صفحه اصلی / مشکلات سمن‌ها در زنجان

مشکلات سمن‌ها در زنجان

 محمود صابری ـ رییس انجمن دفاتر خدمات گردشگری زنجان ـ در نشست سمن‌ها با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بیان کرد: انجمن سمن‌ها نزدیک به هشت سال ثبت شده و این جلسه جای این نیست بگویم که چقدر برای به وجود آوردن آن دردسر کشیده‌ایم، اما می‌خواهم درباره‌ی مشکلات خاص حوزه گردشگری صحبت کنم.
دلال‌ها چهار برابر آژانس‌ها
وی ادامه داد: اولین مشکلات ما در دفاتر خدمات گردشگری، مالیات مستقیم و ارزش افزوده است و متاسفانه با هر شکلی که سعی می‌کنیم این معضل همچنان پابرجاست. همان‌طور که حج و زیارت از مالیات معاف هستند، ما توقع داریم ۵۰ درصد مالیات نمادین ما نیز ۱۰۰ درصد معاف شود. حوزه گردشگری نه تنها کار و تلاش زیادی می‌کند بلکه ارزآور نیز است.
رییس انجمن دفاتر خدمات گردشگری زنجان دومین مشکل این حوزه را پرداخت تسهیلات دانست و اظهار کرد: دفاتر پزشکان و وکلا از طریق بانک‌ها و پرداخت تسهیلات برای خرید مطب یا دفتر حمایت می‌شوند. چه اشکالی دارد این امر به دفاتر خدمات گردشگری هم گسترش پیدا کند و شامل حال ما هم شود. سومین مورد موازی‌کاری‌هایی است که در حوزه گردشگری انجام می‌شود. در حال حاضر اکثر ادارات و سازمان‌ها امور رفاهی آژانس‌ها را دارند که این تعداد جمعیت زیادی را شامل می‌شود حتی آموزش و پرورش هم هواپیما چارتر می‌کند و ما تنها می‌توانیم نگاه کنیم.
صابری افزود: ما حدود چهار برابر آژانس‌ها در زنجان دلال و واسطه داریم که با آنها برخورد نشده، حتی دفاتر بازرگانی ما نیز حوزه گردشگری دارند. وقتی که سازمانی با عنوان گردشگری وجود دارد چه لزومی دارد در ادارات و سازمان‌های دیگر بخش گردشگری وجود داشته باشد. سال‌ها آژانس‌ها منتظر بودند که حوزه گردشگری سلامت راه‌اندازی شود، اما شرکت جلوه پارس با افرادی مطرح تشکیل شد و این بخش را از دفاتر خدمات گردشگری گرفتند و هر بار که اعتراض کردیم دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌هایی برای ما فرستادند که نتوانستیم کاری کنیم در حالی که این شیوه‌نامه‌ها برای خودشان وجود ندارد.
وی بیان کرد: با گذاشتن شش صندلی و سرمایه‌گذاری کم، یک آژانس را راه‌اندازی می‌کنند، مگر ما چقدر آژانس می‌خواهیم داشته باشیم، به همین دلیل از رییس سازمان خواهش می‌کنم دستورالعملی صادر شود تا بر مبنای آن محدودیتی برای راه‌اندازی دفاتر خدمات گردشگری لحاظ شود. من درک می‌کنم که بازار کار کشور چندان مساعد نیست، اما نباید بازار کاری یکدیگر را خراب کنیم.
رییس انجمن دفاتر خدمات گردشگری زنجان گفت: خدا را شکر ما جزو معدود شهرهایی هستیم که مسؤولان همیشه ما را حمایت کردند، اما آنها هم اختیاراتی دارند. خواهش می‌کنم اختیارات کوچک غیرحاکمیتی به دفاتر خدمات مسافرتی داده شود تا آنها بتوانند با هماهنگی مسؤولان به صورت موازات حرکت کنند.
فروشنده چاقوی دست‌ساز کمک‌کننده به داعش شناخته می‌شود!
مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان نیز در جلسه سمن‌ها با زهرا احمدی‌پور ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ درباره‌ی مشکلات این حوزه صحبت کرد و گفت: بیمه مشکلی است که هنرمندان ما را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است. نبودن قانون مدون برای بیمه‌شدگان صنایع دستی یا آنهایی که بیمه‌شان قطع شده صنعتگران را آزار می‌دهد. از طرفی صنعتگران نیاز به تسهیلات با بهره کم دارند. هنرمندی که ایجاد اشتغال می‌کند با دریافت تسهیلات بهره زیادی بابت آن به بانک‌ها پرداخت می‌کند.
بیگدلی ادامه داد: ما قانون مستقلی برای صنایع دستی نداریم و اداره‌های اصناف روی صنایع ما دست می‌گذارند. از طرفی ما بازار فروش نداریم تا هنرمندان چاقوساز بتوانند استعدادهای خودشان را نشان دهند. هنرمند هنرش را ارائه می‌دهد، اما برای فروش دچار مشکل است. کشورهای مجاور بازار ایده‌آلی برای ما هستند، اما متاسفانه ما در گمرک با مشکلات زیادی مواجه هستیم و گمرک برای صادرات چاقو با صنایع دستی اصلا همکاری نمی‌کند، بنابراین استعدادهای ما در زنجان مانده است و ممنوعیت‌های قانونی که وجود دارد مشکلاتی برای ما به وجود آورده است. ما با چاقو که هنر دست هنرمندان کشورمان است کیک مهربانی را می‌بریم، اما هر کسی که برای فروش چاقو اقدام می‌کند به عنوان حمل‌کننده سلاح سرد و کمک‌کننده به داعش شناخته می‌شود.
گوشه‌نظری به این بازار تاریخی داشته باشید
علی‌اصغر امینیان ـ عضو هیات امنای بازار تاریخی زنجان ـ نیز در این جلسه در سخنانی اظهار کرد: بازار زنجان بزرگ‌ترین بازار مسقف کشور ماست. خوشبختانه به برکت ایجاد سمن‌ها نزدیک هفت سال است که انجمن بازار زنجان تشکیل شده است. این بازار جزو یکی از بازارهای پویای کشور است که بیش از ۱۳۰۰ باب مغازه فعال دارد. به همین دلیل از رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقاضا می‌کنم تسهیلاتی برای ثبت جهانی آن فراهم کنند. از طرفی ما را در ایجاد پیاده‌راه این بازار همیاری کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.