چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / کاهش روزانه ۳۴.۷ هزار بشکه ای طلای سیاه ایران

کاهش روزانه ۳۴.۷ هزار بشکه ای طلای سیاه ایران

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه مارس ۵۰.۲۷ دلار به فروش رسیده بود. بر اساس گزارش ماهانه اوپک، قیمت تمامی انواع نفت‌های اوپک در این ماه افزایش یافته است که بیشترین افزایش به نفت اکوادور تعلق دارد. از زمانی که کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت غیراوپکی توافق کردند تا تولید خود را کاهش دهند، قیمت نفت افزایش یافته و متوسط قیمت نفت اوپک به بالای ۵۰ دلار رسیده است.
متوسط قیمت نفت ایران طی سال ۲۰۱۶ برابر با ۳۰.۴۵ دلار به ازای هر بشکه بوده است. متوسط قیمت نفت ایران از ابتدای سال ۲۰۱۷ (۴ ماه) ۵۱.۵۷ دلار در هر بشکه برآورد شده است. این در حالی است که نفت ایران در سال ۲۰۱۵ معادل ۴۸.۸۰ دلار در هر بشکه فروخته شده است.
متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ماه آوریل با یک دلار و ۲ سنت افزایش نسبت به ماه قبل از آن به ۵۱.۳۴ دلار در هر بشکه رسیده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه مارس ۵۰.۳۲ دلار در هر بشکه بوده است. ازطرفی متوسط قیمت نفت عربستان نیز با ۹۶ سنت افزایش ۵۱.۶۴ دلار در هر بشکه فروخته شد.
بر اساس این گزارش، قیمت سایر نفت‌های اوپک در ماه آوریل به ازای هر بشکه به این شرح است: نفت سبک عربستان ۵۱.۶۴ دلار ، نفت بصره عراق ۵۰.۷۵ لار، نفت بونی ‌لایت نیجریه ۵۳.۰۲ دلار، ‌سیدر لیبی ۵۱.۰۴ دلار، نفت گیراسول آنگولا ۵۲.۶۸ دلار، نفت سنگین ایران ۵۱.۱۲ دلار، نفت صادراتی کویت ۵۰.۸۱ دلار، نفت مارین قطر ۵۲.۳۹ دلار، نفت مرِیِ ونزوئلا ۴۵.۶۶ دلار، نفت موربان امارات ۵۴.۳۲ دلار، نفت اورینت اکوادور ۴۸.۷۰ دلار، نفت رابی لایت گابن ۵۱.۷۱ دلار و نفت صحرای الجزایر ۵۱.۸۴ دلار است.
هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز به طور متوسط در این ماه ۵۲.۵۹ دلار به فروش رفته است که افزایش ۹۹ سنتی نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۱.۴۸ دلار افزایش ۵۱.۰۶ دلار معامله شده است.
آخرین وضعیت تولید نفت ایران
سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد تولید نفت ایران در ماه آوریل ۲۰۱۷ برابر با فروردین ماه ۱۳۹۶ به ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار بشکه در روز رسیده است که نسبت به ماه پیش از آن ۳۴.۷ هزار بشکه در روز کمتر است.
بر اساس این گزارش، ایران در ماه مارس برابر با اسفند ۹۵ روزانه ۳ میلیون و ۷۹۳ هزار بشکه نفت تولید کرده است که این رقم در ماه پیش از آن یعنی فوریه (بهمن۹۵) ۳ میلیون و ۸۱۹ هزار بشکه در روز بوده است.
بر اساس آمارهای اوپک، ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ یعنی ماه های ژانویه، فوریه و مارس روزانه ۳ میلیون و ۷۹۷ هزار بشکه نفت تولید کرده است. متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۶ برابر با روزانه ۳ میلیون و ۵۰۵ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۵ برابر با ۲ میلیون و ۸۳۶ هزار بشکه در روز بوده است.
اوپک در بخش دیگری از گزارش خود، آمارهای ارائه شده از سوی وزارت نفت (منابع اولیه) را این‌چنین اعلام کرده است: تولید نفت ایران در آوریل ۲۰۱۷ روزانه ۳ میلیون و ۸۶۲ هزار بشکه و در ماه مارس ۳ میلیون و ۸۹۱ هزار بشکه در روز که بر این اساس تولید نفت ایران روزانه ۲۹ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش، تولید نفت ۱۳ کشور عضو این سازمان در ماه آوریل ۲۰۱۷ (فروردین ۹۶)  ۳۱ میلیون و ۷۳۲ هزار بشکه در روز عنوان شده است. این رقم نسبت به تولید ماه مارس ۱۸ هزار و ۲۰۰ بشکه‌ در روز کمتر بوده است. اوپک در ماه مارس روزانه ۳۱ میلیون و ۷۵۰ بشکه نفت تولید کرده بود.
جالب است که تولید نفت عربستان که از توافق کاهش تولید معاف نشده است با ۴۹ هزار و ۲۰۰ بشکه در روز افزایش نسبت به ماه پیش از آن به ۹.۹۵۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. عربستان در ماه مارس ۹.۹۰۵ میلیون بشکه نفت تولید کرده بود. این در حالی است که کشورهای آنگولا، گابن، کویت، نیجریه، قطر و عربستان تولید خود را افزایش و باقی کشورها از جمله ایران کاهش تولید داشته‌اند. بیشترین کاهش به امارات و بیشترین افزایش به آنگولا مربوط بوده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.