صفحه اصلی / مسکن هنوز در رکود است

مسکن هنوز در رکود است

 مسکن و صنایع تولیدی وابسته به این بخش نیز در رکود باقی می‌مانند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از فارس، حسن محتشم در پاسخ به این سوال که طبق آمارهای ارائه شده معاملات مسکن در فروردین ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۸ درصد کاهش داشته آیا بخش مسکن هنوز در رکود است، گفت: بخش مسکن هنوز در رکود به سر می‌برد و صنایع تولیدی وابسته به بخش مسکن به دلایل رکود حاکم بر این بخش نمی‌توانند رونق بگیرند.
وی افزود: تا زمانی که اقتصاد کلان در رکود به سر ببرد و گردش مناسب نقدینگی در اقتصاد رخ ندهد، این شرایط حاکم بر بخش مسکن ادامه خواهد یافت.
وی افزود: پس اگر بخش مسکن رونق پیدا کند صنایع تولیدی مرتبط با این بخش که فرصت شغلی بالایی نیز در جامعه ایجاد کرده است وارد رونق خواهد شد.
به گفته وی، به هر حال صنایع تولیدی مرتبط با بخش مسکن در حال حاضر به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن با ظرفیت بسیار پایینی در حال فعالیت هستند.
بزک کارنامه ضعیف دولت یازدهم در مسکن
در حالی روحانی درمناظره بار دیگر وعده تکمیل مسکن مهر را تا پایان دولت فعلی داد که هنوز ۲۷۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل نشده است و همچنین امکان اسکان در ۴۰۰ هزار واحد تکمیل شده این طرح به دلیل فقدان امکانات زیربنایی وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، حسن روحانی در مناظره اجتماعی بین نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره «برنامه دولتش برای حل مشکل مسکن به خصوص برای جوانان» گفت: «برای مسئله مسکن برنامه‌های مختلفی در دولت‌های قبل اجرا شد. در دولت گذشته نیز سرمایه‌گذاری شد و برنامه‌ریزی را تحت عنوان مسکن مهر با همه اشکالاتی که داشت، دولت یازدهم خود را متعهد دید که این پروژه را تکمیل کند و در حال حاضر تقریبا تا پایان دولت این پروژه تکمیل خواهد شد، البته به غیر از ۱۰۰ و خرده‌ای هزار مسکنی که هیچ‌گاه داوطلبی ندارد و به دلیل ساخته شدن در مناطق بد است.»
البته در چهار سال اخیر بارها مدیران ارشد دولت یازدهم وعده تکمیل مسکن مهر در این دولت را داده‌اند، اما تقریبا هیچ تردیدی وجود ندارد که وعده روحانی برای تکمیل این طرح تا پایان این دولت، صرفا یک وعده انتخاباتی برای کسب آرای متقاضیان مسکن مهر است! و دولت یازدهم اهتمام خاصی به تکمیل طرح مسکن مهر نداشته و ندارد. اما ماجرا چیست؟
البته مسئولان دولت برای بزک کردن این وعده دروغ (تکمیل مسکن مهر تا پایان دولت فعلی)، از دو ابزار استفاده می‌کنند:
الف- سانسور کردن موضوع عدم امکان اسکان مردم در ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر به دلیل فقدان امکانات زیربنایی و روبنایی: در همین راستا هم معمولا در آمارهایی که رئیس دولت یازدهم یا وزیر راه و شهرسازی این دولت درباره مسکن مهر ارائه می‌دهند، هیچ اشاره‌ای به این موضوع نمی‌شود و این بخش از واحدهای مسکن مهر جزو واحدهای تکمیل یافته مسکن مهر قرار می‌گیرند!
ب- کاهش تعداد واحدهای مسکن مهر با دلایل عجیب و غریب: وزارت راه و شهرسازی دولت روحانی که علاقه‌ای به تکمیل واحدهای مسکن مهر نداشت و برخلاف اظهارات رئیس این دولت، تعهدی هم به این موضوع احساس نمی‌کرد، برای کمتر دیده شدن کم‌کاری در این بخش، سعی کرد تعداد کل واحدهای مسکن مهر را به دلایل مختلف کاهش دهد. در همین راستا، رقم کل واحدهای مسکن مهر که تا پایان سال ۹۳، بیش از ۲ میلیون و ۳۶۰ هزار واحد بود، در اواسط سال ۹۵ به ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار واحد کاهش یافت. این امر با پیگیری وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم و با توجیهات مختلفی صورت گرفت.
به عنوان مثال، با پیگیری این وزارتخانه بیش از ۸۰ هزار مسکن مهر خودمالکی به این بهانه که بعد از سال ۹۲ کد پروژه گرفته‌اند و در قالب طرح مسکن مهر حساب نمی‌شوند، از آمار کل واحدهای این طرح حذف شدند. در ماه‌های اخیر هم واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر از آمار کل این واحدها حذف شده‌اند واخیرا احمد اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر با اشاره به همین موضوع، اعلام کرد که آ‌مار کل این واحدها به ۲ میلیون و ۶۲ هزار واحد کاهش یافته است.
البته مطابق با آمارهای ارائه شده توسط همین مسئول وزارت راه و شهرسازی در تاریخ ۲۳ اسفندماه ۹۵، صرفا ۱۱۰ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی بوده‌اند و مشخص نیست دلیل حذف حدود ۴۰ هزار واحد دیگر از لیست کل واحدهای مسکن مهر چیست؟
برخورد غیرقابل توجیه و به شدت سیاسی دولت یازدهم با طرح مسکن مهر که پیشرفت به شدت کند این طرح در دولت فعلی و عدم اتمام آن را در پی‌داشت، در حالی صورت گرفته است که:
الف- میلیون‌ها نفر متقاضی مسکن مهر، سرمایه‌های اندک خود را با زحمت فراوان به دست آورده بودند، به امید خانه‌دار شدن و با اعتماد به نظام جمهوری اسلامی، نزد دولت سپرده بودند و با هزاران امید، چشم به دستان مسئولین دولت یازدهم دوخته بودند تا کلید خانه‌هایشان را هر چه زودتر از آنها تحویل بگیرند.
ب- رئیس دولت یازدهم و وزیر راه و شهرسازی این دولت در هنگام رقابت‌های انتخاباتی ۹۲ و کسب رای اعتماد مجلس برای پست وزارت، حرف‌های دیگری درباره مسکن مهر می‌زدند. به عنوان مثال، حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مناظره اقتصادی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۱۰ خردادماه ۹۲ درباره طرح مسکن مهر گفته بود: «اصل تامین مسکن ارزان برای جامعه ما جزء برنامه‌های دولت تدبیر و امید است و طرح مسکن مهر با مشکلاتی مواجه است ضمن اینکه اصل کار پسندیده است اما با شتابزدگی پیش رفته است. مشکلات مسکن مهر بسیار زیاد است، ولی چاره‌ای نیست که در دولت آینده اشکالات آن مرتفع شود.»

همچنین مطالعه کنید:

کاهش قیمت مرغ به ۸۰ هزار تومان/ مازاد عرضه داریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.