صفحه اصلی / نقدینگی به شرط تولید

نقدینگی به شرط تولید

بنابراین باید اقداماتی انجام داد که این نقدینگی در اقتصاد به سمت فعالیت های تولیدی سوق داده شود.
 به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از سایت خبری اتاق تهران، نقدینگی از جمله فاکتورهای پیچیده اقتصاد است که احتمالا می توان از آن استفاده های گوناگون و تحلیل های متفاوت کرد. البته که براساس آخرین آمارها و به گفته پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی حجم نقدینگی به ۱۲۵۳ هزار میلیارد تومان رسیده است، اما رشد نقدینگی در ذات خود فاکتور بد و نامطلوبی نیست. آن مساله ای که نقدینگی را ضایع می کند، سوق دادن آن به سمت سوداگری است.
دیروز قربانی در چهارمین همایش بانکی و تجاری ایران- اروپا گفت: رقم نقدینگی در پایان سال گذشته به ۱۲۵۳ هزار میلیارد تومان رسید که نشان از رشد ۲۳.۲ درصدی آن دارد. این در حالی است که رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۴، معادل ۳۰ درصد بوده است. حجم پایه پولی در سال گذشته ۱۷.۱ درصد و ضریب فزاینده پولی هم به حدود ۷ درصد افزایش یافت.
مهدی پازوکی، اقتصاددان، درباره افزایش حجم نقدینگی اعلام کرد: در واقع نقدینگی در ذات خود بد نیست. در حال حاضر حتی مشکلی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی کشور همین نقدینگی است. بنابراین باید اقداماتی انجام داد که این نقدینگی در اقتصاد به سمت فعالیت های تولیدی سوق داده شود. اگر این نقدینگی به سمت تولید و واحدهایی که نیاز دارند، برود، آن زمان است که از نقدینگی به بهترین نحو بهره برده شده است. چرا که زمانی این روند رخ دهد به افزایش تولید ملی، افزایش اشتغال و رفاه جامعه منجر خواهد شد.
بنابراین کشور برای افزایش تولید و راه اندازی واحدهای تولیدی در شرایط رکود به نقدینگی نیاز دارد؛ اما مساله مهم هدایت نقدینگی است.
به گفته پازوکی، در سال های اخیر موسسات غیرمتشکل تولید رشد پیدا کردند و اجازه نمی دهند نقدینگی به واحدهای تولیدی سوق پیدا کند. او ادامه داد: زمانی که نقدینگی به سمت واسطه گری، دلالی و سوداگری می رود، مشکل ایجاد می شود. در غیر این صورت نقدینگی به خودی خود اتفاق بدی نیست.
*روند رشد نقدینگی چگونه بوده است؟
براساس صحبت های پازوکی، برای بررسی حجم نقدینگی و اقدامات دولت ها باید مجموعه شرایط را در نظر گرفت. او گفت: رشد نقدینگی در انتهای دولت هشتم یعنی در انتهای سال ۸۳، ۶۸ هزار میلیارد تومان بود. اما این رقم در پایان کار دولت نهم و دهم به ۵۶۰ هزار میلیارد تومان رسید. به عبارتی حجم نقدینگی در طول هشت سال ۹ برابر و ۹۰۰ درصد رشد کرد. اما در دولت یازدهم و در طول ۴ سال این رشد ۱۰۰ درصد بوده است.
حالا هم ماجرای انتخابات پیش روی کشور است و صحبت های مختلفی مطرح می شود. پازوکی معتقد است: اگر در دور دوازدهم ریاست جمهوری، تندروها به قدرت برسند، نقدینگی به سمت سوداگری و خرید ارز و طلا سوق پیدا می کند. حتی دلار به ۵ هزار تومان می رسد. چرا که در عمل تندروها اعتقادی به تعامل با دنیا ندارند. تجربه حضور این گروه در طول دو دولت نهم و دهم باعث شد تا اقتصاد کشور ۲۵ سال عقب گرد داشته باشد.
به گفته پازوکی، مشکل در انتخاب نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری است. نظام تصمیم سازی نیاز به کاری علمی و کارشناسی دارد که براساس مبانی اقتصاد و سایر علوم تصمیم بسازد. از سمت دیگر هم تصمیم گیرانی باید حضور داشته باشند که براساس منافع کشور و براساس طرح های کارشناسی شده تصمیم بگیرند.
 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.