صفحه اصلی / صف خارجی‌ها برای فروش تجهیزات نفتی

صف خارجی‌ها برای فروش تجهیزات نفتی

مجتبی کاوه
 چرا که حضور پررنگ خارجی‌ها در عرصه صنعت نفت کشورمان می‌تواند رونق را برای تولید و تجارت در این صنعت قدیمی به ارمغان آورد، اما این سکه روی دیگری هم دارد که چندان خوشایند نیست. بخش خصوصی فعال در صنعت نفت حضور پرشمار خارجی‌ها در نمایشگاه امسال را با خوش‌بینی تحلیل نمی‌کند و معتقد است آنها برای فروش تجهیزات خود به بازار ما هجوم آورده‌اند، این درحالیست که تولیدکنندگان داخلی برای تولید و فروش همان تجهیزات به بخش‌های مختلف صنعت نفت کشور دچار مشکل هستند. 
شرکت‌های چینی صدرنشین حضور در نمایشگاه هستند
یک مدیر در شرکت ملی نفت ایران با اشاره به استقبال خوب شرکت‌های داخلی و خارجی از نمایشگاه پیش‌روی صنعت نفت که بزرگ‌ترین رویداد این صنعت قلمداد می‌شود، گفت: در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ۱۸۰۰ متقاضی داخلی وجود داشت که از این تعداد، ۱۰۱۶ متقاضی جانمایی شدند و بسیاری از این متقاضیان، نمایندگی چند شرکت را برعهده دارند. محمد ناصری آدینه ‌وند افزود: همچنین در این نمایشگاه۸۱۱ غرفه خارجی به نمایندگی از ۱۵۰۰ شرکت بین‌المللی فعال خواهد بود. وی گفت: از نظر وسعت غرفه‌های آلمانی‌ها بیشترین وسعت را در این نمایشگاه به خود اختصاص داده‌اند اما به لحاظ تعداد، شرکت‌های چینی بیشتر هستند و پس از چین به ترتیب ایتالیا، هلند، انگلستان و فرانسه بیشترین تعداد شرکت‌های خارجی را به خود اختصاص داده‌اند. 
غول گازی روس‌ها به نمایشگاه نیامد
این مقام مسئول با بیان اینکه اظهارات ضد ونقیض رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برجام و همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بر حضور شرکت‌های بین‌المللی در این نمایشگاه تاثیر داشته است، افزود: مثلا گازپروم که شرکتی روسی به شمار می‌رود، با وجود نامه‌نگاری‌های انجام‌شده از حضور در این نمایشگاه خودداری کرد.
انتقاد از نادیده گرفتن توانمندی داخلی توسط مسئولان نفت
بخش خصوصی نفت دیدگاه چندان مثبتی به حضور پررنگ خارجی‌ها در نمایشگاه امسال ندارد به نحوی که یک مقام مسئول بخش خصوصی صنعت نفت با انتقاد از نادیده گرفتن توانمندی‌های داخل توسط مسئولان صنعت نفت به «کسب‌وکار» گفت: وقتی تعدد شرکت‌کنندگان خارجی را در این نمایشگاه مشاهده می‌کنیم، شاید گمان کنیم که آنها برای انتقال فناوری مدرن خود به ایران آمده‌اند اما برای اهل فن روشن است که آنها، فقط برای فروش کالاهای‌شان به این نمایشگاه ‌آمده‌اند و نکته تاسف بار این است که کالاهایی که آنها قصد فروش‌شان را دارند، اغلب توسط تولید‌کنندگان ما در داخل تولید و بومی‌سازی شده است. 
فاینانس خارجی؛ ابزار واردات جنسی که مشابه داخلی دارد
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه تقاضای ما از مسئولان صنعت نفت صیانت از بازار داخلی در مقابل شرکت‌های خارجی است، گفت: پیشنهاد ما به مسئولان این است که در سیاست‌گذاری‌های کلان خود به نحوی برنامه‌ریزی و قوانینی مصوب کنند که شرکت‌های خارجی فقط در صورت جوینت شدن با شریک ایرانی بتوانند به ایران کالا بفروشند. 
رضا خیامیان با بیان اینکه قانون لزوم تامین حداکثری نیاز صنایع کشور از منابع و تولید‌کنندگان داخلی قانون بسیار خوبی است اما متاسفانه اجرا نمی‌شود، گفت: متاسفانه فاینانس خارجی هم به ابزاری برای واردات و تقویت کالای خارجی و تضعیف کالای ایرانی تبدیل شده است. البته ما با فاینانس خارجی مخالف نیستیم به شرطی که قانون حداکثری استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی رعایت شود. ما ۲۰ میلیارد دلار فاینانس چین را داریم و اکثر شرکت‌هایی که از این فاینانس استفاده می‌کنند صرف کالای چینی که مشابه داخلی دارد را وارد می‌کنند. 
وی تصریح کرد: این شرکت‌ها بدون اینکه با برخورد قانونی مواجه شوند به راحتی کالاها را از طریق فاینانس خارجی می‌خرند، در صورتی که شرکت‌های دولتی موظف هستند از توان داخل استفاده کنند. وقتی ما صحبت از حمایت از تولید داخلی می‌کنیم منظورمان این نیست که به ما تسهیلات بدهند یاحتی بازار را به نفع محصول ایران انحصاری کنند اما حداقل انتظارمان این است که شرایط رقابت رابرای محصول ایرانی ایجاد کنند. 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.