صفحه اصلی / نتیجه توجه به توانمندی سرمایه‌های انسانی خلاق و توانمند است

نتیجه توجه به توانمندی سرمایه‌های انسانی خلاق و توانمند است

و پرشتاب‌ کشور گفت: به مدد شکوفایی توانایی‌ها و خلاقیت‌های نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده‌، زمینه رشد شتابان علمی و فناوری در میدان رقابت جهانی را فراهم کرده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، ستاری، شاه‌بیت اصلی پیشرفت را توانمندی نیروی انسانی جوان و خلاق کشورمان دانست و گفت: باید به این باور برسیم که سرمایه‌ اصلی کشورمان نه منابع زیرزمینی، بلکه دانش و نوآوری نهفته در ذهن‌های جوانانی است که با پشتکار و اعتماد به نفس خود، آن را به ارزش افزوده و اشتغال بدل می‌سازند.
وی با بیان این‌که مدل‌های جدید کسب و کار، اشتغال و کارآفرینی بر مبنای توانمندی جوانان خلاق و بر بستر اقتصاد دانش‌بنیان، کشور را مسیر تازه‌ای قرار داده ‌است، ابراز کرد: این سرمایه عظیم انسانی می‌تواند با اثبات توانمندی خود و پویایی ذاتی مقاومت در برابر این تحول ساختاری را در هم شکسته و زمینه‌ساز متحول شدن اقتصادی کهنه و منبع محور و ارتقا یافتن به اقتصادی مبتنی بر دانش و نوآوری شود.
وی با بیان این‌که حرکت نسل جوان دانشگاهی، موجب خلق یک تحول در کسب و کار کشور به واسطه فعالیت‌ کسب و کارهای نوپا شده است، ابراز کرد: امروز در حالی‌که بیش از هزار استارت‌آپ پاگرفته به دست و اندیشه جوانان در فضای اقتصادی کشور نقش‌آفرینی می‌کنند و در حالی گردش مالی چند ده میلیاردی به ارمغان آورده‌اند که دست‌کم ۵ استارت‌آپ کشورمان درآمدهای بالای ۲هزار میلیاردی را پشت سر گذاشته‌اند و این روند با رشدی توانی ادامه دارد.
ستاری، گران‌بهاترین دارایی برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان همدلی و هم‌فکری شکل گرفته در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و صنعتی و نهادهای تصمیم‌گیر دانست و گفت: خوشبختانه با درک خوبی از ضرورت توجه به علم و فناوری، همصدایی و یکدلی جمعی برای حرکت پرشتاب علمی و فناوری کشور برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان یکصدا شده‌اند این روزها در فضای علمی، صنعتی و تجاری از کسب و کار دانش‌بنیان، کارآفرینی و خلاقیت صحبت می‌شود و این در حالی‌است که ۳ سال پیش چنین حال و هوایی کم‌تر وجود داشت.
ستاری، صعود یک پله‌ای کشورمان در رقابت تنگانگ جهانی حوزه فناوری نانو را دستاوردی ارزشمند و ماحصل برنامه‌ریزی راهبردی و حضور بخش خصوصی در عرصه نانوفناوری دانست و ابراز کرد: درخشش قابل توجه ایران به خصوص در عرصه نانوفناوری نتیجه توجه به راهبردهای درازمدت و رویکردهای نوآورانه است و رقابت جهانی کشورمان در حوزه‌ نانوفناوری به حدی است که پس از رسیدن به پنجمین جایگاه در سطح جهانی، به سوی کسب رتبه چهارم و پشت سر گذاشتن کشور کره‌جنوبی حرکت می‌کند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را بستری برای کمک اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: در حال حاضر با ایجاد زیرساخت‌ها مناسب روند رشد و تحرک شرکت‌ها در فضای اقتصادی کشور پررنگ‌تر از گذشته است چراکه اجرایی‌شدن قانون حمایت از این شرکت‌ها با ارائه بیش از ۱۰۰ خمت متنوع به فعالان این عرصه، زمینه‌ساز توسعه و رونق کسب و کار آنان شده است.
وی ادامه داد: این قانون می‌کوشد با مساعد ساختن فضای کسب و کار کشور بستری مناسب برای تحقق تولید، اشتغال و حل مشکلات بر مبنای فناوری و نوآوری ایجاد کند، اما مهم‌ترین ضرورت تحقق این مهم نیروی انسان جوان و تحصیل‌کرده‌ای است که با اعتماد به‌نفس، پشتکار و خلاقیت خود می‌توانددر رساندن ایده‌های نو و خلاقانه خود به سرمنزل مقصود استوار و ثابت‌قدم پیش برود.
ستاری تحقق اقتصاد دانش‌بنیان را مستلزم فعالیت صحیح همه حلقه‌های چرخه‌ی این اقتصاد دانست و گفت: حرکت دانشگاه‌ها و تحول اساسی در رویکرد به کسب و کار فناورانه موجب شکل‌گیری بخشی مهم از این چرخه شده است اما حرکت این چرخه مستلزم شکل‌گیری و فعالیت تمامی بخش‌ها از پژوهش‌های مرز دانش تا تجاری‌سازی است.
وی افزود: این چرخه، بخش‌های گوناگونی دارد که در صورت صحیح عمل نکردن هریک از آن‌ها چرخه اقتصاد دانش‌بنیان کشور دچار مشکل خواهد شد بنابراین می‌بایست کارکرد پژوهش‌های کاربردی به عنوان رکن اساسی این چرخه، با حضور بخش خصوصی در این عرصه روان‌تر و کارآمدتر شود. البته دولت در حوزه پژوهش‌های مرز دانش حمایت‌های گوناگونی را انجام داده است و این روند ادامه خواهد داشت.
ستاری در این مراسم همراه با محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری، محمود نیلی رییس دانشگاه تهران و محمد جعفر صدیق رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از نمایشگاه دستاوردهای ارائه شده توسط شرکت‌ها و هسته‌های فناور مستقر در این پارک دیدن کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.