صفحه اصلی / دستیابی به ۵۵میلیون تن فولاد امکان‌پذیر است

دستیابی به ۵۵میلیون تن فولاد امکان‌پذیر است

 کوثر تهران برگزار شد، سخنرانان به بررسی وضعیت فولاد تا چشم‌انداز ۱۴۰۴ و صادرات فولاد در این چشم‌انداز پرداختند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ماین نیوز، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پنل تخصصی این کنفرانس عنوان کرد: زمانی تعریف ظرفیت ۵۵میلیون تن تولید فولاد خام در افق ۱۴۰۴ با شک و شبهه همراه بود، اما با تلاش‌های انجام شده در دولت یازدهم، اکنون دستیابی به این مهم میسر شده است. رسول خلیفه‌سلطان در ادامه خاطرنشان کرد: بر پایه عملکرد سال گذشته، ظرفیت تولید کنسانتره سنگ‌آهن کشور، گندله و آهن اسفنجی به ترتیب به ۴۴، ۳۲ و ۲۴/۵میلیون تن رسید و درباره ذوب و ریخته‌گری نیز این آمار به ۲۹میلیون تن رسید.
وی در ادامه افزود: براساس طرح جامع فولاد نیز، ۲۶میلیون تن کنسانتره ۴۳میلیون تن گندله و ۱۹میلیون تن آهن اسفنجی و ۲۴میلیون تن فولاد خام اعم از شمش و بیلت و اسلب تا چشم‌انداز ۱۴۰۴می‌تواند قابل تحقق باشد. خلیفه‌سلطان در ادامه تاکید کرد: آنچه از این آمار می‌توان استنباط کرد، این است که در مسیر چشم‌انداز ۱۴۰۴ در حال پیش رفتن هستیم. وی با اشاره به افق چشم‌انداز در زمینه فولاد خاطرنشان کرد: سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ دستیابی به صادرات ۲۰میلیون تنی فولاد را انتظار دارد و دست‌اندرکاران این بخش بر این باورند که باید ۱۰میلیون تن فولاد خام و ۱۰میلیون تن محصول نهایی صادر شود. سهم صادرات فولاد خام از این رقم ۳میلیون و ۷۰۰هزار تن بود و محصول نهایی نیز به یک‌میلیون و ۷۰۰هزار تن رسید. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران یادآور شد: سال۱۳۹۲ را می‌توان به‌عنوان پایه حرکت به سوی بازارهای صادراتی فولاد ارزیابی کرد. سال گذشته نیز به بالاترین میزان صادرات در این مدت رسیدیم و به ۵میلیون و ۵۰۰هزار تن صادرات دست یافتیم. خلیفه‌سلطان در ادامه تاکید کرد: کشش‌پذیری ما روی صادرات فولاد خام متمرکز شده است.
اگر برای صادرات مواد بالادستی فولاد مانند آهن اسفنجی تمرکز بیشتری داشتیم، بهتر بود، چراکه کشش‌پذیری صادرات آهن اسفنجی از فولاد خام بیشتر است. اگر ما به زنجیره بالادستی فولاد نگاهی داشته باشیم و در این زمینه توازن برقرار شود، در بالادست قدرت رقابت‌پذیری بیشتری برای صادرات خواهیم داشت. به گفته وی، بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد ایران از آغاز زنجیره فولاد خام تا تولید آن دارای مزیت صادراتی است. ما باید از سرمایه‌گذاری بعد از آهن اسفنجی بپرهیزیم و آن را مهار کنیم. برای مثال این طرح‌های هشتگانه فولادی همگی آهن اسفنجی هستند. خلیفه‌سلطان ادامه داد: چقدر زیرساخت ایجاد کرده‌اند که هر واحد ۸۰۰هزار تن فولاد تولید کند، در حالی‌که به‌نظر می‌رسد اگر تا مرز آهن اسفنجی پیش آمدند، باید متوقف کنند و زیرساخت‌هایی را که تامین کرده‌اند روی یک مدول جدید آهن اسفنجی متمرکز کنند و آن را توسعه بدهند. خلیفه‌سلطانی همچنین ادامه داد: امروز در شرایطی که واحدهای فولادساز داخلی به آهن اسفنجی نیاز دارند، صادرات این کالا در واقع جرم محسوب می‌شود.
وی پیشنهاد کرد: چنانچه در این‌باره اقدام شود، دولت (وزارت صنعت، معدن و تجارت) می‌تواند واکنش نشان دهد و برای صدور آن تعرفه اعمال کند. این مسئول صنفی ادامه داد: امروز با توجه به اهداف پیش‌بینی شده برای بخش فولاد، انتظار می‌رود دولت با تشویق سرمایه‌گذاری در بخش آهن اسفنجی در این عرصه فعالیت بیشتری کند تا فاصله موجود کمتر شود.
صادرات را تشویق کنیم
معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب‌آهن اصفهان همچنین در این پنل عنوان کرد: نخستین محموله صادراتی این واحد تولیدی (ذوب‌آهن) به مقصد اروپا بارگیری شده و راهیابی به بازارهای اروپایی نشانه توانمندی و تخصص نیروهای بومی است. احسان دشتیانه در ادامه عنوان کرد: بهترین راه حمایت از تولید ملی، تشویق صادرات است. وی در ادامه یادآوری کرد: جمهوری اسلامی در سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۰ میلادی) ظرفیت فولاد خود را به ۵میلیون و ۸۰۰هزار تن رساند و در سال ۲۰۱۵میلادی با جهش ۹میلیون و ۲۰۰هزار تنی به ۱۵میلیون تن رسید، اما چین از ۱۳۱میلیون تن تولید با رشد ۷۰۰درصد در این دوره به ۸۰۰میلیون تن رسید. معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن گفت: امروز در جهان ۸۰درصد تولید فولاد به‌وسیله زغال‌سنگ انجام می‌شود، اما جمهوری اسلامی به‌دلیل داشتن منابع گازی ارزان رویکرد متفاوتی دارد و سهم زغال‌سنگ در تولید فولاد این واحد ۱۵درصد است.
وی یادآوری کرد: براساس افق ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵میلیون تنی فولاد پیش‌بینی شده و در صورت تحقق آن سرانه فولاد به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد. در این برنامه باید ۲۰میلیون تن صادرات داشت. دشتیانه در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون میزان صادرات فولاد (برپایه آمار سال ۱۳۹۵) به ۶میلیون تن رسیده و چنانچه بخواهیم صادرات برابر با سند چشم‌انداز رشد کند، ارتقای ۴برابری از میزان کنونی ضرورت دارد. دشتیانه در ادامه یادآور شد: مجوز دولت در سال ۱۳۹۳ برای آزادسازی صادرات فولاد، سیاست غلطی را که در سیاستگذاری این بخش وجود داشت، حذف کرد، زیرا نمی‌توان با اعمال تعرفه، رشد تولید و صادرات را به ارمغان آورد. معاون ذوب‌آهن گفت: تحقق برنامه صادراتی در چارچوب سند چشم‌انداز به برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز دارد که هنوز برای آن تدبیر نشده است. به گفته وی، ذوب‌آهن در زمینه تولید ریل و همچنین تولید تیرآهن بال پهن جایگاه نخست را در خاورمیانه دارد.
۵۳درصد از تولیدات فولاد خوزستان رهسپار بازارهای صادراتی
همچنین معاون شرکت فولاد خوزستان در این پنل تخصصی عنوان کرد: سال گذشته یک‌میلیون و ۹۰۰هزار تن صادرات فولاد این واحد تولیدی به بازارهای آسیا، افریقا و امریکا راه یافت. بهمن تجلی‌زاده افزود: ۴۱درصد صادرات فولاد خوزستان راهی بازار کشورهای مشترک‌المنافع (سی.آی.اس) شد، ۴۰درصد نیز به جنوب شرق آسیا و ۱۰درصد به امریکای‌جنوبی رسید و بقیه در شمال افریقا و کانادا عرضه شد. به گفته وی، سال گذشته ۵۳درصد از تولیدات فولاد خوزستان رهسپار بازارهای صادراتی شد؛ به این ترتیب بالاترین سهم صادراتی این واحد تولیدی در سال ۱۳۹۵ رقم خورد.
معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها، ظرفیت این واحد تولیدی که سابقه صادراتی ۲۵ساله دارد، در افق ۱۴۰۴ خورشیدی (۲۰۲۵ میلادی) به ۱۳میلیون و ۶۰۰هزار تن می‌رسد؛ درحالی‌که ۱۰میلیون تن از تولید مازاد است. تجلی‌زاده اضافه کرد: روند رو به رشد تولید، ضرورت شناسایی بازارهای جدید صادراتی را طلب می‌کند، بنابراین براساس برنامه‌های پیش‌بینی شده در سند چشم‌انداز، باید به‌دنبال مشتریان تازه بود و به تنوع تولید اندیشید. وی افزود: واقعیت بازار این است که مشتریان داخلی و خارجی به خرید محصول کیفی با نرخ مناسب می‌اندیشند و ثبات و پایداری تولیدات نیز برای آنها اهمیت بسزایی دارد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.