صفحه اصلی / افزایش ۴ برابری صادرات فولاد در دولت یازدهم

افزایش ۴ برابری صادرات فولاد در دولت یازدهم

از ۱/۱ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به ۴.۸ میلیون تن در دولت تدبیر و امید افزایش یافته است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، محمدرضا نعمت زاده عصر پنجشنبه درجشن دستیابی به تولید ۳۰ هزار تن در ماه کارخانه فولاد غرب آسیا درشهرک صنعتی سلفچگان قم، افزایش صادرات فولاد کشور تا پایان امسال به هشت میلیون تن را پیش بینی کرد و افزود: هدف گذاری صورت گرفته برای برنامه ششم توسعه افزایش صادرات فولاد به ۱۵ میلیون تن در سال است که با توجه به روند فعلی افزایش صادرات این چشم انداز قابل تحقق است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آغاز تحول در رونق تولید در کشور گفت: از سال گذشته تا فروردین ماه امسال ۱۷۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به ۲۵ هزار واحد کوچک و متوسط صنعتی و نیز کشاورزی داده شده است.
نعمت زاده، ادامه داد: سه چهارم تسهیلات پرداخت شده به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط و یک چهارم نیز به طرح های کشاورزی اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم با حساسیت مسایل تک تک کارخانه ها را برای حل مشکل ها و گره های تولید با دقت پیگیری می کند خاطر نشان کرد: صنعت نیاز به تدبیر مداوم دارد به طوری که هر کارخانه مشکل خاص خود و تدبیر ویژه ای برای حل مسایل لازم دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: دولت یازدهم برای فعال کردن واحدهای صنعتی نیمه فعال در کشور توجه ویژه داشته ولی همچنان اول راه هستیم و باید این راه برای به نتیجه رسیدن تدابیر صورت گرفته در دولت یازدهم همچنان ادامه یابد.
نعمت زاده، اظهار کرد: از بهمن ماه پارسال از ۶ هزار واحد صنعتی که تسهیلات گرفته بازدید صورت گرفته که در این واحدها با تدابیر دولت ۱۰ هزار شغل جدید در این واحدها ایجاد شده است.
وی با اشاره به تلاش دولت یازدهم برای بهره برداری از واحدهای غیرفعال و نیمه تمام دولت های گذشته ادامه داد: هفت طرح فولادی نیمه فعال و غیرفعال در کشور با تدبیر دولت و واگذاری بخشی از سهام آنها به بخش خصوصی شاهد فعال شدن این طرح ها بودیم که بخشی از آنها به بهره برداری رسیده و تعدادی نیز تا چند ماه آینده به بهره برداری می رسند.
نعمت زاده با انتقاد از سیاه نمایی های روزهای گذشته،این اقدام را موجب خالی کردن دل مردم دانست و تصریح کرد: دولت با تدبیر خود و تعامل های بین المللی توانست دروازه های دنیا را به روی کالاهای ایرانی باز و رونق تولید را رقم بزند به طوری که اکنون فولاد تولید ایران به قلب اروپا صادر می شود.
وی در ادامه افزود: کارخانه فولاد غرب آسیا قم نمونه ای از صدها کارخانه بزرگ نیمه فعال و در آستانه تعطیلی کشور است که به همت دولت تدبیر دوباره با افزایش تولید به چرخه فعالیت بازگرداند و در واحدهای کوچک و متوسط نیمه فعال و غیرفعال که به چرخه تولید بازگشته اند به هزاران واحد تولیدی می رسد.
وزیر، صنعت، معدن و تجارت ابراز کرد: کارخانه فولاد غرب آسیا که تنها با ۱۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می کرد و با بدهی و مشکل بسیار در آستانه تعطیلی بود با حمایت های دولت و پرداخت تسهیلات توسط بانک سپه از بهمن ماه سال ۹۵ دچار تحول شد و اکنون شاهد جشن دستیابی به تولید ۳۰ هزار تنی این کارخانه در ماه هستیم.
وی از برنامه ریزی گسترده دولت یازدهم در لوازم خانگی خبر داد و ادامه داد: در افزایش تولید و صادرات لوازم خانگی تولیدی کشور برنامه ریزی گسترده ای صورت گرفته و با توجه به اینکه این صنعت نیازمند تولید ورق فولاد سرد بوده و خط تولید ورق سرد نیز در کارخانه غرب آسیا فعال است، امکان افزایش تولید این کارخانه به ۵۰۰ هزار تن در سال برای برطرف کردن نیاز کارخانه های ساخت لوازم خانگی و ماشین سازی وجود دارد.
وزیر صنعت همچنین از بخش های مختلف خط تولید این کارخانه بازدید و در جریان آخرین روند تولید این کارخانه قرار گرفت.
قم دارای ۷ شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) -قنوات- و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و ۴ ناحیه صنعتی خورآباد، سیرو، دستجرد و طغرود است.
کارخانه فولاد غرب آسیا در استان قم با ظرفیت تولید ۵۵۰ هزار تن ورق نورد سرد با سرمایه ای معادل ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال روند احداث آن در زمینی به مساحت ۵۳ هکتار و زیربنای ۴۰ هزار متر مربع در سال ۸۴ آغاز و در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری رسید.
بیشتر محصول های این واحد صنعتی در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، پوشش ساختمان‌ها، ورق‌های رنگی، ورق‌های گالوانیزه، قوطی سازی برای صنایع بسته‌بندی مانند رنگ روغن‌های صنعتی، کنسروسازی و غیره مصرف می‌شود.کارخانه فولاد غرب آسیا قابلیت ایجاد اشتغال به طور مستقیم برای بیش از ۶۰۰ نفر را دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.