چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / معدنچیان مسموم پیش از بازگشت به کار باید معاینه شوند

معدنچیان مسموم پیش از بازگشت به کار باید معاینه شوند

 می‌شوند پس از بهبودی برای بازگشت به کار نیاز به انجام معاینات و تایید نظر مثبت پزشک طب کار را دارند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، در یک هفته‌ای که از حادثه ریزش معدن زغال‌سنگ زمستان یورت غربی گذشت بیشتر حواس‌ها متوجه بیرون آوردن معدنچیان زیر آوار مانده بود و این در حالی است که مطابق گفته‌های منابع رسمی در جریان این حادثه ۷۵ کارگر معدنچی‌ دیگر دچار مسمومیت تنفسی شده بودند، اگرچه طبق تصمیم دولت قرار است تا بی‌آنکه در روند تامین معاش خانواده‌های کارگران زغال‌سنگ زمستان یورت خللی ایجاد کند برای مدت ۶ ماه از ادامه فعالیت این واحد معدنی جلوگیری کند اما چگونگی شرایط جسمی معدنچیان مسموم برای حضور مجدد در بازار کار مسئله‌ای بود که نمی‌توان آنرا نادیده گرفت.
در این خصوص «مهین حق شناس» رئیس اداره بازرسی، قوانین و بهداشت حرفه‌ای مرکز سلامت محیط کار می‌گوید: کارگرانی مانند معدنچیان مسموم شده زمستان یورت که دچار مسمومیت‌های گازی می‌شوند پس از بهبودی برای بازگشت به کار نیاز به معاینات بیشتری دارند و تنها در صورت تشخیص مثبت پزشک طب کار می‌توانند بر سرکار خود بازگردند.
حق شناس با بیان اینکه در محیطی مانند معادن زغال‌سنگ، گاز متان و سایر ذرات معلق به ریه های کارگرانی که هوای معدن را به صورت دائم تنفس می‌کنند آسیب‌های جبران ناپذیر می‌زند، تصریح کرد: کارگرانی که در معادن زغال سنگ همچون معدن زمستان یورت کار می‌کردند غالبا بر اثر تنفس انواع ذرات معلق دچار مسومیت می‌شوند.
وی گفت: به عنوان نمونه وقتی ذرات پراکنده و معلق سیلیس موجود در هوای معدن وارد ریه معدنچیان شده و در آن رسوب می‌کند باعث بروز سرفه‌های خونی در این افراد می‌شود که علائم آن بسیار مشابه علائم بیماری سل است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه در معادن زغال سنگ مقایر زیادی متان وجود دارد، گفت: آنطور که گفته می‌شود علت انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت نشت متان در محیط معدن بوده است متان از جمله گازهای بی‌رنگ و بدون بوست که قابلیت اشتعال و انفجار را دارد.
حق شناس افزود: حتی اگر در فضای معدن انفجاری رخ ندهد، باز هم تنفس طولانی مدت گاز متان مشکلات خاص خود را برای معدنچیان ایجاد می کند اگرچه این گاز مانند سیلیس مسمومیتی ندارد و در ریه‌ها ایجاد واکنش شیمیایی نمی‌کند ولی می‌تواند جای اکسیژن را در ریه‌ها بگیرد و در چنین وضعیتی فرد دچار نارسایی اکسیژن می‌شود به عبارت دیگر غلظت اکسیژن در خون پایین می آید و فرد به تدریج احساس خفگی می‌کند.
رئیس اداره بازرسی، قوانین و بهداشت حرفه‌ای مرکز سلامت محیط کار ادامه داد: حتی اگر انفجاری در معدن رخ ندهد و یا حادثه خفگی رخ ندهد بازهم شدت بلایی که متان بر سر ریه‌های می‌آورد بسیار ویرانگر است و باعث کوتاهی عمر معدنچیان می‌شود.
وی تصریح کرد: برای همین در کشورهای پیشرفته از مکنده و دمنده های صنعتی قوی در داخل معادن زغال سنگ استفاده می‌شود که هر وقت حجم متان افزایش یافت اخطار دهنده ها به صدا درمی‌ آیند و جریان هوا به تعادل برسد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه در بهداشت حرفه ای آخرین وسیله‌ای که به کارگران پیشنهاد می کنیم، وسایل حفاظت فردی است، گفت: کارگری که در اعماق زمین کار می کند به سختی می تواند از ماسک استفاده کند اما در هر حال استفاده از این تجهیزات به همه کارگران توصیه می‌شود.
حق شناس در ادامه با بیان اینکه در ایران کارفرمایان شرعا و عرفا نسبت به جان انسان‌ها مسئولیت بیشتری دارند، گفت: در کشورهای توسعه یافته که مذهبی هم نیستند توجه زیادی به جان کارگران می‌شوند در ایران با توجه به اینکه باید به مسائل مذهبی پایبند باشیم توجه به جان کارگران مهم است.

 

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.