صفحه اصلی / چرا مشتریان ما را انتخاب می‌کنند؟

چرا مشتریان ما را انتخاب می‌کنند؟

یادداشت

بدون وجود مشتری که خدمت یا محصول را بخرد هیچ کسب و کاری وجود نخواهد داشت. اگر افراد تجربه مثبتی از خرید داشته باشند حاضرند وقت بیشتری را به شرکت اختصاص داده و حتی بهای بیشتری را پرداخت کنند و مهم‌تر از همه خرید محصولات یا خدمات را به دیگران پیشنهاد کنند. 

برای دستیابی به رشد شرکت‌ها راهکارهایی چون اکتساب مشتریان جدید، افزایش فروش به مشتریان فعلی، توسعه محصولات یا خدمات را باید پیش بگیرند. شناسایی چرایی انتخاب شرکت و محصولاتش توسط مشتریان به برنامه‌ریزان شرکت این فرصت را می‌دهد که در صورت رضایت از گروه مشتریان جذب‌شده این عوامل را تقویت کنند و در صورتی که خواهان تغییر گروه مشتریان هدف خود باشند با تغییر در فاکتورهای کشف‌شده مشتریان خود را تغییر دهند. 
دلایل احتمالی انتخاب شرکت توسط مشتریان
 شناسایی دلایل اینکه چرا مشتریان ما را انتخاب می‌کنند تاثیر بسزایی در طراحی برنامه‌های تبلیغاتی و ترویجی شرکت برای جذب مشتریان جدید دارد. به صورت کلی دلایل انتخاب مشتریان را می‌توان در دسته‌بندی زیر جا داد. 
• تصویر: تطابق تصویر ذهنی مشتری از شرکت با تصویری که از خود دارد عامل مهمی برای خرید است. هرچقدر تصویر ذهنی مشتری از شرکت مطلوب‌تر باشد احتمال خرید بیشتر است. 
• شخصیت: هرچه در ذهن مشتریان شرکت شخصیت دوستانه‌تری داشته باشد احتمال خرید بیشتر است. برخورد کارکنان مهم‌ترین عامل سازنده شخصیت شرکت است. 
• سهولت: هرچه فرایند خرید برای مشتری (نه کارکنان شرکت) راحت‌تر باشد احتمال خرید بیشتر است. مکان خرید، امکان خرید آنلاین، دسترسی ساده در دنیای اینترنت، داشتن جای پارک، طراحی فضای داخلی راحت، تابلو و دکور خارجی مناسب و… از عوامل تسهیل‌کننده خرید هستند. 
•  خدمات: داشتن خدمات جانبی و پس از فروش باعث افزایش احتمال خرید می‌شود. 
•  خاص بودن محصول یا خدمت: هرچه محصول ارائه شده توسط شرکت خاص و بی‌رقیب باشد احتمال خرید افزایش می‌یابد. 
•  قیمت: در صورت وجود محصولات مشابه و نبود خدمات جانبی پایین بودن قیمت مهم‌ترین دلیل خرید مشتریان خواهد بود. 
در کنار دلایلی که در بالا گفته شد برخی دلایل وجود دارد که به دلیل سویه منفی آنها، به احتمال زیاد مشتری به‌طور مستقیم به آنها اشاره نخواهد کرد و برای شناسایی آنها نیاز به انجام مصاحبه‌های عمیق است. مانند: 
 سماجت فروشنده
 تقلید از دیگران
 ارضای میل کنجکاوی
 حفظ استقلال فردی
 برتری جویی نسبت به هم ردیفان
 چشم و هم چشمی
 اغفال شدن توسط فروشنده
 

همچنین مطالعه کنید:

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.