صفحه اصلی / اشتغالزایی با افزایش مشوق‌های بیمه‌ای و مالیاتی

اشتغالزایی با افزایش مشوق‌های بیمه‌ای و مالیاتی

شایلی قرایی
بنگاه‌های کوچک و زودبازده در اقتصاد کشورها نقش بسیار حیاتی دارند و به همین دلیل است که در تمام دنیا از این نهادها حمایت‌های زیادی می‌شود تا چرخه اقتصادی با تمام قوا بچرخد. بنگاه‌های کوچک نقش مهمی در کارآفرینی و اشتغالزایی نیز دارند و در کشور ما هم به این دلیل که نیروی جوان و فارغ‌التحصیل هر سال نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد، حمایت از این نهادها به ضرورت تبدیل شده است. به عبارت دیگر، باید به این مهم اشاره کرد که نقش کارآفرینی بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد ایران بسیار حیاتی است. بنابراین تنها راه برون‌رفت از معضل بیکاری حمایت از صندوق‌های خرد، اعطای یارانه به بنگاه‌های تولیدی، تسهیلات برای معافیت‌های تامین‌اجتماعی، بیمه و مالیات است. براساس گزارشی که نزدیک به دو دهه پیش از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی منتشر شده بود، در اقتصادهای نوظهور، بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط تا ۳۳ درصد در تولید ناخالص داخلی سهیم هستند و از هر ۵ فرصت شغلی جدید، ۴ مورد متعلق به این بنگاه‌هاست. این آمارها همچنان درباره کشورهایی همچون ایران صادق است و نشان از ظرفیت بالای اینگونه بنگاه‌ها دارد که باید مورد توجه دولت و بخش خصوصی قرار بگیرد. مقام معظم رهبری در مشهد بر اهمیت این بنگاه‌ها تاکید داشتند و خوشبختانه وزیر کار هم بر حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط تاکید داشته است. 
حذف قوانین زائد و جلوگیری از قوانین ضد کسب‌وکار
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس
در برنامه ششم توسعه باید جایگاه فعالیت بنگاه‌های کوچک اصلاح شود و برای آن متولی خاص تعریف شود که مکلف به پیگیری امور و مشکلات صنایع کوچک در کشور باشد. 
سهم مجلس نیز در فرایند حمایت از تولید و اشتغال، حذف قوانین زائد و جلوگیری از تصویب و اجرای قوانین ضد کسب‌وکار است. به نحوی که دست فعالان اقتصادی برای ایجاد اشتغال واقعی و پایدار باز باشد و از اشتغالزایی‌های صوری و مقطعی که بدون برنامه‌ریزی اصولی و تنها برای استفاده فرصت‌طلبان از برخی گلوگاه‌های اقتصاد کشور است، جلوگیری به عمل‌ آید. 
ضرورت دارد به این نکته اشاره شود که با رونق این بنگاه‌ها درصد خیلی زیادی از بیکاری جوانان حل خواهد شد، چراکه سهم اشتغالی که این بنگاه‌ها به دوش می‌کشند و در رفع معضل بیکاری تاثیر دارد، غیرقابل انکار است. 
مشوق‌های بیمه‌ای ، میزان اشتغالزایی را چند برابر می‌کند
حبیب‌ا… طهماسبی‌نیک، رئیس اتحادیه خیاطان
در حال حاضر در تمام اصناف رکود را شاهد هستیم. وارد بازارها که می‌شویم مشتریان را می‌بینیم که برای هدفی دیگر به مراکز خرید آمده‌اند. به عبارت دیگر هدف آنها خرید نیست و این رکود را هر چه بیشتر آشکار می‌سازد. در این بین موضوعات بسیاری دلایل این رکود هستند؛ قاچاق، واردات بی‌رویه، مسائل بیمه، مالیات و… البته باید اشاره شود که برای بنگاه‌های کوچک مساله بیمه بسیار مهم است و درخواست می‌شود مسئولان به آن توجه داشته باشند. براساس قانون، اکنون کارگاه‌های تولیدی با ۵ نفر نیروی کار از معافیت بیمه برخوردار هستند که لازم است برای جذب نیروی کار جدید با هدف افزایش ایجاد اشتغال و رشد تولید داخلی و رونق اقتصادی، این معافیت‌ها افزایش یابد. اینجا لازم است به قانون بیمه‌ای که دراین رابطه وجود دارد، اشاره شود که ما خواستار اصلاح قانون بیمه تامین‌اجتماعی برای جذب نیروی کار جدید در بنگاه‌های تولیدی هستیم، چراکه اصلاح این قانون می‌تواند بخش اعظمی از بیکاری را برطرف و زمینه‌های اشتغال را برای جوانان فراهم کند. همچنین تشویق‌های بیمه‌ای نیز می‌تواند میزان اشتغالزایی را در واحدهای صنفی کوچک تا چند برابر افزایش دهد. اصناف همواره حامی و پشتیبان دولت در سخت‌ترین شرایط بوده و هستند و اکنون نیز انتظار دارند که قوانین و مقرراتی که مخالف رونق تولید و اشتغال برای اصناف هستند، حذف شود که در این زمینه اصلاح قوانین بیمه و مالیات بر ارزش افزوده یک ضرورت است. همچنین راه افزایش اشتغال ایجاد مشوق‌های مختلف از جمله تشویق‌های بیمه‌ای برای کارآفرینان است. در صورت مشوق‌های بیمه تامین‌اجتماعی، صنف‌ها و صنف ما می‌توانند با جذب حداقل یک نفر نقش خود را در ایجاد اشتغال ایفا کنند. تولید پوشاک ایران یکی از کارآمد‌ترین بخش‌هایی است که دارای پیشینه و فرهنگ ایرانی است و علاوه بر داشتن ارزش افزوده بالا، می‌تواند امکان اشتغالزایی گسترده‌ای را نیز برای فعالان این صنف به دنبال داشته باشد.
معافیت‌های مالیاتی و وام‌های بلندمدت با بهره ناچیز مولفه‌های اشتغالزایی هستند
محمدرضا میری، کارشناس بازار 
این روزها با توجه به اینکه در تمام دنیا بنگاه‌های خرد و کوچک نقش مهمی در گردش اقتصادی و اشتغالزایی دارند، ضرورت دارد برای اعطای تسهیلات و مشوق‌های تولید به آنها تلاش شود. بنگاه‌های کوچک در تمام دنیا بیش از نیمی از اقتصاد هر کشور را می‌گردانند و این در حالیست که دولت‌ها نیز به همین دلیل تسهیلات ویژه‌ای را برای این تشکیلات در نظر گرفته‌اند. 
مشوق‌ها و معافیت‌های بیمه‌ای و ارائه وام‌های بلندمدت با بهره ناچیز امتیازاتی است که می‌شود برای این بنگاه‌ها در نظر گرفت. این در حالیست که تسهیلات‌دهی به بنگاه‌های کوچک و متوسط و کاهش سهم بنگاه‌های بزرگ از وام‌های بانکی بر اساس دستورالعمل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغی به بانک مرکزی است و تامین مالی بنگاه‌های بزرگ باید از طریق بازار سرمایه انجام شود. این در حالیست که بازار سرمایه مان نیز این روزها خود به کمک و تامین مالی احتیاج دارد. از سوی دیگر، در بسته رونق تولید و اشتغال در دو مورد بر اهمیت بنگاه‌های کوچک ومتوسط تاکید شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده تا برای افزایش ۱۰ درصدی فرصت‌های شغلی حوزه‌های مربوطه‌اش، به صیانت از شرایط فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط بپردازد و در رفع موانع و رونق تولید در ۱۰ ‌هزار واحد  تولیدی صنعتی- معدنی و معادن بکوشد. در ضمن انتظار می‌رود وزارتخانه فوق برای حمایت و تقویت شبکه‌های کسب‌‌و‌کار نسبت به تقویت و توسعه مراکز مشاوره، خدمات کارآفرینی و کلینیک‌های کسب‌و‌کار و عارضه‌‌یابی بنگاه‌های کوچک و متوسط به ویژه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اقدام کند. هر چند این تاکیدات امیدوار‌کننده است ولی انتظار می‌رود تلاش‌های پیگیرتری برای برجسته کردن نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط و رفع موانع برای تاسیس و دوام این بنگاه‌ها صورت گیرد. 

 

همچنین مطالعه کنید:

نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۲ درصد رسید+ جدول

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آمار بانک مرکزی، میانگین وزنی نرخ بهره بین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.