صفحه اصلی / واقعی شدن قیمت سنگ آهن در کشور ضروری است

واقعی شدن قیمت سنگ آهن در کشور ضروری است

 با قیمت‌های جهانی فاصله معناداری دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از تسنیم، قدیر قیافه در خصوص آخرین تحولات قیمتگذاری سنگ آهن گفت: ما به عنوان انجمن سنگ آهن در تلاشیم تا با توجه به فاصله قیمتی فروش سنگ آهن داخلی و خارجی، اقداماتی را صورت دهیم تا شاهد اصلاح قیمت این ماده معدنی در بازار داخلی باشیم.
این مقام مسئول افزود: در حال حاضر شاهد یک فاصله معنادار میان قیمت داخلی و خارجی سنگ آهن هستیم و فروش سنگ آهن دانه‌بندی شده، کنسانتره و گندله گپ قیمتی دارد؛ چرا که پیش‌تر فرمول تعیین قیمت در بازار داخلی دستوری بود و بر اساس آن مواد اولیه واحدهای تولیدی تامین می‌شد، اما پس از خصوصی‌سازی و فعالیت سایر نهادها این میزان کمی تغییر کرد.
وی اضافه کرد: با این حال، فرمول اصلاح شده باز هم از یک اختلاف قیمتی معنادار بین نرخ فروش داخلی با صادراتی حکایت دارد. از این رو با توجه به همبستگی فولاد و سنگ آهن چنانچه قیمت فروش محصولات فولادی را مدنظر قرار دهیم، شاهد ارزان‌فروشی قیمت سنگ آهن در بازار داخل هستیم.
وی همچنین با اشاره به این که مشکلات قیمت‌گذاری سنگ آهن از گذشته وجود داشته و باید اصلاح قیمت در یک مبادله برد- برد صورت بگیرد، در خصوص اصلاح شیوه قیمتگذاری گفت: راهکار ما عرضه تمام محصولات سنگ آهنی و یا تمام محصولات زنجیره فولاد و استفاده از ساز و کار شفاف و رقابتی بورس است که با عمل به این شیوه، قیمت واقعی و منصفانه محصولات زنجیره در تالار بورس تعیین قیمت شود.
قیافه ادامه داد: با تحقق این مهم شفاف‌سازی معاملات بین خریدار و فروشنده با نرخ متعادل همراه خواهد شد، بعلاوه این که با توجه به مقررات بورس کالا، تسویه حساب و اطمینان از بازگشت به موقع ارزش کالای فروخته شده نیز به شکل مناسبی انجام خواهد شد.
رئیس انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با تاکید بر این که بهره‌گیری از امکان بورس مانعی برای انجام معاملات از راه مذاکره و به صورت توافقی نخواهد بود گفت: پیشنهاد مشخص ما به عنوان تولید‌کننده محصولات سنگ آهنی در نشست‌های متعدد با مدیران بورس کالا مطرح و مقرر شد قیمت داخلی سنگ آهن حاصل کسری از قیمت‌های جهانی با در نظر گرفتن تخفیفات و هزینه حمل باشد.
وی تصریح کرد: بخش خصوصی به هیچ عنوان با این موضوع مخالفتی ندارد و واحدهای فولادی نیز خود را برای این اصلاح قیمتی آماده کرده‌اند.
به گفته این مقام مسئول؛ دولت هیچ علاقه‌ای به دخالت در قیمتگذاری ندارد و دخالت آن نیز به نفع هیچ یک از طرف‌ها نیست. از این رو باید از روش غیررقابتی و قیمتگذاری دستوری فاصله گرفته و از روش‌های علمی و تجربه سایرین برای اصلاح روندها و فرآیندها بهره جست و معاملات محصولات سنگ‌آهنی را در بورس کالا آغاز کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.