صفحه اصلی / پایان بی برقی در ۲۱۵۲ روستا در دولت یازدهم

پایان بی برقی در ۲۱۵۲ روستا در دولت یازدهم

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون), مهندس «ولی الدین مصلحتی شربیانی» مجری طرح برق رسانی روستایی توانیر با اشاره به سختی ها و مشکلات پیش رو در امر برق رسانی به روستاهای بالای ۱۰ خانوار در کشور، گفت: بخش اعظمی از روستاهای بالای ۱۰ خانوار برقرسانی شده در مناطق صعب العبور و با دسترسی بسیار سخت قرار داشتند و همین امر نیز باعث شد تا هم سختی های کار و عملیات اجرایی برقرسانی به این روستاها دو چندان شود و هم هزینه های اجرای عملیات نیز بالا رود.
وی افزود: سختی کار و صعب العبور مناطق متأسفانه باعث شد تا در برخی از آن ها با تلفات جانی تکنیسین های برق و حتی سقوط جرثقیل و تریلی به ته دره مواجه شویم.
وی تصریح کرد: به طور مثال در زمان برقرسانی به روستاهای لرستان در زمستان با کولاک و برف شدید مواجه شدیم و نیروهای ما حدود ۴۲ ساعت بدون اینکه بدانیم در کجا مانده اند، در برف و کولاک مانده بودند و در طول این مدت تنها با اندکی آجیل سر کرده بودند.
مجری طرح برق رسانی روستایی توانیر با اشاره به مشکلات پیش رو در سایر استان ها، گفت: در بسیاری از مناطق دیگر از جمله هرمزگان و یا خوزستان نیز مسیرهای منتهی به روستا نه ماشین رو بود و نه مالرو، و ما مجبور بودیم مسافت های طولانی با دست اقدام به حمل پنل های خورسیدی و یا سایر تجهیزات برق رسانی به روستا کنیم.
وی تأکید کرد: حتی در استانی مانند لرستان برای برق رسانی به روستاهای اطراف مجبور شدیم از طریق اجرای عملیات  هلی برد بخش اعظمی از تجهیزات را منتقل کنیم، چرا که به هیچ عنوان امکان انتقال تجهیزات از طریق ماشین، حیوانات باربر و حتی انسان نبود.     
وی با اشاره به تجربه برق رسانی به یکی از روستاهای دورافتاه خراسان جنوبی، ادامه داد: در خراسان جنوبی روستایی را برای برقرسانی به ما معرفی کردند که اصلاً روی نقشه نبود و می بایست کیلومترها در دل کویر راه می رفتیم تا به روستا می رسیدیم.
وی گفت: متأسفانه در بسیاری از این مناطق مردم وضعیت مناسب برای زندگی برخوردار نبودند و در کپر زندگی می کردند ، جوانی را در یکی از این کپرها در خراسان دیدم که به دلیل ابتلا به بیماری پاهایش باد کرده و دکتر به او گفته بود که چاره ای جز قطع پاهایش نیست.
وی افزود: از تجربیات شیرین بنده در ۱۲ سال اخیر که در بخش برق رسانی روستایی مشغول به کار هستم برق رسانی به همین روستای دورافتاده در خراسان و استقبال کم نظیر مردم آنجا از ما بود.
مصلحتی با اشاره به مزایای برق رسانی به این روستاها و مشاهدات خود از این مسأله، اظهار داشت: برق رسانی به این روستاها باعث ایجاد رونق در روستاها و توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روستاها شده است.
وی خاطرنشان کرد: به طور مثال برق رسانی به ۱۶ روستا در یکی از استان های کشور باعث شد تا در یکی ازن ها یک دبیرستان و یک شعبه کاردانی پیام نور ایجاد شود که به نوبه خود زمینه توسعه اجتماعی، ارتباطات و فرهنگ این روستاها را رقم خواهد زد.
وی با اشاره به موفقیت پروژه برق رسانی به کلیه روستاهای بالای ۱۰ خانوار به عنوان تنها پروژه موفق در سال اقتصاد مقاومتی، گفت: سال گذشته در ارتباط با بودجه برقرسانی به روستاهای مسئوللان کم نگذاشتند و توانستیم اعتباری بالغ بر ۱۲۸ میلیارد تومان برای این امر دریافت کنیم و خوشبختانه این امر باعث شد تا پروژه برق رسانی روستایی تنها پروژه موفق در سال اقتصاد مقاومتی لقب گیرد؛ پروژه ای که در این سال به سرانجام رسید.  
مجری طرح برق رسانی روستایی توانیر روستایی در مورد افزایش هزینه های این پروژه به دلیل صعب العبوربودن مناطق، گفت: هر کیلومتر شبکه فشار توسط حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد اما زمانی که اجرای آن در کوه ها و با استفاده از دکل صورت گیرد هزینه ها چند برابر می شود.
وی در مورد توجیه اجرای چنین پروژه هایی هزینه بری، گفت: برق رسانی به روستاها به عنوان متولیان امنیت غذایی کشور می تواند ضامن سلامتی و امنیت فرد فرد شهروندان در هر نقطه ای از این مملکت شود.
وی ادامه داد: حدود ۲۱۷ روستا از طریق انرژی های نو برقدار شدند که حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشت و ۳۹ روستای آن در سال گذشته برق دار شدند.
مصلحتی با اشاره به برق رسانی به عشایر گفت: حدود ۲ سال با عشایر برای برق رسانی به ان ها جلسه برگزار کردیم و برآورد شد که حدود ۳۴ هزار خانوار عشایری بی برق هستند ، برای آن ها نیروگاه های سبک ۳۰۰ واحد ساعتی با قابلیت حمل طراحی شد.
وی افزود: ابتدا این طرح به صورت پایلوت برای ۵۰ دسته عشایر در چهارمحال و بختیاری اجرا شد اما متأسفانه برای همه گیر کردن این طرح هنوز مشکلاتی وجود دارد که می بایست از طریق مذاکره با دستگاه های نظارتی رفع شود.
وی در مورد برنامه های آینده این بخش نیز گفت: خوشبختانه مشکل مالی برای برق رسانی به روستاهای کمتر از ۱۰ خانور نداریم و تنها مشکل موجود نبود کد روستایی برای برخی از آن ها و مشکلات قانونی اراضی در آن هاست.
وی تصریح کرد: برنامه این است که روستاهای ۳ یا ۴ خانوار را را نیز از طریق پنل های خورشیدی برقدار کنیم.
گفتنی است؛ در سه سال گذشته پروژه برق رسانی روستایی به روستاهای بالای ۱۰ خانوار تکمیل شد و به بیش از ۲۱۵۲ روستا با جمعیتی بالغ بر ۳۲ هزار خانوار برقرسانی شد که حدود ۱۲۸ میلیارد تومان هزینه داشت. با تکمیل این طرح تعداد روستاهای برقدار شده کشور به ۵۶ هزار و ۷۹۳ روستا با جمعیتی نزدیک به ۴.۳ میلیون خانوار رسید.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.