صفحه اصلی / اشتغالزایی با حمایت از صنایع کوچک

اشتغالزایی با حمایت از صنایع کوچک

گروه تجارت و توزیع
به گزارش کسب و کار نیوز، برخی از کاندیداها با اشاره به اینکه ظرفیت ایجاد شغل در برخی از بخش‌ها عملا کم و محدود است، هزینه ایجاد شغل را بالا دانستند و برخی نیز با اشاره به بیکاری ۳.۵ میلیون و حتی ۶ میلیون نفری در جامعه برای کاهش این هزینه به ضرورت اشتغالزایی در یک‌سری بخش‌ها مانند کشاورزی و صنایع کوچک اشاره کردند. در همه این صحبت‌ها جدا از اینکه راهکاری منطقی و برنامه‌ای منسجم برای اشتغالزایی مطرح نشد، اما آنچه روشن بود زمان‌بر بودن و همچنین هزینه بالای اشتغالزایی در کشور بود که هم کارشناسان و هم خود مسئولان بر آن صحه گذاشتند. به همین دلیل برای خیلی‌ها هم سوال پیش آمد که آیا می‌توان با یک‌سری ترفندها در برخی از بخش‌ها با هزینه کم و در مدت زمانی کوتاه اشتغال ایجاد کرد.
همانطور که در صحبت‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری هم مطرح شد، در حال حاضر بیش از ۳ میلیون بیکار در کشور وجود دارد که با توجه به این تعداد بیکار دولت دوازدهم باید درصد رشد اقتصادی را که اکنون بیش از ۸ درصد است، چند برابر کند، از آن جایی که بالا بردن این درصد از رشد اقتصادی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، سوال اینجاست: ۱. دولت دوازدهم باید در این شرایط از چه راهکاری برای ایجاد شغل آن هم با این حجم از متقاضی استفاده کند؟ ۲. این دولت برای ایجاد شغل چقدر سرمایه لازم دارد و چگونه باید آن را تامین کند؟ ۳. کدام‌یک از بخش‌های اقتصادی در حال حاضر ظرفیت بالایی در ایجاد شغل دارند و از سوی دیگر ایجاد شغل در کدام‌یک از بخش‌های اقتصادی مقرون به صرفه‌تر خواهد بود؟
به گفته وزیر کار، بخش کشاورزی در حال حاضر مقرون به صرفه‌ترین بخش برای ایجاد شغل است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هزینه ایجاد اشتغال در صنایع نفت و گاز را بسیار زیاد ارزیابی کرد و گفت: در صنایع پتروشیمی به ازای هر ۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری یک شغل ایجاد می‌شود. علی ربیعی دیروز (شنبه) در همایش روسای بانک کشاورزی کشور در بابلسر افزود: در بخش نفت و گاز هم با هر ۱۲۰ میلیارد ریال یک شغل ایجاد می‌شود و برای ایجاد یک شغل در بخش فولاد نیز باید ۱۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شود. وزیر تعاون دستیابی به اشتغال در بخش پتروشیمی را زمان‌بر دانست و گفت: برای اینکه یک کارخانه پتروشیمی به مرحله افتتاح برسد سه سال زمان می‌برد.
وی افزود: اینکه برخی ادعا می‌کنند که در یک کارخانه پتروشیمی برای ۴۰۰ هزار نفر شغل ایجاد می‌کنند، کذب است و متاسفانه برخی به دلیل تبلیغات انتخاباتی حرف‌های غیرکارشناسانه می‌زنند.
ربیعی گفت: اگر یک واحد پتروشیمی تمام قسمت‌هایش فعال باشد و با استفاده از همه ظرفیت‌ها به تولید برسد، تنها می‌تواند ۳۲ هزار شغل ایجاد کند.
وزیر تعاون از کشاورزی به عنوان مهم‌ترین بخش اقتصادی به دلیل اتکای استقلال کشور به آن یاد کرد و اظهار داشت: در بخش کشاورزی برای اشتغال‌آفرینی سرمایه‌گذاری به مراتب کمتری نسبت به پتروشیمی و صنعت نفت نیاز است.
وی افزود: به‌طور قطع ما می‌توانیم در بخش‌های مختلف کشاورزی که نیاز به پول کمتری دارد، شغل بیشتری ایجاد کنیم و دولت یازدهم تاکنون در این مسیر اقدامات خوبی انجام داده است.
اصغر مشبکی، استاد دانشگاه:
سرمایه‌گذاری در بخش‌های زودبازده

اشتغالزایی نیاز به سرمایه‌گذاری مستقیم دارد که یا از طریق دولت باید انجام شود یا از طریق بخش خصوصی یا سرمایه‌گذاری خارجی. ما در برخی بخش‌های اقتصادی جای کار زیادی داریم، اما همانطور که روشن است برخی از بخش‌ها زودبازده هستند و برخی بخش‌ها زودبازده نیستند و سرمایه زیادی هم می‌خواهد. مشاغل زودبازده گاهی از طریق وام‌های کوتاه‌مدت میسر می‌شود مثل راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی، صنعتی و بخش دیگر که می‌تواند زودبازده باشد، شرکت‌های دانش‌بنیان است که البته بعضا زود و بعضا دیر به بازدهی می‌رسند که آنها نیز با برنامه‌ریزی و حمایت تسهیلاتی می‌توانند زودبازده باشند. یکی دیگر از بخش‌های اقتصاد کشور که می‌تواند در کوتاه‌مدت و با بازدهی بیشتری اشتغالزایی کند، بخش کشاورزی مدرن است. ما فارغ‌التحصیلان زیادی در دانشگاه‌ها در رشته‌های مهندسی کشاورزی و رشته‌های آب، خاک و زمین و… داریم که می‌توانند در بخش کشاورزی به تولیدات گلخانه‌ای روی بیاورند و با تولید محصولات بخش زیادی از جوانان را مشغول به کار کنند. بخش دیگری که زودبازده است، دامداری است. با توجه به تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های دامپزشکی، علوم دامی و… می‌توان از طریق راه‌اندازی دامداری به اشتغال قابل توجهی دست پیدا کرد.
 اینها جزو مشاغل زودبازده هستند و سرمایه‌های آنچنان زیادی هم نمی‌خواهند. حداکثر با یک تا ۵ میلیارد می‌توان این کارها را انجام داد اما بخش‌هایی هم در اقتصاد هست که نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی دارد. این بخش‌ها که دیربازده هستند ولی ماندگار و قابل اتکا در بخش بالادستی و فرادستی نفت و گاز است. مثل پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها. اینها اگر چه سرمایه زیادی لازم دارند اما شغل زیادی ایجاد می‌کنند و ماندگاری زیادی دارند. کاندیداها هم البته به بخش‌های زودبازده اشاره‌ای داشتند. اگر دولت در هر یک از بخش‌های ذکرشده هزینه کند هم اشتغال زودبازده و هم زودرس ایجاد می‌شود.
محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات:
اشتغال بیشتر با حمایت از صادرات صنایع کوچک

چاره‌جویی برای حجم انبوهی از بیکاران در کشور و همچنین ایجاد شغل در هر سال براساس برنامه ششم دو موضوع مهم است که هم نیازمند سرمایه‌گذاری است و هم نیازمند اجرایی شدن. اگر مشکل بیکاری برطرف نشود، قطعا شرایط کنونی مطلوب نخواهد بود و اجازه نخواهد داد موضوعات مهم‌تر مثل شرایط اجتماعی رو به بهبود برود. بحث اشتغال از دو وجه یکی اجتماعی و یکی درآمدی برای جامعه قابل توجه است. بنابراین هر کسی که به عنوان رئیس‌جمهوری آینده انتخاب می‌شود، لاجرم ملزم است سالی یک میلیون شغل ایجاد کند. البته سال گذشته ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شد ولی براساس آمارها ورودی‌ها بیشتر از خروجی‌ها بود و تعداد تقاضا برای پیدا کردن شغل از یک میلیون هم بیشتر بود؛ ازاینرو دولت نتوانست به کل تقاضای موجود پاسخ بدهد. کشور در شرایط پیچیده‌ای است. باید تمام زوایای موجود مورد توجه قرار بگیرد و لازم است که هم سرمایه‌گذاری‌ها منجر به ایجاد اشتغال شود و هم در مرحله بهره‌برداری برای ایجاد شغل از آن استفاده شود. روش بعدی تخصیص بودجه‌های بیشتر عمرانی برای ساخت‌و‌ساز و ایجاد زیرساخت است که می‌تواند به ایجاد شغل کمک کند. مساله بعدی پر کردن ظرفیت خالی واحدهای تولیدی است که اگر حجم واقعی آنها با حمایت دولت پر شود به اشتغالزایی کمک بسیاری خواهد کرد. نکته بعدی بخش مسکن است که اگر با حمایت‌های دولت امکان ایجاد مسکن های کوچک برای خانواده‌های متوسط به پایین فراهم شود، در اشتغالزایی تاثیر دارد. تسهیلات‌دهی به بخش مسکن هم در اشتغالزایی دخیل است. موضوع دیگر اشتغالزایی بحث خدمات است. با تسهیل ورود جهانگردان و توریست‌ها می‌توان در برابر ارائه خدمات ایجاد شغل کرد. البته بخشی از این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری دارد مثل بخش هتلینگ و تلاش برای بهبود شرایط جاده‌ای و مستقر کردن اتوبوس‌های لازم برای جهانگردان. موضوع بعدی خدمات فنی و مهندسی است که باید از آن حمایت کرد. در شرایط کنونی با حمایت از واحدهای کوچک و متوسط در بحث صادرات می‌توان به ایجاد اشتغال بیشتر کمک کرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.