صفحه اصلی / رونق اقتصادی در گرو ​برنامه‌ریزی فرهنگی مناسب است

رونق اقتصادی در گرو ​برنامه‌ریزی فرهنگی مناسب است

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، حمیدرضا متقیان؛ عضو هیئت‌علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد خرید کالای داخلی را یکی از عوامل رونق بخش تولید در کشورها دانست و گفت: در بسیاری از کشورها حتی کشورهای توسعه‌یافته، تولید بر پایۀ مصرف داخلی رونق پیدا کرده است؛ بنابراین حمایت از تولید داخلی یک امر بسیار مهم در اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی کشور است که این امر مستلزم برنامه‌ریزی فرهنگی مناسب است.
وی افزود: متأسفانه در کشور، فرهنگ استفاده از کالای ایرانی به‌خوبی نهادینه نشده در حالی که در بسیاری از موارد، کالای ایرانی منطبق با علم و فناوری روز تولید شده است.
متقیان در ادامه با اشاره به اشباع دستگاه‌های دولتی و دانشگاه‌ها از پذیرش نیروی‌انسانی تحصیلکرده، گفت: تلاش برای توان‌افزایی ومهارت‌آموزی به دانشجویان و دانش‌آموختگان و همچنین فراهم‌شدن بستر مناسب برای عملیاتی‌شدن ایده‌های نوآورانه و خلاقانه می‌تواند تا حد بالایی مسئله اشتغال را حل کند. از سوی دیگر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و حکومتی نیز باید امکانات و داشته‌های خود را برای توسعۀ صنایع دانش‌بنیان بکار گیرند چراکه توسعۀ آینده تنها از این راه تحقق یافتنی است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: ایران به لحاظ حضور نیروی‌انسانی کاربلد و متخصص و همچنین داشته‌های سرزمینی کشوری غنی محسوب می‌شود با این‌حال در برخی موارد، هزینه‌کردن منابع ارزی کشور برای واردات کالاهای غیرضروری، فضای مناسب برای بروز قابلیت­ها را از بین برده است.
پژوهشگر برجستۀ کشاورزی با بیان اینکه آموزش عملیاتی و مهارت‌افزایی، زیربنای اشتغال و توسعه است، اظهار داشت: عدم‌توانایی در حوزه عملیاتی علم و گذراندن واحدهای درسی به صورت تئوری در دانشگاه‌ها از سویی و عدم‌تطابق حرفه و مهارت‌های تخصصی افراد از عوامل بروز مشکل اشتغال دانشگاهیان است.
متقیان تأکید کرد: حمایت از شرکت­های دانش­بنیان و تولیدات ملی مبتنی بر تفکر و خلاقیت، زمینۀ اثرگذاری بیشتر اجتماع نخبگانی در به ثمر رسیدن شعار اقتصاد مقاومتی فراهم می‌کند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد ایجاد انگیزه و تغییر دیدگاه نسبت به کار، صنعت، موفقیت و پیشرفت را عامل مهمی در برون‌رفت از چالش اشتغال برشمرد و گفت: حمایت و موفقیت طرح‌ها و ایده‌ها در بخش‌خصوصی و به ثمر رسیدن ایده‌های نو و فناورانه، باعث ایجاد انگیزه و تمایل هرچه بیشتر جوانان به بازار کار و صنعت می‌شود و مشکل کنونی که تقاضا برای حضور در دستگاه‌های اجرایی است، مرتفع خواهد شد. همچنین تأمین امنیت شغلی و ثبات اقتصادی در سایر بخش‌های جامعه به جز دستگاه‌های اجرایی، زمینه‌ساز جذب نیرو در سایر قسمت‌های کاری جامعه می‌شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با ترویج فرهنگ ایده‌پردازی در دانشگاه‌های کشور، خلاقیت و ایده‌پردازی در بین دانشجویان افزایش می‌یابد و بستر مناسب برای رفع نیازهای بومی از طریق عملی‌شدن ایده‌های علمی و همچنین ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی فراهم می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مجموع یکسال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.