صفحه اصلی / ایران با برجام وارد باشگاه هسته ای شد

ایران با برجام وارد باشگاه هسته ای شد

 
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا ، علی اصغر زارعان روز شنبه در آئین گشایش سی و هشتمین نمایشگاه دستاوردهای هسته ای ایران در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر افزود : جمهوری اسلامی ایران بنا به فتوای مقام معظم رهبری از همان ابتدا به هیچ عنوان به دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته ای نبود لذا دولت تدبیر و امید توانست با دیپلماسی قوی حق هسته ای کشورمان را در جهان تثبیت کند. 
وی ادامه داد : دشمن به دنبال تعطیلی نیروگاههای هسته ای ما بود و رئیس جمهوری سابق آمریکا اذعان کرده بود که اگر می توانستند ، تمامی پیچ و مهره های هسته ای ایران را برمی چیدند و اعتراف کرد که این قدرت را ندارند. 
زارعان گفت : آنان می خواستند حق استفاده از تولید انرژی پاک را از ما بگیرند و وحشت داشتند از اینکه ایران با تکمیل چرخه غنی سازی ، وارد باشگاه هسته ای شود و بتواند از این علم در صنایع دیگر استفاده کند. 
وی افزود : دولت تدبیر و امید در گام اول پرونده هسته ای را از شورای امنیت ملی به وزارت امور خارجه انتقال داد که این امر یک اقدام هوشمندانه بود و موفق شدیم موضوع هسته ای را در سه حوزه سیاسی ، حقوقی و فنی بعد از ۱۲ سال به نتیجه برسانیم .
** شتاب فعالیت های هسته ای پس از برجام 
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت : در یک سال گذشته بعد از به نتیجه رسیدن برجام ، فعالیت سازمان انرژی اتمی بیشتر شده است و در بخش اکتشافات و استخراج قدرت بیشتری یافته ایم. 
وی افزود : تولید مواد اولیه برای فعالیت های هسته ای بسیار مهم است و برجام این ظرفیت را فراهم کرده است که بتوانیم در بخش اکتشافات و استخراج فعالیت بیشتری داشته باشیم. 
او با اظهار این که نیروگاه بوشهر یکهزار مگابایت انرژی تولید می کند و برای سوختش ۲۷ تن اورانیوم برای یک سال نیاز دارد ، ادامه داد : فرایند مذاکرات هسته ای باعث شد ۳۶۰ تن اورانیوم به ذخایر استراتژیک خود اضافه کنیم .
زارعان گفت : انرژی صلح آمیز هسته ای در بخش پرتو درمانی می تواند اقدامات خوبی انجام دهد و در جهان هم اکنون یکهزار و ۴۰۰ مرکز پرتو درمانی وجود دارد که ۲ مرکز در ایران و آن هم در تهران و یزد واقع است .
وی به نقش پرتو دهی در تولیدات کشاورزی اشاره کرد و افزود : استان های شمالی مانند مازندران می توانند با استفاده از ظرفیت پرتودهی که در نگهداری تولیدات کشاورزی نقش مهمی دارد ، نگهداری محصولات تولیدی کشاورزی را از سه ماه به یک سال افزایش دهند و محصولات را مقاوم تر کنند و نیز در میکروب زدایی آب آشامیدنی از آن بخوبی بهره بگیرند.
زارعان بیان داشت : پنج شرکت دانش بنیان نیز در سازمان انرژی اتمی فعال است و با وجود این همه مزیت ها دشمن می خواست ما از این ظرفیت های انرژی صلح آمیز استفاده نکنیم و اثرگذاری که این علم در سایر بخش صنعت و کشاورزی دارد، غافل بمانیم. 
سی و هشتمین نمایشگاه دستاوردهای هسته ای صبح امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، در این نمایشگاه دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در حوزه هایی نظیر غنی سازی ، نیروگاههای هسته ای و تحقیقاتی ، اکتشاف و استخراج ، سوخت هسته ای، پسمانداری ، کشاورزی و پزشکی هسته ای به نمایش گذاشته شده است.
نسل های مختلف ماشین های سانتریفیوژ ، سانتریفیوژ توبولار تولید واکسن و سیمیلاتور آموزشی UTRS هم در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدگنندگان قرار گرفته است .
این نمایشگاه از امروز به مدت پنج روز برای بازدید اساتید، دانشگاهیان و دانشجویان علاقه مند به آشنایی با دستاوردهای انرژی اتمی کشور برپاست.
سی و هفتمین نمایشگاه در دانشگاه تهران برگزار شده بود.

همچنین مطالعه کنید:

جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.