صفحه اصلی / نیاز به برخورد قاطع قوه قضائیه با گردن کلفت ها

نیاز به برخورد قاطع قوه قضائیه با گردن کلفت ها

«مهدی پازوکی» روز یکشنبه درباره اینکه برخی نامزدها معتقدند با هدایت نقدینگی به سمت تولید، مشکل اشتغال و تولید در کشور حل می شود، اظهار داشت: هدایت نقدینگی به سمت تولید مورد توافق همه اقتصاددانان دنیاست، اما مشکلی که ما در تولید داریم، این است که فضای کسب و کار مناسب تولید نیست.
تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: تفکر امنیتی و انحصاری تندروها در حوزه اقتصاد سبب شده اشت تا فضای کسب و کار برای سرمایه گذار ناامن شود و افراد نوکیسه که به دنبال ایجاد و استفاده از سیستم رانت در اقتصاد هستند، ظهور کنند.
پازوکی لازمه بهبود فضای کسب و کار را بازگشت شفافیت به اقتصاد ایران دانست و گفت: نبود شفافیت در سال های گذشته سبب شده بود تا برخی نهادهای حاکمیتی و حتی دانشگاه بودجه عمومی خود را در سیستم بانکی سپرده گذاری کرده و بابت آن سود بگیرند.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا دستگاهی که از بودجه عمومی کشور استفاده می کند، حق ندارد از سپرده های خود سود بگیرند؛ اینگونه اقدام ها فضای اقتصادی کشور را غیرشفاف می کند.
وی افزود: شفافیت اقتصادی و آزادی مبادله اطلاعات حق مردم است و مردم باید بدانند که در سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه چه می گذرد یا اینکه اعضای هیات مدیره شرکت های دولتی چگونه انتخاب می شوند و چه کسانی هستند.
وی با بیان اینکه رابطه شفافیت با تندروها مانند رابطه « جن و بسم الله» است، گفت: مولفه دوم برای بهبود تولید در کشور، ایجاد رقابت سالم اقتصادی بین بنگاه های اقتصادی است.
پازوکی نفی انحصار را عامل دیگری برای بهبود فضای کسب و کار در کشور برشمرد و اظهار داشت: هرگونه انحصار باید از اقتصاد ایران زدوده شود که کار شامل انحصار دولتی، خصوصی و خصولتی ها می شود.
وی یادآور شد: در شرایط کنونی بسیاری از انحصارها مربوط به نهادهایی است که خواهان رانت و نه سهم برابر هستند که این رویه مانند خوره اقتصاد ایران را از بین می برد.
**نقش موثر قوه قضاییه در بهبود فضای کسب و کار
این تحلیلگر اقتصادی گفت: قوه قضائیه نقش اساسی و منحصر به فردی در ایجاد فضای مناسب برای بنگاه های اقتصادی دارد و این نقش حتی از دولت نیز بالاتر است.
پازوکی به فضای دوگانه حاکم در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: همین که با عده ای که به توهین و تخریب دولت می پردازند، هیچ برخوردی نمی شود اما در مقابل مدافعان دولت محاکمه می شوند، یعنی اینکه فضای کشور خاکستری است.
وی به سهم بالای شبه پول از نقدینگی اشاره کرد و گفت: از آنجا که مردم فضا را مناسب کسب و کار و فعالیت اقتصادی نمی دانند، ترجیح می دهند که نقدینگی را به شکل سپرده های بلندمدت نگهداری کنند و به همین دلیل سهم شبه پول از نقدینگی بالاست.
پازوکی با تاکید بر اینکه نباید نهادهای اقتصادی وابسته به ارگان های نظامی رقیب بخش خصوصی باشند، گفت: امروز شاهدیم که حتی هیات مدیره شرکت های وابسته به صندوق های بازنشستگی در اختیار نهادهای مرتبط با ارگان های نظامی است که این رویه عرصه را برای بخش خصوصی تنگ می کند.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه آیا برخی نامزدها حاضرند بگویند «زنده باد سرمایه دار»، اظهار داشت: بسیاری از صاحبان سهام، برخی نهادهای خاص را در شرکت های خود سهیم کرده اند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید.
وی گفت: اگر قوه قضاییه شفاف عمل کرده و با رانت خواران، کلاهبرداران و گردن کلفت ها برخورد قاطع و سعی کند شفافیت را نصب العین قرار دهد، شک نکنید مشکلات حل می شود.
پازوکی گفت: رونق تولید در کشور، امنیت و قوه قضاییه سریع، آسان و در دسترس می خواهد نه اینکه پروسه قضایی پیگیری یک چک برگشتی بیش از یکسال به طول انجامد.
وی یادآور شد: در کشورهای توسعه یافته مشکلاتی از این دست ظرف دو ماه حل و فصل می شود اما در ایران سالها به طول می کشد.
رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود برای سال ۱۳۹۶ به نام « اقتصادمقاومتی؛ تولیدو اشتغال» خطاب به دستگاه های اجرایی بر نبود بن بست در مسیر پیشرفت و توسعه در کشور، بازکردن میدان برای نقش افرینی مردم در اقتصاد کشور، تامین امنیت سرمایه گذاری از جانب قوه قضاییه و ضابطان قوه و نیروهای امنیتی الزام رونق تولید داخل، ثبات سیاست ها و قوانین و حذف دست و پا گیر از جانب مجلس شورای اسلامی الزام دیگر رونق تولید ملی تاکید کردند.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تخم مرغ در فروردین به ۲۰ هزارتن رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، حمیدرضا کاشانی گفت: قیمت کنونی هرکیلو تخم مرغ درب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.