صفحه اصلی / کشورها در حوضه های مشترک گزینه ای جز همکاری ندارند

کشورها در حوضه های مشترک گزینه ای جز همکاری ندارند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، سید عباس عراقچی صبح شنبه در نخستین کنفرانس آب مجازی که در اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.
وی با تشکر از برگزار کنندگان این کنفرانس افزود: بسیار خوشحالم که این اقدام مهم با مشارکت وزارتخانه های امور خارجه، کشاورزی و نیرو برگزار می شود که نشان دهنده دغدغه مشترک همه نهادهای ذیربط در مواجه با مسائل خطیر و فوری مرتبط با آب است.
معاون وزیر خارجه اظهار امیدواری کرد این کنفرانس بتواند در کنار تولید ادبیات علمی مورد نیاز، در سایه نگاه عالمانه و واقع گرایانه به آب و مسائل علمی مرتبط با آن، از جمله آب مجازی، راهکارهای اجرایی و عملیاتی مورد نیاز در حوزه آب را در چارچوب رهبرد توسعه پایدار کشور ارائه و معرفی کند. عراقچی ادامه داد: شاید در این کنفرانس نیاز به تکرار این حقیقت نباشد که امروزه بسیاری از کشورها با بحران کمبود آب شیرین مواجه می باشند و یا در آستانه تنش آبی (Water Stress) قرار دارند، وضعیتی که دارای عواقب سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطوح ملی ، منطقه ای و بین المللی است.
وی اضافه کرد: تصور اینجانب بر آن است که این حقیقت به درستی از سوی جامعه، اعم از قاطبه مردم و حتی نخبگان به درستی مورد فهم واقع نشده است و بنابراین معتقدم تا زمانی که درک عمیقی در جامعه بشری نسبت به ارزش و اهمیت این ماده حیاتی شکل نگیرد و روند کمبود آب به عنوان خطری جهانی، و نه فقط برای کشورهای کم آب، به طور ملموس مورد توجه واقع نگردد، بر دامنه بحران ها و تنش های آبی افزوده شده و مسیر توسعه بشری با ناهمواری های جدی مواجه خواهد شد.
معاون وزیر امور خارجه قدم نخست در ارتقای درک جوامع بشری نسبت به آب را ایجاد بسترهای مناسب اطلاع رسانی عمومی پیرامون ابعاد این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی برشمرد و اظهار کرد: در شرایطی که سازمان ملی متحد یکی از اهداف توسعه پایدار(Sustainable Development Goals-SDG) را دستیابی همه انسان ها به آب سالم و کافی قرار داده است، عموم جوامع بشری می بایستی از طریق به کارگیری شیوه های متناسب، علمی و به هنگام، به این درک مشترک دست یابند که توسعه آینده در گرو بهبود وضعیت آبی می باشد. 
عراقچی تاکید کرد: رشد آگاهی (Public Awareness) قاطبه انسان ها نسبت به آب و معضلات آن می بایست امروز اصلی ترین هدف همه ما باشد.
وی یادآور شد: آموزش و تربیت شهروندان و شبکه های متعدد و متنوع جوامع مدنی در خصوص اصول نظم و انتظام سیاست های آبی، وضعیت کمی و کیفی آب، شیوه افزایش بهره وری، طرح ها و پروژه های آب محور و مانند آن، ضرورت یک اطلاع رسانی هدفمند محسوب می شود. 
این مقام وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: این اطلاع رسانی هدفمند و همه جانبه باید جامعه را به این درک محوری هدایت کند که آب به عنوان مایه حیات، عامل توانبخش توسعه اجتماعی، منبع رفاه و پیشرفت و بالاخره عاملی برای صلح و همکاری، در وضعیت بحران قرار دارد.
عراقچی بحران آب را عاملی برای عقب افتادگی، پسرفت و از همه مهم تر بی ثباتی و مناقشه همه بشریت دانست و گفت: در این مسیر تفاوتی بین کشور های برخوردار یا غیربرخوردار از منابع آبی وجود ندارد. 
وی تصریح کرد: آگاهی بخشی نسبت به بحران آب می بایستی معطوف به چالش های بلافصل و نزدیک بوده و بتواند عواقب غیرقابل اجتناب بحران آب بر امنیت اجتماعی، ثبات سیاسی و پایداری محیط زیست در سطوح کشوری، منطقه ای و بین المللی را تشریح و تبیین نماید. 
معاون وزیر امور خارجه افزود: رشد آگاهی یک مسئولیت جهانی و بین المللی است و شامل کشورهای پرآب نیز می شود.
عراقچی با اشاره به ماهیت سیال آب ادامه داد: این ویژگی در کنار اهمیت مرزهای ملی در چشم انداز جغرافیای سیاسی جهان، موجب شده تا اختلاف و درگیری یا همکاری و مذاکره بر سر منابع آب و نحوه مدیریت آن، بعنوان بخش جدایی ناپذیر از تعاملات کشورها با یکدیگر و سیاست خارجی آن ها محسوب شود. همان چیزی که ما امروز آن را با عنوان دیپلماسی آب می شناسیم.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.