صفحه اصلی / باید جلوی ماجراجویی دوباره در این کشور را گرفت

باید جلوی ماجراجویی دوباره در این کشور را گرفت

تحمل و حوصله تنش، دعوا و کارآموزی سیاستمداران تازه‌کار را ندارد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری در پاسخ به این پرسش که "کشور ایران امنترین و قدرتمندترین کشور منطقه است،‌ برنامه جنابعالی برای استمرار و استحکام  و توسعه قدرت دفاعی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران چیست؟" با تسلیت به خانواده های معدن کاران استان گلستان اظهار کرد من به عنوان کسی که در زندگی معدن کاران بودم و پدرم کارگر معدن بود درک می کنم که خانواده ها وقتی عضوی از آن‌ها به معدن می روند چه وضعیتی دارند.
وی درپاسخ به پرسش مجری گفت: فکر میکنم که سیاست و فرهنگ با قدرت دفاعی کشور به هم آغشته است و اگر من بتوانم مسائل فرهنگی و سیاسی را خوب توضیح دهم بنیه دفاعی واقتدار کشور از این دو سرچشمه می گیرد.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مهارت های رئیس جمهور این است که باید به چم و خم سیاست ورزی و دیپلماسی در عرصه متلاطم بین المللی به طور کامل آگاه باشد و لازمه آن نیز صداقت با مردم و داشتن تجربه عملی در مسائل ملی و دشوار بین المللی  است.
جهانگیری با بیان اینکه من اصلاح طلب هستم و در دولت و مجلس بوده ام اظهار کرد: بحث های کلان کشور یا در دولت مورد بحث قرار می گیرد یا در مجلس،‌در همین زمینه همیشه دغدغه من توسعه ایران بوده است و با این نگاه و تجربه است که می گویم با قدرت فرهنگی  ایران اکنون باید قدرت اول منطقه می بودیم چرا نیستیم؟
جهانگیری همچنین بیان کرد: ماشین اقتصاد و فرهنگ کشور از ته دره بیرون آمده و در مسیر توسعه قرار گرفته است ما نیازمند این هستیم که فرهنگ ایرانی و اسلامی خود را بر پایه گفت‌وگو، مدارا، صلح و آرامش بنا نهیم.
وی ادامه داد: فرهنگ غنی ما می‌تواند حتی قدرت‌های مهاجم مثل اسکندر و مغول را مغلوب کند. تجربه برجام نشان‌دهنده قدرت قوی فرهنگی ما است. متأسفانه ما از این قدرت آنطور که باید استفاده نکردیم و نگاه نادرستی که غالب شد فرهنگ را به حاشیه برد.
این کاندیدای انتخابات در ادامه یادآور شد:‌ ناپختگی، بی‌تجربگی و تخصص ناکافی باعث شد این مسایل آنطور که لازم بود پیش نرود. ما باید فرهنگ مدارای ایرانی و فرهنگ غنی صلح‌طلب ایرانی را به مردم دنیا نشان دهیم. اگر چنین کاری کردیم اقتصاد ما قدرت دفاعی ما و سیاست خارجی ما هم خوب می‌شود. اما اگر نکنیم ما در داخل به جان هم می‌افتیم.
جهانگیری همچنین تأکید کرد: برخوردهای امنیتی، محدودکننده و ضربتی ایرانیان را پژمرده می‌کند. من به عنوان یک ایرانی مسلمان و انقلابی به فرهنگمان افتخار می‌کنم و احساس قدرت می‌کنم. باید جلوی ماجراجویی دوباره در این کشور را گرفت، باید جلوی خامی دوباره را گرفت.
وی اضافه کرد: جایگاه ریاست جمهوری محل کارآموزی نیست، اقتصاد این مملکت و مردم این کشور تحمل و حوصله تنش، دعوا و کارآموزی سیاستمداران تازه‌کار را ندارد. مردم عزیز هوشیار باشید؛ می‌خواهید فردای فرزندان شما چگونه باشد؟ محدودیت می‌خواهید یا آزادی؟ توسعه می‌خواهید یا آشفتگی؟ عزت بین‌المللی می‌خواهید یا انزوای بین‌المللی؟ تنش می‌خواهید یا آرامش؟ شما یک لحظه رأی می‌دهید و آینده کشور رقم می‌خورد.
ابراهیم رئیسی در واکنش به سخنان جهانگیری درباره برنامه هایش در زمینه استحکام بنیه دفاعی کشور اظهار کرد: شاخصه های امنیت ملی در نظام های مختلف ممکن است با یکدیگر اختلاف داشته باشد اما مهم‌ترین مولفه امنیت ملی مردم در صحنه و پای انقلاب منافع کشور هستند که همواره به دل دادگی به خدا در صحنه حضور دارند.
وی افزود: اگر ما از نیروهای مسلح و مدافعان حرم نام می بریم آنان در حوزه امنیت کشور عمل می کنند اما در کنا ر آن‌ها نیازمند امنیت اقتصادی،‌اجتماعی و فرهنگی هستیم که باید تمامی این موارد در کنار یکدیگر جامعه را امن کند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد:‌ اگر به مشکلات اجتماعی توجه نشود، باید شاهد فقر،‌بیکاری و دانشجویان مدرک به دست فاقد زمینه کسب و کار باشیم،‌ برای ما مشکل ایجاد می شود چرا که مهم ترین مولفه امنیت مردم ما هستند بنابراین ما باید به ابعاد مختلف امنیت توجه کنیم نه صرفا به یک بعد آن.
محمد باقر قالیباف در پاسخ به جهانگیری گفت: اگر دیپلماسی قدرت، رشد علمی، حوزه دفاعی، شهدای حرم و دفاع مقدس نبودند هرگز امکان دیپلماسی مذاکره نبود. آقای جهانگیری باید با مردم با صداقت بیشتری سخن بگوییم. شما به گونه‌ای سخن می‌گویید که یک طایفه خاص هستند که آنها فقط درس خوانده‌اند، تخصص دارند، سیاست متوجه‌اند و می‌توانند کشور را اداره کنند، بقیه یا تندخو هستند و بلد نیستند و اگر اینها بیایند دوباره مردم را به ته دره می‌برند.
وی در ادامه اشاره کرد: من منتقد جدی دولت نهم و دهم هستم، اما دولت نهم و دهم یکی از ویژگی‌های مثبتش این بود که به جوانان اعتماد کرد و جوان‌های خلاق و ایرانی را آورد که آنها توانستند در رشد علمی کشور کارهای بزرگی انجام دهند. اما در دولت شما عده‌ای دنبال تجارت خود هستند و میلیون‌ها نفر بیکارند. باید فرصت را به نسل بعدی بدهید، آنها بهتر از شما می‌توانند کشور را اداره کنند.
در ادامه مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مصطفی میرسلیم در واکنش به اظهارات جهانگیری خطاب به او گفت:‌ آقای جهانگیری جنابعالی شعاراهای زیبایی دادید اما پاسخ سوال در مورد اقتدار ملی است که اقتدار ملی مستلزم تجهیزات،‌اطلاعات و برتری علمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با طرح این  پرسش که در صحنه نوآوری و رشد فناوری چه برنامه ای برای حفظ اقتدار کشور داشته اید؟ ادامه داد: صنایع دفاعی ما باید مورد توجه قرار بگیرند و چنانچه جنابعالی امروز می‌بینید ما در زمینه موشکی حرفی برای گفتن داریم و نگرانی امریکایی ها به این اقتدار ما است به پشتوانه سی سال کار تحقیقاتی انجام شده در کشور است.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در دولت یازدهم میزان اعتبارات تحقیقات کشور به جای ۴ درصد به زیر نیم درصد رسید، اظهار کرد: کسانی که دارای دانش در زمینه سوخت موشکی ، پیشرانه و در زمینه سازه و هدایت الکترونیک هستند باید تقویت شوند و چنانچه جنابعالی می خواهید اقتدار کشور را حفظ و پیشرفت کنیم باید در این زمینه ها سرمایه‌گذاری کنید.
میرسلیم با تاکید بر اینکه صرف شعار دادن کفایت نمی کند خطاب به جهانگیری گفت: جنابعالی باید بگویید تاکنون چه کار کرده اید،‌جنابعالی فرصت هایی داشته اید که آن‌ها را از دست داده‌اید بر مبنای این فرصت‌های از دست رفته ما نمی توانیم اعتمادی به جنابعالی داشته باشیم.
حسن روحانی در واکنش به صحبت‌های جهانگیری یادآور شد: قدرت یک کشور از مولفه‌های مختلف تشکیل می‌شود. باید ببینیم امروز قدرت ما از سه،‌ چهار و پنچ سال پیش بیشتر است. چه در زمینه نظامی، چه اقتصادی، چه سیاست داخلی و خارجی و چه فرهنگی.
وی در ادامه تأکید کرد: امروز ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه از دید همه جهانیان مطرح است. این نکته کوچکی نیست که درباره مهمترین معضل منطقه یعنی سوریه مذاکره می‌شود و ایران، ترکیه و روسیه بار آن را به دوش دارند. چه زمانی ایران چنین نقش تأثیرگذاری داشته است.
این کاندیدای انتخابات خاطرنشان کرد: در این سه سال و نیم که با حدود ۱۲۰ نفر از سران کشورها ملاقات داشته‌ام در صحبت‌هایشان مشخص بود که جایگاه ایران نسبت به گذشته تغییر کرده است.
وی در ادامه اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود در گذشته وضع جوانان بهتر بود پس چرا در طول مدت ۱۰ سال اشتغال تقریباً صفر بود. چرا جوان‌ها نیامدند و درباره شرکت‌های دانش بنیان که قانونش تصویب شده بود هیچ کاری صورت نگرفت؟ امروز ۳ هزار شرکت دانش بنیان فعال و ۱۰۰ شغل در این زمینه ایجاد شده‌ است. اینها قدرت تکنولوژیک ما است و صادرات در بخش‌های مختلف بیشتر شده است.
مصطفی هاشمی طبا در واکنش به سخنان جهانگیری،‌ اظهار کرد: خیلی خوشحالم که با تدبیر رهبری و خون شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم اقتدار ملی و امنیت ملی‌مان از لحاظ مرزی حفظ شده است. ما اگر وارث خون شهدا هستیم همه باید در این خط حرکت کنیم بنابراین گداصفت خواندن مردم و صدقه دادن به آن‌ها مشکلی را حل نمی‌کند.
وی ادامه داد:‌ پیش بینی می‌شود که ما در سال‌های آینده شاهد مهاجرت ده میلیونی از روستاها به شهرها باشیم و در زمینه محیط زیست به دلیل کمبود آب شاهد نزاع میان قبایل مختلف شویم همانطور که در چند سال اخیر سه بار لوله انتقال آب به استان‌های دیگر توسط مردم نجیب اصفهان شکسته شده است. من عقیده دارم باید دولت با تمام توان برای رفع این تهدیدات برنامه داشته باشد.
هاشمی طبا تاکید کرد: این شایسته ما نیست که بیایم و بگوییم دختری شانزده ساله با یک دیگ در زیرزمین خانه‌اش انرژی هسته‌ای تولید میکند این سخنان شایسته ملت ما نیست ما باید با عقل و منطق سخن بگوییم و کارمان را پیش ببریم چون این حرف‌ها هم به جوانان ما لطمه زد و هم آخر و عاقبتی برای ما نداشت.
اسحاق جهانگیری در پاسخ به سایر نامزدهای انتخابات و در جمع‌بندی صحبت‌های خود گفت: اقتدار کشور مولفه‌های متعددی از جمله تقویت بنیه دفاعی، حضور مردم و مسایل سیاسی و فرهنگی دارد. قدرت ایران در فرهنگش است. اما چرخ فرهنگ با دستور و به صورت چکشی به کار نمی‌افتد. اداره فرهنگ باید به دست مردم باشد. مردم هر وقت به صحنه آمدند مشکلات را حل کردند. در دفاع مقدس و در سال ۹۲ به صحنه آمدند و مشکلات را حل کردند.
وی ادامه داد: مردم یادتان می‌آید وضعیت اقتصاد چگونه بود، دارو پیدا نمی‌شد، کره، پنیر و شیر خشک پیدا نمی‌شد. سیلوهای گندم خالی بود؟ یادتان می‌آید برخی شب‌ها در صف بانک‌ها می‌خوابیدید تا صبح چند سکه بخرید؟ اما شما مشکلات را می‌توانید حل کنید. شما هر وقت به صحنه آمدید تهدیدات را برطرف کردید.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در دولت اصلاحات خاتمی با گفت‌وگوی تمدن‌ها به اقتصاد و سیاست کشور روح داد و ایران را در دنیا درخشاند. من احساس خطر می‌کنم. قطبی کردن جعلی جامعه و به جان هم انداختن مردم می‌دانم چه بلایی سر کشور درمی‌آورد. شما وضعیت کشورهای منطقه را ببینید که چگونه شده است.
جهانگیری افزود: وعده‌های توخالی موجب ناامید شدن مردم می‌شود. این وعده‌ها به گونه‌ای شد که رییس مجلس هم گفت این وعده‌ها عملی نمی‌شود.
وی با بیان اینکه امروز دو نگاه متفاوت برای اداره کشور در برابر هم قرار گرفتند اظهار کرد: در یک طرف جریانی است که سعی داشت با ماجراجویی،‌جنجال آفرینی و بگم بگم‌های دروغی خط‌کشی‌های خیال بافی ناپختگی و بی‌تدبیری خود را در سیاست داخلی وخارجی پنهان کند ممکن است امروز با رویکرد دیگری روی کار بیاید.
وی خاطر نشان کرد: فرار به جلو کفایت نمی‌کند بلکه مردم باید سوابق و عملکرد افراد را ببینند و ببینند که برخوردها چگونه بوده است؛  در همین بیلبردهای خیابان‌های تهران برای خالی کردن دل ظریف و یارانش چه تهمتهایی که زده نشد ولی امروز با برجام عکس یادگاری میگیرند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: این نگرش محدود کننده در دنیا آثار خود را خواهد گذاشت و مهاجرت یکی از نتایج این نگاه خواهد بود.
جهانگیری گفت: من به عنوان مدیری که سال‌های گرم و سرد کار در حوزه اقتصادی را چشیدم اعتراف می‌کنم گرچه تلاش بسیاری شده ، اما راه درازی باقی مانده است ما توانستیم ماشین اقتصاد را از دره بیرون بیاوریم و در مسیر قرار بدهیم اما هنوز آن را به سرعت خود نرسانده‌ایم. ما با اتحاد تمام گروه‌ها،‌قومیت ها و تفکرات سیاسی برای آینده ایران نیاز داریم.
وی اظهار کرد: از نگاه اصلاح طلبانه می‌گویم باید از تمام ظرفیت‌ها زنان،‌ مردان‌،‌جوانان و بازنشستگان استفاده کنیم، چرا که ما فرزندان انقلاب و پیگیر آرمان‌های رهبری که همان آرمان های امام عزیزمان است هستیم.من معقتد هستم که می‌توانیم با محوریت مقام معظم رهبری مشارکت مردم و طیف‌های مختلف بزرگترین چالش های سیاسی و اقتصادی کشور را حل کنیم.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه من یک مدیر جهادی و جهادگر هستم،‌گفت: رهبر انقلاب در جلسه‌ای که با حضور سران سه قوه برگزار شد فرمودند: آقای جهانگیری چپ بود و الان اصلاح طلب و من از روز اول ایشان را با صداقت میشناسم من نیزبا صداقت به مردم می‌گویم که با به صحنه آوردن همه جریان‌های سیاسی کشور سایه شوم جنگ را از منطقه برطرف کنیم.  ما می‌توانیم با مدل تفاهم و گفت‌وگوی ملی همه مسائل پیچیده پیش روی ملت را یک به یک حل کنیم.
جهانگیری اظهار کرد: روش من برای حل بحران اعتماد سازی به بزرگان نظام و استفاده از همه ظرفیت‌ها است.
این  کاندیدای ریاست جمهوری ۴ دقیقه وقت داشت، تا به این سوال پاسخ دهد  و پس از آن دیگر کاندیداها ظرف دو دقیقه نقطه نظرات خود را در قبال سخنان جهانگیری  بیان و بعد او ۵ دقیقه زمان داشت تا به تشریح برنامه‌های خود در راستای تقویت بنیه دفاعی کشور بپردازد.

همچنین مطالعه کنید:

اخطار به نمایشگاهداران متخلف/کدملی نخرید

به گزارش کسب و کار نیوز؛  امسال نیز با وجود رکود معاملات در بازار خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.