صفحه اصلی / مرکز اسناد در سال‌های گذشته زیاد آسیب دیده است

مرکز اسناد در سال‌های گذشته زیاد آسیب دیده است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری روز دوشنبه (۱۱ اردیبهشت) در مراسم رونمایی از «نرم‌افزار کتابخانه و مرکز اسناد» به بیان تاریخچه استفاده از رایانه در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دهه هفتاد پرداخت و گفت: در این سازمان نخست کلاس‌های آموزش رایانه برگزار شد و موارد ابتدایی کار با آن نظیر ورود به سایت، ساختن ایمیل و… به همکاران آموزش داده شد .
بهشتی اظهار داشت: این مسیر طی شد تا در اواخر دولت اصلاحات، بخش آی‌تی کشور گزارشی را با عنوان کارنامه آی‌تیِ دولت خاتمی چاپ کرد که در آن سه حوزه شامل وزارت نفت‌، ریاست جمهوری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موفق اعلام شدند، به این ترتیب سازمان توانست در زمینه آی‌تی موفقیت بزرگی کسب کند، به همین دلیل است که در کل سازمان و از جمله پژوهشگاه رسیدن به نقطه صفر، یک کار بزرگ و مهم است و پیش پا افتاده نیست .
او گفت: شاید اگر در سال ۷۶ حرکتی می‌کردیم، نمی‌دانستیم به کجا می‌خواهیم برسیم و خیلی از اوقات حرکت‌مان در تاریکی بود که البته آن برای خودش شیرینی‌هایی داشت، مانند «کریستف کلمب» که نمی‌دانست به کجا و کی خواهد رسید و به همین دلیل هم هیجان‌انگیز بود و به یادها ماند، آن زمان کار ما نیز از این جنس بود، اما امروز رسیدن به قله صفرِ صفر که قبلا فتح کرده‌ایم، شیرینی دیگری دارد .
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: اتفاقی که در مرکز اسناد پژوهشگاه افتاده بسیار مبارک است، چون مرکز اسناد سمبلیک هم است و اگر توفیقاتی داشته باشیم وجه نمادین هم دارد.
به گفته بهشتی مرکز اسناد بیشترین آسیب را در سال‌های گذشته دیده و اگر کمر راست کند به بخش‌های دیگر قوت قلب می‌دهد که باید به پیشرفت آن امیدوار بود .
بهشتی در ادامه به تلاش برای تهیه دانشنامه تاریخ معماری و شهرسازی ایران پس از رفتن از میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: نکته جالب این بود که هر چه در طول این مدت در مورد آثار ایران در  ویکی‌پدیای بین‌المللی وجود داشت از این دانشنامه نقل می‌شد.
او با بیان این‌که در حال حاضر دسترسی به یک سند و نقشه برای دانشجویان معماری کار سختی است، ادامه داد: همه‌ی دانشجویان دانشکده‌های معماری و مرمت به این دانشنامه اتکا داشتند، زمانی‌که  تعطیل شد همه با مشکل مواجه شدند، چون زمانی‌که امکانی وجود دارد ارزش‌ش را نمی‌دانیم و اگر نباشد انگار همه راه‌ها بسته  می‌شوند .
او گفت: اگر کتاب‌های تاریخی را در ۱۰ سال اخیر مطالعه کرده باشید، می‌بینید که یک‌سوم کتاب‌ها شرح و نحوه دسترسی به اسناد است که با انجام سفرها و مشقات زیاد به دست آمده و ماجراهای مفصلی دارد و دسترسی به این اسناد کمک می‌کند که یک سوم کتاب کاغذ هدر نرود و صرف اصل مطلب شود ، به همین دلیل کار برای افرادی که اهل تحقیق و مطالعه هستند، مفید است و همه می‌توانند از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شوند .
پیشینه استفاده از نرم افزار
ملیحه مهدی آبادی، رییس مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نیز به بیان پیشینه استفاده از نرم‌افزار در مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه پرداخت و گفت: در گذشته این مرکز از نرم‌افزار نقش جهان شامل عکس، نقشه و گزارش‌ها استفاده می‌کرد که تنها اسناد دیجیتالی روی آن قرار داشت و کاربران از طریق اینترنت می‌توانستند به آن دسترسی یابند .
او با ابراز امیدواری از این‌که قرار بود در گذشته به وسیله‌ی یک نرم‌افزار، همه‌ی کتابخانه‌های استان به یکدیگر متصل شوند که به دلیل مشکلات در چارت اداری این امکان هم اکنون میسر نیست، بیان کرد: به زودی این ارتباط با مرکزیت مرکز اسناد و کتابخانه انجام گیرد تا این مرکز نقش مرکزیت خود را حفظ کند .
وی گفت : در این مدت تعدادی اسناد در استان‌ها تولید شده و در دسترس مرکز اسناد قرار نگرفته است و این مرکز از آن بی‌بهره است، تلاش می‌کنیم که این امکان پذیر شود .

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.