صفحه اصلی / انگیزه مهمترین عامل برای موفقیت در عرصۀ کارآفرینی است

انگیزه مهمترین عامل برای موفقیت در عرصۀ کارآفرینی است

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد  ملی نخبگان، فهیمه مهرعلیان؛ دانشجویی دکتری مکانیک دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو  گفت: اشتغال پایدار نیازمند ساز و کارهای صحیح و انتقال مهارت به دانش‌آموختگان از طریق دانشگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط است.
وی افزود: باتوجه به توانمندی‌های کشور در تربیت نیروی‌انسانی کارآمد و تحصیلکرده و همچنین دستیابی به پیشرفت‌های علمی و فناوری، ظرفیت کم‌نظیری برای کشور ایجاد شده تا در صورت فراهم‌شدن بستر مناسب به توسعه پایدار برسد.
دانشجوی‌برتر دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه حل چالش و مشکل اشتغال دانش‌آموختگان تنها با حرکت به سمت دانش‌بنیان امکان‌پذیر است، یادآور شد: شناسایی نیازهای واقعی جامعه و ارجاع به دانش‌آموختگان در جهت تأمین آن نیازها و بکارگیری استعدادها و توانمندی آنان و حتی فراهم‌کردن زمینه برای فعالیت‌های بین‌رشته‌ای و نوترکیب راهگشا خواهد بود.
مهرعلیان با اشاره به اینکه حضور اجتماع نخبگانی در عرصه‌های مختلف صنعتی منجر به باز شدن افق دید آنان خواهد شد، تصریح کرد: دانش‌آموختگان با مشاهده فعالیت‌های عملیاتی و فنیِ صنعت، عملاً رغبت بیشتری به افزایش مهارت فنی خود و اشتغال در زمینه‌های صنعت پیدا خواهند کرد. همچنین با استفاده از توانمندی‌های خود می‌توانند با مشاهده ضعف‌ها و مشکلات صنعت، راهکارهای بسیار کارآمد و بهینه‌ای در قالب طرح و برنامه به قسمت R&D صنعت داده و تا حد ممکن ضمن اشتغال‌زایی، مشکلات صنعتی را بهبود دهند.
وی با اشاره محدودیت ظرفیت استخدام در دستگاه‌های دولتی، تأکید کرد: باتوجه به اینکه دانش‌آموختگان دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی در عرصه‌های علمی و فناوری هستند، باید منسجم‌تر به موضوع اشتغال نگاه کرده و توانمندی خود را تنها به فعالیت‌های اداری محدود نکنند و با ذهنی باز، طرح‌های اقتصادی مبتنی بر تحصیلات خود را اجرایی کنند. در این شکل از اشتغال، به دلیل تمرکز عمده بر دارایی‌های نامشهود که حاصل هوشمندی و ظرفیت‌های علمی نیروی تحصیل‌کرده است، می توان به اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد.
مستعدبرتر مکانیک گفت: متأسفانه در دانشگاه‌های کشور به موضوع مقاله تأکید زیادی می‌شود و بُعد دانش فنی و ساخت محصول کمرنگ شده است؛ درحالی که در زنجیرۀ کارآفرینی از طریق دانشگاه، ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه ضروری است. نیازهای سازمان‌های استان و حتی بخش‌خصوصی نیز باید به دانشگاه ارجاع شود گرچه راه‌اندازی مراکز شتاب‌دهی گام بزرگی در این راستا بوده است.
دانشجوی‌برتر دکتری مکانیک دانشگاه شهرکرد در پایان خاطرنشان کرد: وجود انگیزه در مسیر پرفراز و نشیب کارآفرینی مهمترین عامل در موفقیت است که مانع از سیطرۀ ناامیدی در فکر و ذهن دانشجو می‌شود. این انگیزه می‌تواند با فراهم کردن شرایط مناسب به عنوان یک موتور محرک به او کمک فراوانی کند و حتی باعث سرعت بخشیدن به فعالیت‌های او گردد. دراین میان لازم است به این نکته اشاره شود که کمبود امکانات حتی می‌تواند در بسیاری از مواقع به عنوان یک عامل مؤثر در ادامه مسیر دانش آموخته کارآفرین باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.