صفحه اصلی / علوم بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار زمینه‌ساز خلق ثروت و اشتغال می‌شوند

علوم بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار زمینه‌ساز خلق ثروت و اشتغال می‌شوند

شکل‌گرفته است ضمن ایجاد ثروت‌آفرینی قابل توجه از محل نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه‌ساز ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این رشته‌ها می‌شوند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آیین گشایش مرکز رشد و مرکز نوآوری واحدهای فناور علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به توانمندی و ظرفیت این علوم برای ایجاد اشتغال و ثروت‌آفرینی بر پایه نوآوری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی افزود:  علوم انسانی و اجتماعی  بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار که بر پایه رویکرد جدید اقتصاد دانش‌بنیان شکل‌گرفته است ضمن ایجاد ثروت‌آفرینی قابل توجه از محل نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه‌ساز ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این رشته‌ها می‌شوند.
وی به نقش پررنگ علوم انسانی در کسب و کارهای موفق دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: دراین حوزه با تکامل چرخه‌ی ایده تا بازار، که از پژوهش‌های کاربردی تا ارائه محصول به بازار را شامل می‌شود، می‌توان ظهور کسب و کارهای فناور موفق و تجلی نقش این دو حوزه را در اقتصاد دانش‌بنیان انتظار داشت.
ستاری لازمه بروز نقش مؤثر علوم انسانی در بازار تجاری هم‌تراز و فراتر از فناوری‌های پیشرفته را مستلزم دخالت رویکردهای نوآورانه  دانست و عنوان کرد: امروزه ظهور یک کسب و کار دانش‌بنیان ثروت‌آفرین و اشتغال‌زا، مستلزم نقش‌آفرینی و مشارکت علوم انسانی و اجتماعی است اما شکوفایی توانمندی‌های این حوزه به‌کارگیری مؤلفه‌های جدیدی در عرصه پژوهش، کارآفرینی، ایده‌پردازی و تکیه به دارایی‌های نامشهود یعنی سرمایه‌های انسانی را طلب می‌کند.
گام‌هایی برای تحرک‌بخشیدن به حوزه علوم انسانی
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، فعالیت بیش از ۱۷۰ مرکز رشد واحدهای فناور در حوزه علوم انسانی را گامی در جهت تغییر رویکر د غالب  و جهت‌گیری به سوی بازارسازی برای این علوم برشمرد و گفت: این مراکز رشد که به تعدادشان افزوده می‌شود، توجه با مؤلفه‌های جدید کسب و کار و بازارسازی مانند تحریک تقاضا، ایده‌های بازارمحور و به بلوغ رساندن این ایده‌ها را در دستور کار خود دارند.
وی افزود: اگرچه اقدامات جدی برای تحریک تقاضا و  احصای بازار بخش دولتی همچون برگزاری نمایشگاه تجهیزات صورت گرفته است، اما بخش قابل توجهی از بازار به خصوص در حوزه علوم انسانی معطوف به بخش خصوصی است که با عزیمت شرکت‌های نوپا به سوی نیازمحوری، توجه این بخش نیز به کسب و کارهای دانش‌بنیان جلب شده است.
ساختارهای ناکارآمدی‌که به دستان نیروی انسانی جوان در هم می‌شکنند
رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین پس از افتتاح مرکز رشد و مرکز نوآوری واحدهای فناور فناور علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، با حضور در همایش گرامی‌داشت روز استاد که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، بر نقش سرنوشت‌ساز جوانان تحصیل‌کرده در پیاده‌سازی مدل‌های جدید کسب و کار و بازساخت فرهنگی تاکید کرد و گفت: جوانان کشورمان با اعتماد به‌نفس، خلاقیت و پشتکار خود، ساختارهای ناکارآمد پیشین را در هم می‌شکنند و بیش از هزار کسب و کار نوپا که امروزه بازارهای میلیاردی به وجود آورده‌اند، توانسته‌اند تحولی جدی را در ساختارهای پیشین که از کارایی و انعطاف لازم برخوردار نبودند ایجاد کنند.
ستاری در ادامه افزود: مادامی‌که کشور مسیر خود را به سوی اقتصادی مبتنی بر دارایی‌های نامشهود، توجه به تفکر و خلاقیت به‌جای ثروت، ارج نهادن به کسب و کار و کارآفرینی اصلاح نکند تاریخ پرافتخار این کشور در نوآوری و کارآفرینی و برتری علمی به واسطه درخشش بزرگانی برآمده از این مرز و بوم، تکرار نخواهد شد.
رییس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، بر ضرورت توجهی دوباره به نقش و رسالت دانشگاهها در جامعه پیرامونی بیان کرد: باید بار دیگر به چرایی ایجاد دانشگاه‌ها، نقش و رسالتی که در اصلاح و حل کاستی‌های جامعه و نقشی که می‌بایست سوق دادن آن به‌سوی تعالی ایفا کنند، بیاندیشیم و در بسیاری از رویه‌ها و مشی‌های معمول تجدید نظر کنیم چراکه دانشگاه به عنوان تحول‌ساز تمامی عرصه‌ها به‌خصوص اقتصاد به عنوان رکن تداوم حیات و پیشرفت، نقشی کلیدی ایفا می‌کند.
ستاری افزود: دانشگاه باید با برداشتن فاصله میان خود و جامعه، به عنصر جدانشدنی و اثرگذار جامعه بدل شود و اثرگذاری خود را با تغییر و تحولات اساسی به اثبات برساند.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، تحول اساسی در ساختار اقتصادی کشورهای پیشرفته به‌خصوص در چند سال اخیر را یکی از نمودهای نقش‌آفرینی تفکر مبتنی بر دانش و نوآوری برشمرد و گفت: شرکت‌هایی که تا چند سال پیش بر مبنای دارایی‌های مادی و مشهود ابرقدرت‌های عرصه اقتصاد بودند امروزه جای خود را به شرکت‌هایی داده‌اند که مهم‌ترین دارایی و سرمایه‌ این شرکت‌ها نیروی انسانی و نوآوری است.
توفیق کسب و کارهای دانش‌بنیان مبتنی بر تولید محتوا و صنایع خلاق فرهنگی
 ستاری ایجاد بسترهای مساعد برای ایجاد این تحول اظهار کرد: نرخ رشد حرکت این شرکت‌ها تحولاتی اساسی را در ساختارهای اقتصاد   نوید می‌دهد  و ضرورت بازساخت فرهنگی و ایجاد بسترهای حمایتی را برای جوانانی که اثبات کرده‌اند می‌توانند تحول ایجاد کنند دوچندان می‌کند.
وی ادامه داد: این روند باید به طور جدی در عرصه علوم انسانی پیگیری شود و بخش‌های گوناگون از جمله صنایع خلاق فرهنگی و تولید محتوا، استعداد شگرفی برای بروز توانمندی‌ها دارند و امروزه سهم چشمگیری از کسب و کارهای دانش بنیان عظیم مربوط به همین حوزه‌هاست.
ستاری ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک با توجه به رویکردهای نو، کسب و کارهای خلاق به خصوص در حوزه علوم انسانی بتوانند سهم درخور توجهی از سرانه GDP را به خود اختصاص دهند.
آغاز به‌کار موزه علامه طباطبایی
در بخش دیگری از این مراسم، با حضور پرویز کرمی  دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم وفناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی ، اسماعیل قادری‌فر مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی ، محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و حسن سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی «موزه علامه طباطبایی» گشایش یافت. در این موزه بخشی از دستاوردها، آثار علامه طباطبایی و تاریخ و افتخارات این دانشگاه در معرض نمایش قرار گرفته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.