صفحه اصلی / دسترسی آسان مردم به اطلاعات گمرکی دستاورد بزرگ دولت یازدهم است

دسترسی آسان مردم به اطلاعات گمرکی دستاورد بزرگ دولت یازدهم است

مربوط به ترخیص کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی بزرگترین دستاورد دولت یازدهم در بخش تجارت خارجی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، فرود عسگری چهارشنبه شب در حاشیه مراسم معارفه ناظر جدید گمرکات خراسان رضوی در جمع خبرنگاران افزود: هر زمان که به سایت گمرک ایران مراجعه کنید امکان رصد اطلاعات مربوط به ۲۰ قلم کالای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی کاملا مهیاست. 
وی بیان کرد: استقرار سامانه جامع امور گمرکی، گمرک الکترونیک، حضور سازمان های مختلف در پنجره واحد تجارت فرامررزی در راستای عمل به قانون رفع موانع تولید و قانون بهبود فضای کسب و کار از دیگر دستاوردهای مهم دولت یازدهم در بخش گمرک می باشد. 
وی با اشاره به کاهش قاچاق کالا در نتیجه اجرای سامانه جامع امور گمرکی در کشور اظهار کرد: با استقرار این سامانه در کشور حدود ۳۰۰ تن موارد پیش ساز مواد مخدر کشف شد که در تاریخ گمرک ایران بی سابقه بود. 
معاون گمرک ایران در پاسخ به سئوالی مبنی بر افزایش واردات به کشور در دولت یازدهم گفت: میزان واردات کالا به کشور قبل از دولت یازدهم به مراتب بیشتر از اکنون بود به طوری که قبل از سال ۹۱ در مقطعی ۸۰ میلیارد دلار کالا وارد کشور شد. 
عسگری اظهار کرد: در سال گذشته کل واردات کالا به کشور ۴۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با سال ۹۴ از رشد ۶ درصدی در ارزش مواجه شد که ۶۰ درصد از این میزان واردات کالاهای واسطه ای، ۲۰ درصد کالاهای سرمایه ای و باقی کالای مصرفی است. 
وی همچنین میزان درآمد گمرکی ایران در سال ۹۵ را حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان ذکر و بیان کرد: این میزان درآمد شامل ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان حقوق ورودی کالا بوده که در مقایسه با سال قبل از آن ۶۱ درصد داشته است. 
وی اضافه کرد: ۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از درآمد گمرک مربوط به وصول مالیات با رشد ۳۱ درصدی در مقایسه با سال ۹۴، سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به معافیت های مالیاتی اعطا شده و باقی آن نیز مربوط به وصول عوارض از دستگاه های مختلف بوده است. 
** وجود ۴۵ قانونی مرتبط با امور گمرکی 
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در مراسم معارفه نیزگفت: در کشور ۴۵ قانون مرتبط با امر تجارت وجود دارد و همکاران گمرکی برای ترخیص یک کالا باید از همه این قوانین مطلع باشند و این موضوع سختی کار کارمندان گمرک را نشان می دهد. 
وی بیان کرد: در سال ۱۳۸۹ قانون ارتقای کیفی خودرو و سایر محصولات صنعتی اجرا و ۱۰ هزار و ۲۳ قلم کالا مشمول استاندارد اجباری شد که مشکلات زیادی برای فعالان گمرکی به وجود آورد زیرا زیرساخت لازم شامل تجهیزات آزمایشگاهی و توان اجرایی برای ترخیص این تعداد کالای مشمول استاندارد اجباری از گمرک وجود نداشت. 
وی اظهار کرد: با همت همکاران در گمرک و فعالان بخش خصوصی این میزان کالای مشمول استاندارد اجباری به کمتر از ۷۰۰ کالا کاهش یافت. 
معاون امور گمرکی گمرک ایران گفت: ۲۲ سازمان در حوزه تجارت خارجی دخیل هستند که با هدف تسهیل امور گمرکی همه این دستگاه ها در راستای اجرای سامانه جامع امور گمرکی در قالب پنجره تجارت فرامرزی قرار گرفتند و از طریق این پنجره برای ترخیص کالا از گمرک تبادلات از طریق دیتای الکترونیک انجام می گیرد. 
عسگری اظهار کرد: ۱۵ رویه گمرکی وجود دارد که از این تعداد ۱۲ رویه گمرکی در خراسان رضوی می باشد و همه همکاران باید از این رویه ها اطلاع کامل داشته باشند. 
وی داشتن مرز مشترک با ۱۵ کشور و سرو کار داشتن همکاران گمرکی با قوانین و عوارض این کشورها که بعضا روزانه تغییر می کند، را از دشواری های کار فعالان در حوزه گمرک برشمرد و گفت: ایران در ۱۵ کنوانسیون عضویت دارد که مهمترین آنها کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو می باشد لذا ایران براساس مصوبات کنوانسیون ها، باید رویه های گمرکی را تسهیل کند. 
غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: گمرک ایران با تلاش هایی که طی چند سال اخیر انجام گرفت اکنون در شاخص بهبود فضای کسب و کار در استان سرآمد است. 
در این مراسم از خدمات مسعود عاطفی قدردانی و امید جهانخواه به عنوان ناظر جدید گمرکات خراسان رضوی و مدیر کل گمرک مشهد معرفی شد. 
عاطفی به عنوان نخستین نماینده ایران در سازمان جهانی گمرک واقع در بروکسل تعیین شده است. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.