صفحه اصلی / مکزیک آماده امضای موافقت‌نامه گمرکی با ایران

مکزیک آماده امضای موافقت‌نامه گمرکی با ایران

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران، هیات شورای تجارت خارجی مکزیک (کومسه) شامل چهار شرکت مکزیکی به اتاق ایران آمدند و با معاون بین‌الملل اتاق و جمعی از فعالان اقتصادی ایرانی دیدار کردند.
معاون بین‌الملل اتاق ایران در این نشست گفت: تحریم‌های ایران در عمل فرصتی فراهم آورد تا ایران بتواند در عرصه بین‌المللی به فرصت‌های تازه‌ای دست یابد.
محمدرضا کرباسی افزود: باوجود برجام و در فضای پس از تحریم، بسیاری از کشورهای جهان اشتیاق خود را به دستیابی به فرصت‌های همکاری‌های اقتصادی با ایران ابراز  کرده و مقامات و هیات های تجاری زیادی از آسیا و اروپا به ایران سفر کرده اند.
کرباسی با بیان اینکه فرصت‌های همکاری فراوانی میان ایران و مکزیک فراهم است گفت: با این حال حجم روابط تجاری دو کشور بسیار کم است و اصلاح این روند نیازمند در پیش گرفتن روش‌های تازه همکاری است.
معاون بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به حضور سفیر جدید مکزیک در تهران گفت: حضور ایشان فرصت مغتنمی برای مذاکره درباره راهکارهای مناسب همکاری‌های اقتصادی دو کشور است و امیدواریم با مذاکرات آتی و طرح‌های قابل‌اجرا بتوانیم به اهداف موردنظر برسیم.
کرباسی از آمادگی اتاق ایران برای تهیه امکان‌سنجی و ارائه راهبرد مناسب جهت افزایش همکاری های دو جانبه خبر داد.
کرباسی همچنین حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، پتروشیمی و فرآورده‌های پتروشیمی، گردشگری و فناوری اطلاعات، صدور خدمات فنی و مهندسی و گردشگری سلامت را از جمله زمینه‌های دارای ظرفیت برای توسعه همکاری‌ها میان ایران و مکزیک عنوان کرد.
معاون بین‌الملل اتاق ایران در مورد روابط ایران و مکزیک در دوران تحریم گفت: در طول سال‌های تحریم ایران، روابط ایران و مکزیک کمرنگ بوده و دو کشور نتوانسته‌اند همکاری‌های تجاری داشته باشند. با این وجود اکنون در شرایط جدید، ایران می تواند به عنوان دروازه ورود مکزیک به منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی عمل کند و مکزیک هم می تواند دروازه ورود ایران به منطقه آمریکای لاتین باشد.
کرباسی با تأکید بر توسعه روابط ایران و مکزیک گفت: سفیران دو کشور و فعالان اقتصادی باید برای افزایش تبادل هیات های تخصصی و تجاری و بر گزاری نمایشگاه‌های تخصصی و همچنین تبادل اطلاعات تجاری تلاش کنند.
وی از پیشنهاد اتاق ایران برای تشکیل کمیته مشترک تجاری دو کشور خبر داد و گفت: تشکیل این کمیته به  سهولت روابط فعالان اقتصادی دو کشور کمک می‌کند.
معاون بین‌الملل اتاق ایران افزود: از طریق مکزیک می توان به بازار آمریکا هم دسترسی پیدا کرد. اگرچه در شرایط فعلی هم تجار ایران و آمریکا روابط مستقیمی داشته و ایران توانسته است صادرات مستقیم به امریکا داشته باشد، اما مکزیک برای ایران یک فرصت است و باید از این فرصت استفاده کرد.
عزم جدی برای توسعه روابط ایران و مکزیک
سفیر مکزیک در تهران با تأکید بر اشتراکات فراوان ایران و مکزیک گفت: ساختار خانواده، فرهنگ، ساختار اقتصادی و حتی در مواردی به لحاظ سیاسی دو کشور اشتراکات زیادی دارند اما آنچه میان دو کشور فاصله انداخته است مسافت طولانی به لحاظ جغرافیایی است که موضوع پیچیده و غیرقابل‌حلی نیست.
آلفونزو زگبه افزود: اگرچه مشکلات و موانعی بر سر راه همکاری‌های دو کشور وجود دارد اما نمی‌توان گفت که امکان همکاری وجود ندارد و ایران و مکزیک نمی‌توانند به تقویت روابط فی‌مابین بپردازند.
سفیر مکزیک در تهران با اشاره به امضای برجام گفت: امروز دنیا می‌داند که محدودیت‌های گذشته برای ایران وجود ندارد و با توافقی که میان ایران و کشورهای اروپایی و امریکا صورت گرفت مشکلات گذشته برای ایران رنگ‌باخته‌اند و آنچه روند همکاری با ایران را تا حدودی کند کرده است وجود ترس است.
زگبه  افزود: با ترس هیچکس رشد نمی‌کند. ما به این موضوع واقف هستیم و معتقدیم با فرصت‌های فراوانی که در مکزیک هست، ایران می‌تواند به بازار مهمی در منطقه آمریکا وارد شود.
وی با تأکید بر اینکه عزم جدی برای توسعهروابط دوجانبه وجود دارد از انجام اقدامات اولیه برای اعزام هیاتی تجاری به تهران در ماه سپتامبر خبر داد.
سفیر مکزیک در تهران در مورد زمینه‌های همکاری ایران و مکزیک گفت: مکزیک می‌تواند در زمینه‌هایی نظیر تجهیزات پزشکی، ساخت بیمارستان و هتل در ایران مشارکت کند. می‌دانیم که قبلاً اروپایی‌ها دست به اقدام زده‌اند اما مکزیک می‌تواند حضور قوی‌ تری داشته باشد.
زگبه همچنین افزود: مکزیک آمادگی دارد در زمینه کشاورزی و غذاهای با برند حلال همکاری‌های خوبی با ایران داشته باشد. بالطبع، کشاورزی یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری دو کشور است.
سفیر مکزیک در تهران از آمادگی کشورش برای امضای موافقت‌نامه‌ گمرکی خبر داد و گفت: این امر می‌تواند یکی از ابزارهای مهم تسهیل تجارت دو طرف باشد.
وی افزود: سفارت مکزیک از هیچگونه تلاشی برای تقویت روابط تجاری ایران و مکزیک دریغ نکرده و برای یافتن راهکارهای مناسب همکاری تاکید می‌کند.
مکزیک آماده همکاری در زمینه غذای حلال
مدیر کمیته خاورمیانه و آفریقای کومسه که سرپرستی هیات تجاری مکزیک را به عهده داشت گفت: ایران و مکزیک در زمینه نفت و گاز همکاری‌های مناسبی دارند. شرکت‌های مکزیکی متعددی در ایران در این زمینه فعالیت کرده و دفاتر تجاری خود را در ایران فعال کرده‌اند.
جورج خوزه مورتون  در مورد مکزیک هم گفت: قیمت‌ها در مکزیک کاملاً رقابتی است، از همین رو کالاهای مکزیکی می‌توانند برای تجار ایران جذابیت داشته باشند.
مدیر کمیته خاورمیانه و آفریقا کومسه ایران و مکزیک می‌توانند علاوه بر کشاورزی، در زمینه مواد دارویی نیز همکاری‌های خوبی داشته باشند. همچنین در زمینه های تبادل دانشجو، گردشگر دریایی و گردشگری سلامت هم ظرفیت‌های زیادی برای همکاری وجود دارد.
در پایان نشست در خصوص تقویت همکاری‌ها مقرر شد از سوی کومسه مذاکراتی با با بانک BBV  انجام شود تا از طریق شعبه این بانک در ترکیه، نسبت به گشایش اعتبار اسنادی و یا انتقال پول برای طرف‌های مکزیکی اقدام شود. همچنین پیشنهاد شد یک برند مشترک برای محصولات غذایی حلال ارائه و برای این منظور با توجه به زمینه فعالیت طرف مکزیکی، برای تولید کنسروهای غذایی و یا قهوه با شرکت‌های ایرانی مذاکره شود.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.