، مواد غذایی، فرهنگ و اسباببازی، شهر هوشمند و… برگزار شد. بعد از شناخت و شناسایی فرصتها و تشکیل تیمها آنها نیاز به مهارتهای لازم برای ورود به دنیای کسبوکار دارند که در دوره توانمندسازی پرتو با تشکیل کارگاهها و دورههای آموزشی به خوبی به این نیاز پاسخ داده میشود و همزمان با روند رو به رشد تیمها، مشاوران و راهبرانی متخصص و با تجربه در حوزه کسبوکار برای هدایت آنها اختصاص داده میشوند.
ایده کار از کجا آمد؟
ایده شکلگیری این برنامه به سالهای ۹۰-۹۱ همزمان با صحبتهای مقام معظم رهبری با محوریت اقتصاد دانشگاهی و اقتصاد مقاومتی بر میگردد که ایشان هم در بیاناتشان نسبت به این موضوع تاکید بسیار داشتند. از طرفی ما هم در دانشگاه شریف با ظرفیت بسیار بالایی از دانشجویان و نخبگانی مواجه بودیم که بعد از اتمام تحصیل، ادامه تحصیل یا کار و زندگی در خارج از کشور را انتخاب میکردند یا اگر تصمیم بر ماندن داشتند، آینده شغلی مناسبی را برای خود متصور نبودند، از طرفی مسائل و فرصتهایی در کشور وجود دارند که نیاز به پاسخگویی مناسب برای آنها احساس میشود. در این میان ما با شناسایی این شرایط و تشخیص وجود ظرفیتهای عظیم علمی و نیازها و مسائلی که در سطح ملی با آنها مواجه هستیم این برنامه را راهاندازی کردیم. یعنی ظرفیت و فرصتهایی در ایران وجود دارد که میتواند توسط این نیروی انسانی فعال شود و به ثمر بنشیند و تبدیل به فعالیتی شود که به موجب آن، یک مساله از مسائل کشور حل شود. به دنبال این جریان ما بر این باور بودیم که اگر مجموعه تشکیل شود و بتواند کاری کند و این خلأ به وجود آمده را سامان ببخشد و این ظرفیت عظیم منابع انسانی را به درستی به کار بگیرد و جهتدهی کند، بزرگترین خدمت را به کشور کرده و این برداشت از جمله رهبر معظم انقلاب بوده است که فرمودند: «آن مجموعهای که بتواند این ظرفیت عظیم منابع انسانی را در راه مصالح ملی به کار بیندازد، بزرگترین خدمت را به کشور کرده است.»
چه خدماتی ارائه میدهید؟
در راستای اهداف و ماموریت برنامه خدماتی برای رشد و پیشرفت استارتآپهای تحت حمایت برنامه ارائه میشود، سرمایه اولیه، فضای استقرار اداری و کارگاهی، دسترسی به بیش از ۲۰۰ خدمت آزمایشگاهی پیشرفته، استفاده از تجربه و تخصص شبکه منتورها و مشاوران حرفهای کسبوکار، امکان بهرهمندی از آموزشهای دست اول و ناب از بهترین مربیان و مدرسان کشور و همچنین استفاده از پشتیبانی و حمایتهای معنوی دانشگاه صنعتی شریف و دسترسی به شبکهای از سرمایهگذاران از جمله خدماتی است که در این برنامه برای پیشبرد اهداف استارتآپها ارائه میشود.
تیمها به چه شکلی میتوانند در برنامه شرکت کنند؟
ما جدا از فراخوانهایی که به صورت سالانه برای جذب تیمهای فعال داریم در هر زمانی که تیمی این ظرفیت را در خود دید که فرصت و راهکار مناسبی را شناسایی کرده است، میتواند با مراجعه به سایت ideo. sharif. ir ایده خود را ثبت کند و پس از بررسی، کارشناسان برنامه با تیم متقاضی تماس میگیرند و طی جلسهای تیم به ارائه ایده خود میپردازد و پس از تایید کارشناسان تحت حمایت برنامه قرار میگیرند و خدمات به آنها تعلق میگیرد.
این برنامه برای صاحبان ایده هم هست یا اجرایی کردن ایده در زمان ثبتنام مهم است؟
مطمئنا، باید ایدهای را که شناسایی میکنند قابلیت اجرایی داشته باشد. هسته شکلگیری یک استارتآپ بر دو اصل مقیاسپذیری و پایداری استوار است که اگر نادیده گرفته شوند، امیدی به موفقیت ایده نیست. اولویت جذب با تیمهایی است که مساله و راهکاری مناسب را شناسایی و محصول اولیه خود را ساخته باشند و همچنین برآوردی هم از بازار داشته باشند.
تیمها را برحسب چه پارامترهایی غربال میکنید؟
اولویت اول ما خود افراد تیم است. شوق و پیگیری آنها، قابلیتهای فنی و مهندسی و نیز مهارتهای نرم، تمرکز روی کار و مواردی شبیه به این را تیمها باید داشته باشند.
بعد از آن فرصتی که شناسایی کردهاند را بررسی میکنیم و اینکه آیا به اندازه کافی مهم و بزرگ و متناسب با تیم هست یا خیر. محصول و بازار آن را هم در مرحله بعدی ارزیابی میکنیم.
در چه مراحلی در کنار استارتآپها هستید؟
یک استارتآپ از روز اولی که عزم ایجاد یک ارزش برای مشتریان خود میکند نیازمند پشتیبانی، هدایت و تامین منابع است. هسته اصلی برنامه تجاریسازی شریف در مرحلهای که تیم مساله اصلی را شناسایی کرده و متناسب با آن نمونه اولیه راهکار خود را شناسایی کرده باشد، تا زمان جذب سرمایهگذاران، با توجه به منابع خود، از قبیل شبکه مشاوران و… تیمها را حمایت و جهتدهی میکند.
همکاری شما با آنها به چه صورت است؟ از چه مدلهای درآمدی استفاده میکنید؟
سرمایهگذاران ما در برابر سرمایهای که به تیم میدهند، با آنها مشارکت میکنند.
چه برنامهای برای آینده دارید؟
قصد داریم که انشاءا… با تقویت زیرساختها و افزایش مجموعه خدمات برنامه به جذب تیمهایی با پتانسیل بالا بپردازیم و همچنین به ارائه خدماتی برای تیمهای استارتآپی حوزه فنی-مهندسی که در مسیر تکامل خود نیازمند خدماتی خاص برای تولید و بهینهسازی محصولشان هستند، بپردازیم چون تیمهایی با ایده سختافزاری فناورانه نیاز به امکاناتی متفاوت از استارتآپهای حوزه IT دارند. در این راستا برنامه تجاریسازی شریف تنها شتابدهندهای است که این شرایط را برای استارتآپهای سختافزاری فراهم کرده است.
چه صحبتی با جوانان مشتاق کارآفرینی دارید؟
برای شروع هر کار تازهای نیاز است تا سختیهای راه را به جان خرید، اکوسیستم کارآفرینی در ایران بسیار جوان است و برای رسیدن به رشد و بلوغ نیاز به دانش و سرمایهگذاری دارد، همه ما در این حوزه باید برای ایجاد بستری مناسب و حمایت از علاقهمندان و دغدغهمندان تلاش کنیم تا این ظرفیتهای بزرگ علمی و سرمایههای انسانی موجود در ایران را به درستی به سمت حل مسائل اساسی کشور هدایت کنیم. در پایان آرزوی موفقیت برای همه جوانان و نخبگان کشورم دارم.
و گفتیم که شتابدهندهها با ارائه خدماتی که خود استارتآپها در آن ضعف دارند یا تخصص و وقت کافی برای آن را ندارند، مسیر توسعه را برای آنها باز میکنند.
به گزارش کسب و کار نیوز، برنامه تجاریسازی شریف یکی از این شتابدهندههاست که چند سالی است به ارائه خدمات به استارتآپها میپردازد و به موفق شدن آنها کمک میکند. «کسبوکار» در گفتگو با سید محمد سیارپور، مدیر برنامه تجاریسازی دستاوردهای دانشجویی شریف که فارغالتحصیل دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی ارشد MBA هم هست ، به بررسی خدمات این برنامه پرداخته است.
شما فعالیت خود را در زمینه کارآفرینی از چه زمانی آغاز کردید؟
از سال ۹۱ تاکنون در اکوسیستم کارآفرینی مشغول فعالیت هستم. در آن سالها بیشتر تمرکز ما روی فعالیتهای جریانسازی و ترویج کارآفرینی دانشبنیان بود که اکنون امتداد آن فعالیتها تبدیل شده به سلسله رویدادهای بینالمللی «فراایده» که توضیح خواهم داد. سال ۹۲ هم فعالیتهای ما بیشتر حول توانمندسازی تیمهای نوپا قرار گرفت که در حال حاضر هم بیشتر در قالب دوره توانمندسازی «پرتو» پیش میروند. سال ۹۳ هم که با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف برنامه تجاریسازی را راهاندازی کردم. از آن سال مدیریت برنامه تجاریسازی را بر عهده داشتهام و در این مدت سعی کردم پس از شناسایی نیازها و چالشهای پیشروی تیمهای نوآور و کارآفرین به تامین نیاز و خدمترسانی مناسب برای رشد و پیشرفت کسبوکارهای نوپا بپردازم. همچنین در حال حاضر به عنوان شریک سرمایهگذاری چند نهاد اصلی سرمایهگذاری خطرپذیر به تامین مالی استارتآپهای فناور میپردازم.
برنامه تجاریسازی شریف را معرفی کنید و چه عاملی باعث شد که تیمی با این قدرت دور هم جمع شوند؟
برنامه تجاریسازی شریف از سال ۹۳ ذیل معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شریف فعالیت خود را آغاز کرد. هدف این برنامه حمایت و پشتیبانى از تجارىسازى دستاوردهاى فناورانه و راهاندازى کسبوکارهاى مبتنى بر نوآورى است که در مسیر راهاندازی و رشد با موانع مختلفی روبهرو هستند. این برنامه از ابتدای فعالیت خود تلاش کرد تا گامهایی موثر در فضای کارآفرینی بردارد و با توجه به کسب تجاربی متفاوت در این حوزه تمام تلاشمان بر این بود تا چالشهای موجود در این فضا را با اقدامات و ارائه خدمات مناسب برطرف کنیم. رویدادهای فراایده برای ایجاد دغدغه، معرفی و شناسایی فرصتها و نیازهای موجود در حوزههای مختلفی که از اولویتهای ملی است مثل آب، مواد غذایی، فرهنگ و اسباببازی، شهر هوشمند و… برگزار شد. بعد از شناخت و شناسایی فرصتها و تشکیل تیمها آنها نیاز به مهارتهای لازم برای ورود به دنیای کسبوکار دارند که در دوره توانمندسازی پرتو با تشکیل کارگاهها و دورههای آموزشی به خوبی به این نیاز پاسخ داده میشود و همزمان با روند رو به رشد تیمها، مشاوران و راهبرانی متخصص و با تجربه در حوزه کسبوکار برای هدایت آنها اختصاص داده میشوند.
ایده کار از کجا آمد؟
ایده شکلگیری این برنامه به سالهای ۹۰-۹۱ همزمان با صحبتهای مقام معظم رهبری با محوریت اقتصاد دانشگاهی و اقتصاد مقاومتی بر میگردد که ایشان هم در بیاناتشان نسبت به این موضوع تاکید بسیار داشتند. از طرفی ما هم در دانشگاه شریف با ظرفیت بسیار بالایی از دانشجویان و نخبگانی مواجه بودیم که بعد از اتمام تحصیل، ادامه تحصیل یا کار و زندگی در خارج از کشور را انتخاب میکردند یا اگر تصمیم بر ماندن داشتند، آینده شغلی مناسبی را برای خود متصور نبودند، از طرفی مسائل و فرصتهایی در کشور وجود دارند که نیاز به پاسخگویی مناسب برای آنها احساس میشود. در این میان ما با شناسایی این شرایط و تشخیص وجود ظرفیتهای عظیم علمی و نیازها و مسائلی که در سطح ملی با آنها مواجه هستیم این برنامه را راهاندازی کردیم. یعنی ظرفیت و فرصتهایی در ایران وجود دارد که میتواند توسط این نیروی انسانی فعال شود و به ثمر بنشیند و تبدیل به فعالیتی شود که به موجب آن، یک مساله از مسائل کشور حل شود. به دنبال این جریان ما بر این باور بودیم که اگر مجموعه تشکیل شود و بتواند کاری کند و این خلأ به وجود آمده را سامان ببخشد و این ظرفیت عظیم منابع انسانی را به درستی به کار بگیرد و جهتدهی کند، بزرگترین خدمت را به کشور کرده و این برداشت از جمله رهبر معظم انقلاب بوده است که فرمودند: «آن مجموعهای که بتواند این ظرفیت عظیم منابع انسانی را در راه مصالح ملی به کار بیندازد، بزرگترین خدمت را به کشور کرده است.»
چه خدماتی ارائه میدهید؟
در راستای اهداف و ماموریت برنامه خدماتی برای رشد و پیشرفت استارتآپهای تحت حمایت برنامه ارائه میشود، سرمایه اولیه، فضای استقرار اداری و کارگاهی، دسترسی به بیش از ۲۰۰ خدمت آزمایشگاهی پیشرفته، استفاده از تجربه و تخصص شبکه منتورها و مشاوران حرفهای کسبوکار، امکان بهرهمندی از آموزشهای دست اول و ناب از بهترین مربیان و مدرسان کشور و همچنین استفاده از پشتیبانی و حمایتهای معنوی دانشگاه صنعتی شریف و دسترسی به شبکهای از سرمایهگذاران از جمله خدماتی است که در این برنامه برای پیشبرد اهداف استارتآپها ارائه میشود.
تیمها به چه شکلی میتوانند در برنامه شرکت کنند؟
ما جدا از فراخوانهایی که به صورت سالانه برای جذب تیمهای فعال داریم در هر زمانی که تیمی این ظرفیت را در خود دید که فرصت و راهکار مناسبی را شناسایی کرده است، میتواند با مراجعه به سایت ideo. sharif. ir ایده خود را ثبت کند و پس از بررسی، کارشناسان برنامه با تیم متقاضی تماس میگیرند و طی جلسهای تیم به ارائه ایده خود میپردازد و پس از تایید کارشناسان تحت حمایت برنامه قرار میگیرند و خدمات به آنها تعلق میگیرد.
این برنامه برای صاحبان ایده هم هست یا اجرایی کردن ایده در زمان ثبتنام مهم است؟
مطمئنا، باید ایدهای را که شناسایی میکنند قابلیت اجرایی داشته باشد. هسته شکلگیری یک استارتآپ بر دو اصل مقیاسپذیری و پایداری استوار است که اگر نادیده گرفته شوند، امیدی به موفقیت ایده نیست. اولویت جذب با تیمهایی است که مساله و راهکاری مناسب را شناسایی و محصول اولیه خود را ساخته باشند و همچنین برآوردی هم از بازار داشته باشند.
تیمها را برحسب چه پارامترهایی غربال میکنید؟
اولویت اول ما خود افراد تیم است. شوق و پیگیری آنها، قابلیتهای فنی و مهندسی و نیز مهارتهای نرم، تمرکز روی کار و مواردی شبیه به این را تیمها باید داشته باشند.
بعد از آن فرصتی که شناسایی کردهاند را بررسی میکنیم و اینکه آیا به اندازه کافی مهم و بزرگ و متناسب با تیم هست یا خیر. محصول و بازار آن را هم در مرحله بعدی ارزیابی میکنیم.
در چه مراحلی در کنار استارتآپها هستید؟
یک استارتآپ از روز اولی که عزم ایجاد یک ارزش برای مشتریان خود میکند نیازمند پشتیبانی، هدایت و تامین منابع است. هسته اصلی برنامه تجاریسازی شریف در مرحلهای که تیم مساله اصلی را شناسایی کرده و متناسب با آن نمونه اولیه راهکار خود را شناسایی کرده باشد، تا زمان جذب سرمایهگذاران، با توجه به منابع خود، از قبیل شبکه مشاوران و… تیمها را حمایت و جهتدهی میکند.
همکاری شما با آنها به چه صورت است؟ از چه مدلهای درآمدی استفاده میکنید؟
سرمایهگذاران ما در برابر سرمایهای که به تیم میدهند، با آنها مشارکت میکنند.
چه برنامهای برای آینده دارید؟
قصد داریم که انشاءا… با تقویت زیرساختها و افزایش مجموعه خدمات برنامه به جذب تیمهایی با پتانسیل بالا بپردازیم و همچنین به ارائه خدماتی برای تیمهای استارتآپی حوزه فنی-مهندسی که در مسیر تکامل خود نیازمند خدماتی خاص برای تولید و بهینهسازی محصولشان هستند، بپردازیم چون تیمهایی با ایده سختافزاری فناورانه نیاز به امکاناتی متفاوت از استارتآپهای حوزه IT دارند. در این راستا برنامه تجاریسازی شریف تنها شتابدهندهای است که این شرایط را برای استارتآپهای سختافزاری فراهم کرده است.
چه صحبتی با جوانان مشتاق کارآفرینی دارید؟
برای شروع هر کار تازهای نیاز است تا سختیهای راه را به جان خرید، اکوسیستم کارآفرینی در ایران بسیار جوان است و برای رسیدن به رشد و بلوغ نیاز به دانش و سرمایهگذاری دارد، همه ما در این حوزه باید برای ایجاد بستری مناسب و حمایت از علاقهمندان و دغدغهمندان تلاش کنیم تا این ظرفیتهای بزرگ علمی و سرمایههای انسانی موجود در ایران را به درستی به سمت حل مسائل اساسی کشور هدایت کنیم. در پایان آرزوی موفقیت برای همه جوانان و نخبگان کشورم دارم.