صفحه اصلی / کشف استعدادهای نوآورانه مهمترین هدف برگزاری جشنواره‌های رویش است

کشف استعدادهای نوآورانه مهمترین هدف برگزاری جشنواره‌های رویش است

 اختراعات جهانی در یک نظام هدفمند ناظر به بازار و متصل به نوآوری اقتصادی طراحی و خلق می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از  پایگاه اطلاع‎رسانی بنیاد ملی نخبگان، دکتر غلامعلی منتظر؛ معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان در روند برگزاری جشنواره رویش دماوند با اشاره به ضرورت حمایت از جامعه نخبگانی، گفت: آنچه وجهۀ همت بنیاد ملی نخبگان است شناسایی و پشتیبانی از اقشار مختلف نخبگانی است.
وی با اشاره به لزوم گسترش همکاری و تعامل با دانشگاه‌ها و دستگاه‌های دیگر، افزود: در سه‌سال گذشته همکاری خوبی بین بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته که همین موضوع، دستاوردهای خوبی برای کشور به ارمغان آورده است.
منتظر با بیان اینکه کشف خلاقیت ذهنی و استعدادهای نوآورانه یکی از مهمترین اهداف بنیاد ملی نخبگان از برگزاری جشنواره‌های رویش است، ادامه داد: بنیاد در تلاش است بتواند بستری را فراهم کند که در یک بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله اختراعی که مبتنی بر توان و خلاقیت ذهنی مخترع و ناظر بر نیازهای کشور است به شرکتی دانش‌بنیان و محصولی بازارمحور تبدیل شود.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود بین ۲۰ تا ۲۵درصد اخترعات شرکت‌کرده در این جشنواره، به عنوان اختراعات برتر انتخاب شوند. این اخترعات براساس شاخص‌های میزان خلاقیت، پیروی از اصول علمی، اقتصادی‌بودن و ناظر به بازار بودن انتخاب می‌شوند.
وی با اشاره به روند هدایت و حمایت از اخترعات برگزیده، گفت: در مرحلۀ اول، فرد مخترع با مقرراتی آشنا می‌شود که بتواند به شخصیتی حقوقی و شرکتی‌نوپا تبدیل شود. ضمن اینکه اختراع از حمایت‌های مالی برخوردار می‌شود تا بتواند، اختراع خود را به محصولی نیمه‌صنعتی تبدیل کند. این فرایند بین ۹ تا ۱۸ ماه زمان می‌برد. تمامی این حمایت‌ها، مشاوره‌ها و پشتیبانی مالی از طریق بنیاد صورت می‌پذیرد. در گام بعد، تلاش بنیاد این است که شرکت تأسیس شده را به شرکتی دانش‌بنیان تبدیل کند و محصول را به شکل کاملاً صنعتی‌شده و تجاری‌شده تبدیل کند. این فرایند نیز بین ۱۰ تا ۲۰ ماه طول می‌کشد.
منتظر تصریح کرد: تمام هزینه‌ها و پشتیبانی‌های لازم برای رسیدن اختراع به شرکت دانش‌بنیان و بازارمحور توسط بنیاد ملی نخبگان تأمین می‌شود و تنها دارایی فرد مخترع، ذهن خلاق و نوآور اوست؛ بنابراین برگزیده‌شدن در جشنواره اختراعات رویش نه‌تنها پایان کار نیست بلکه آغاز راه مخترع است.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه طبق آمارجهانی از هر هزار اختراع فردی تنها سه اختراع به بازار می‌رسند، اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان علاوه بر اعطای تسهیلات توانمندسازی و فراهم‌کردن بستر لازم برای تبدیل اختراع به شرکت دانش‌بنیان، تسهیلات دیگری نیز مانند امتیاز در جدول جایزه‌های تحصیلی برای دانشجویان و تسهیلات نظام‌وظیفۀ‌تخصصی برای دانش‌آموختگان در نظر گرفته است اما مهمترین هدف مخترع باید تبدیل اختراع به شرکتی دانش‌بنیان و حضور در بازار اقتصادی باشد؛ البته در کنار آن می‌تواند از تسهیلات دیگر نیز برخوردار شود.
وی در ادامه گفت: در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۸۰ هزار اختراع در اروپا به ثبت رسید که ۲۱۰ هزار اختراع آن مربوط به شش کشور امریکا، ژاپن، آلمان، چین، کره‌جنوبی و فرانسه و بقیه مربوط به ۱۹۰ کشور دیگر بوده است.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: ایران در این رتبه‌بندی پایین‌تر از کشورهایی مانند عربستان، با ۶۴ اختراع در ردۀ پنجاه‌ویکم قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه روند جهانی در زمینۀ اخترعات، گسترش ثبت اختراع توسط شرکت‌ها به جای ثبت اختراع فردی است، خاطرنشان کرد: بیش از ۸۵% اخترعات جهانی توسط شرکت‌ها ثبت می‌شوند. امروزه اختراع در یک نظام هدفمند ناظر به بازار و متصل به نوآوری اقتصادی، طراحی و خلق می‌شود. به‌همین دلیل نیاز است کشور به‌سمت ایجاد و گسترش شرکت‌های نوآور اقتصادی حرکت کند.
منتظر تصریح کرد: شرکت‌ها برای نوآور بودن نیازمند گسترش واحدهای تحقیق و توسعه و در نهایت نیازمند حضور نیروی‌انسانی محقق و خلاق هستند. در نتیجه ورود شرکت‌ها به عرصۀ اختراعات می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال‌زایی نیز باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه در کشورهای پیشرفته، بیشترین اختراعات در حوزه برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات است که این مهم مشخص‌کنندۀ نقش اختراع بر اقتصاد این کشورها و درآمدزا بودن آنها است. لیکن در ایران غالب اخترعات در حوزۀ پزشکی و مجموعۀ شیمی است و چون ناظر به نیازهای اقتصادی نیستند در عمل به بازار هم نمی‌رسند و اثری در اقتصاد کشور ندارند.
هشتمین جشنواره رویش دماوند و ششمین جشنواره ملی مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی به‌مدت سه‌روز در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز برگزار شد.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.