صفحه اصلی / ششمین شماره ازخبرنامه فناوری‌های دریایی منتشر شد

ششمین شماره ازخبرنامه فناوری‌های دریایی منتشر شد

توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی منتشر شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ امیرحسین صفر قلی دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، بابیان اینکه دریاها و اقیانوس‌ها عرصه‌ای هستند که توانمندی در آن‌ها زمینه توسعه و پیشرفت را برای بسیاری از کشورها فراهم آورده است بیان کرد: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی مطالعات آینده‌پژوهشی در حوزه صنایع و فناوری‌های دریایی را در دستور کار قرار داده است، به همین منظور در پی انتشار پنج شماره از خبرنامه فناوری‌های دریایی ششمین شماره از آن را باهدف  شناسایی فناوری‌های اولویت‌دار منتشر کرد.
صفر قلی در ادامه بیان کرد: در ششمین شماره از خبرنامه فناوری‌های دریایی فناوری پیش برنده‌های دریایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای شناورهای دریایی موردبررسی قرار گرفت و با تدوین شناسنامه آن شناخت دقیق‌تری از وضعیت کلی این محور در کشور، ظرفیت‌های موجود، نقاط قوت و ضعف و روند توسعه آن در دنیا پیدا شد.
دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی فناوری در معرفی این محور فناوری گفت: پیش برنده‌های دریایی جهت ایجاد نیروی رانش به‌منظور غلبه بر مقاومت شناور و حرکت در آب استفاده می‌‌شوند. پیش برنده یکی از مهم‌ترین اجزای متحرک‌‌های دریایی است و در تمامی دوره‌‌ها همواره سعی در جهت ارتقای آن ازنظر قدرت رانش قابل تأمین و بازده شده ‌‌است.
وی در ادامه گفت: قابلیت‌‌های مختلفی از شناورها در طی عملیات در ارتقای سیستم‌‌های پیش برنده تأثیرگذار بوده‌‌اند. این پارامترها عبارت‌اند از سرعت، مانور، عملکرد هیدرودینامیکی، بهینه‌سازی آکوستیکی و عملکرد سازه‌ای که جهت حصول این توانایی‌‌ها بهینه‌‌سازی پیش برنده کشتی امری ضروری است.
صفر قلی با اشاره به موانعی بر سر راه ساخت طرح‌های فناورانه بیان کرد:  پیچیدگی ساخت پروانه‌های دریایی و محدودیت‌های موجود برای ساخت آسان‌تر آن‌ها و عدم امکان استفاده از روش‌های معمول ماشین‌کاری، دانشمندان و محققان را برای بررسی روش‌هایی که با استفاده از آن‌ها بتوان بهترین شرایط ساخت را به وجود آورد، ترغیب کرده است.
بر اساس این گزارش، در نقشه راه فناوری‌های دریایی ایران پیش برنده‌های دریایی به‌عنوان یک محور تعریف و سعی شده با تدوین شناسنامه آن شناخت دقیق‌تری از وضعیت کلی این محور در کشور، ظرفیت‌های موجود، نقاط قوت و ضعف و روند توسعه آن در دنیا پیدا کرد.
درنهایت با شناسایی فناوری‌های اولویت‌دار در این محور، برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان جهت‌دهی شده و می‌توان امیدوار بود منابع در دسترس به‌صورت بهینه برای توسعه فناوری‌های مرتبط تخصیص داده شود.
در شماره ششم خبرنامه فناوری‌های دریایی  به معرفی بیشتر محور "پیش برنده‌ها" که یکی دیگر از محورهای نقشه راه فناوری‌های دریایی است، پرداخته‌شده است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.