چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / ژرمن ها به دنبال تبدیل شدن به شریک مهم اقتصادی ایران هستند

ژرمن ها به دنبال تبدیل شدن به شریک مهم اقتصادی ایران هستند

 این کشور این است که حجم روابط تجاری ایران و آلمان به ۱۰ میلیارد یورو در سه سال آینده برسد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از اتاق بازرگانی تهران، در حالی اتاق تهران امروز میزبان هیات بلندپایه اقتصادی از کشور آلمان و ایالت باواریای این کشور است که حجم روابط اقتصادی ایران و آلمان رو به افزایش است و آلمان همچون سال های پیش از تحریم اقتصادی دوباره در حال تبدیل شدن به یکی از مهم ترین شرکای اقتصادی ایران به خصوص در اتحادیه اروپا است.
ایالت باوارایا که خانه بسیاری از بنگاه‌های قدرتمند صنعتی آلمان است، از سال گذشته اعزام هیات‌های تجاری به تهران را در دستور کار خود قرار داده و روابط دوجانبه نزدیکی را با اتاق تهران، به عنوان خانه فعالان بخش خصوصی، برقرار کرده است. به همین‌ترتیب امروز یک هیات تجاری با حضور ۱۶ نفر از مدیران عامل شرکت‌های صنعتی بزرگ مهمان اتاق تهران هستند و در راس این هیات «برترام بروسارت» رییس اتحادیه صنعت و اقتصاد باواریا و «مارکوس ویتمان» قائم‌ مقام امور بین‌الملل وزیر اقتصاد ایالت باواریا به ایران سفر کرده اند. امروز و همزمان با حضور هیات تجاری باوارایا در تهران، میز این نهاد بخش خصوصی آلمان در اتاق تهران افتتاح می ‌شود. دفتر اتاق تهران در اتحادیه صنعت و اقتصاد باوارایا نیز در بهمن ماه ۹۴ و در جریان حضور هیات اتاق تهران در این ایالت توسط مسعود خوانساری و برترام بروسارت افتتاح شده بود.
بررسی عملکرد صادرات و واردات میان ایران و آلمان نشان می دهد که حجم صادرات و واردات بین دو کشور در ۱۲ ماهه پایانی سال گذشته با رشد چشم گیری رو به رو بوده است به صورتی که میزان واردات ایران از آلمان به بیش از ۱.۸ میلیارد دلار و صادرات به این کشور به ۳۲۱ میلیون دلار رسیده است. براساس آمار گمرک در سال گذشته (۹۴) میزان واردات ایران از آلمان ۶۰۸ میلیون و ۸۱۴ هزار و ۴۴۱ کیلوگرم به ارزش یک میلیارد و ۸۲۲ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۶۴۷ دلار بوده است و در مقابل میزان صادرات ایران به این کشور ۳۵ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۱۲۶ کیلوگرم به ارزش ۳۲۱ میلیون و ۹۴۷ هزار و ۴۴۱ دلار بوده است. آمارهای گمرک نشان می دهد که در سال گذشته آلمان  پنجمین کشور از نظر میزان واردات و هفدهمین کشور از نظر صادرات برای ایران بوده است.
اتاق تهران آخرین بار حدود شش ماه پیش در شهریور سال ۱۳۹۵ میزبان هیاتی از ایالت باواریا ( قطب اقتصادی و صنعتی آلمان) به سرپرستی ایلزه آیگنر، وزیر اقتصاد، رسانه، انرژی و فناوری بود. او در این سفر خبر از شروع بررسی ها و دادن مجوزهای لازم برای افتتاح سه شعبه بانک ایرانی ( پارسیان، خاورمیانه و سینا) در آلمان داد. علاوه براین سفر هیات تجاری و اقتصادی نیز به سرپرستی مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران آذر ماه سال گذشته برای پیگیری همکاری های مشترک دو جانبه به آلمان و شهر مونیخ مرکز ایالت باواریا سفر کرد.
به اعتقاد کارشناسان آلمان و ایران ( و به خصوص تهران و مونیخ به عنوان دو قطب اقتصادی و صنعتی در دو کشور) می توانند روابط اقتصادی، صنعتی و تجاری گسترده ای را داشته باشند که باتوجه به لغو تحریم های اقتصادی و اجرایی شدن برجام و توافق هسته ای زمینه های لازم برای رسیدن به این مهم فراهم شده است.
رنه هارون رئیس اتاق بازرگانی و صنایع آلمان و ایران سال گذشته در سفر به کشورمان به همراه یک هیات اقتصادی اعلام کرد که هدف گذاری این کشور این است که حجم روابط تجاری ایران و آلمان به ۱۰ میلیارد یورو در سه سال آینده برسد. او گفته بود امیدواراست آلمان آغاز دوباره‌ای در ایران داشته باشد و بازارهای خود را دوباره پیدا کند. « آلمان پیش از تحریم‌ها یکی از مهم‌ترین شرکای ایران بوده و اکنون نیز امید است که دوباره به یکی از شرکای مهم ایران تبدیل شود.»

همچنین مطالعه کنید:

ساخت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن آغاز شد/واگذاری اراضی مازاد به بازار مسکن

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، روح الله اکبری دستیار وزیر راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.