صفحه اصلی / مدیریت خوب می‌تواند معجزه کند

مدیریت خوب می‌تواند معجزه کند

 را به بهره‌برداری رساند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از اتاق بازرگانی تهران،  اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری امروز تصفیه‌خانه فاضلاب شهر پرند که سی و یکمین تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب در دولت یازدهم است را به بهره‌برداری رساند. البته او در بین صحبت‌هایش به دستاوردهای دولت یازدهم هم اشاره‌ای کرد.
در سال‌های گذشته شعار مبارزه با فساد دادند اما بزرگ‌ترین فسادهای قرن اتفاق افتاد؛ شعار کار و تلاش دادند ولی شاهد هدر رفت منابع کشور بودیم.
گذر زمان صداقت دولت‌ها را نشان می‌دهد؛ خیلی‌ها شعار می‌دهند اما وقتی در کوران اتفاقات باید از آزمایش‌ها سربلند بیایند، مشخص می‌شود که شعارها برای منافع زودگذر خود با فریب ملت مظلوم بوده است.
مدیریت صحیح آن است که اولویت‌های کشور شناسایی و منابع در جای مناسب مصرف شود و این نوع مدیریت همان چیزی است که در سال‌های گذشته مغفول مانده بود.
در سال گذشته قرار بود ۷۵۰۰ واحد تولیدی راکد و نیمه فعال از تسهیلات بانکی استفاده کنند که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ۲۳ هزار واحد نیمه فعال و راکد موفق شدند از این تسهیلات بهره‌مند شده و دوباره فعال شدند.
در سال گذشته قرار بود صادرات کشور ۲۰ درصد افزایش پیدا کند که میزان رشد صادرات در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ ازنظر وزنی ۳۸ درصد رشد داشت.
سال ۹۵، ۱۱۵ طرح اولویت‌دار برای دستگاه‌های اجرایی مختلف تعیین شد. این طرح‌ها در اولویت نخست دستگاه‌ها قرار گرفت که یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها در حوزه نفت و گاز بود که در روزهای گذشته با حضور رییس‌جمهور در عسلویه افتتاح شد.
برخی رسانه‌ها در خصوص بهره‌برداری از طرح‌های اخیر نوشته بودند که عکس یادگاری با طرح‌های دولت گذشته، دولت گذشته اگر می‌توانست خودش چنین عکس‌هایی می‌گرفت چراکه هم از درآمدهای سرشار برخوردار بود و هم وعده داده بود که ظرف ۳۵ ماه این طرح‌ها را اجرا خواهد کرد.
شرکت ملی نفت در دوره گذشته ۵۰ میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی و ذخایر ارزی کشور در اختیار شرکتی به نام میکو قرار داد تا برای اجرای طرح‌ها این اعتبارات را به شرکت ملی نفت بدهد. ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری که به بابک زنجانی داده شد از همین محل بود که به آن شرکت دستور دادند این مبلغ را به بابک زنجانی بدهد تا او در میان پیمانکاران توزیع کند. پرداخت این مبلغ به بابک زنجانی بدون دریافت وثیقه مناسب صورت گرفته است. چند مقام دولتی روی یک برگ کاغذ امضاء کردند که این پول به یکی از بانک‌های خارج از کشور واریز شود و زمانی که امضاء می‌کردند هیچ گزارشی از وجود و سابقه چنین بانکی هم دریافت نکردند.
در سال ۸۴ میزان برداشت ایران و قطر از میادین مشترک پارس جنوبی برابر بود اما وقتی‌که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد، مشاهده کردیم که میزان برداشت قطر به دو برابر ایران رسیده و به‌این‌ترتیب ده‌ها میلیارد دلار سهم ملت ایران از بین رفته بود.
همچنین اتفاق بابک زنجانی ناراحت‌کننده است؛ اما ناراحت‌کننده‌تر از آن این‌گونه سوء مدیریت‌ها است که باعث غارت سرمایه ملت ایران شده است.
در سال ۹۲ مجبور بودیم که بیش از ۶ میلیون تن گندم واردات کنیم و با تمرکز و برنامه‌ریزی دولت تدبیر و امید امروز یکی از دغدغه‌های اصلی ما این است که ۳ میلیون تن گندم تولیدی مازاد را صادر کنیم.
اقدام و عمل در وزارت نیرو به اشکال گوناگون خود را نشان داد و هم در طرح‌های بهره‌وری شبکه آب و برق و هم در آب‌رسانی به روستاها و هم در مدیریت مصرف بخش شرب، صنعت و کشاورزی متبلور شد و این در حالی است که این اتفاقات و دستاوردها در سال‌هایی به وقوع پیوسته است که درآمدهای کشور به حداقل رسیده بود.
در دوره گذشته باوجود درآمدهای سرشار کشور، آب آشامیدنی به ۶ هزار روستا از طریق تانکر انجام می‌شد اما در دولت تدبیر و امید به‌اندازه ۱۰ سال در این زمینه کار شد و دستاوردهای خوبی در آب‌رسانی به روستاها حاصل شد.
مدیریت خوب می‌تواند معجزه کند و از حداقل منابع حداکثر بهره‌برداری را حاصل کند. سوء مدیریت می‌تواند منابع کشور را به آتش بکشد، متاسفانه قدر مدیریت در کشور شناخته نمی‌شود و گاهی سخنان دلسردکننده باعث می‌شود مدیران خوب و بی حاشیه کشور نتوانند آن‌گونه که باید به مردم خدمت کنند.
تکلیف و وظایف همه دستگاه‌ها با جهت‌گیری تولید و اشتغال در سال ۹۶ مشخص‌شده و امیدوارم که بتوانیم همانند سال قبل در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی موفق باشیم.
بیکاری و دغدغه جوانان جویای کار یکی از مهم‌ترین مسائل کشور است. به فضل الهی حرکت منفی اقتصاد کشور به حرکتی مثبت تبدیل‌شده و اقتصاد ایران با کمک بخش خصوصی، مردم و نهادهای مختلف به سمت اشتغال‌زایی حرکت خواهد کرد.
اشتغال‌زایی مستلزم آن است که همه افراد به هر میزان که می‌توانند فضا را برای سرمایه‌گذاری مهیا کنند و بی‌تردید اگر شرایط و فضای مناسب برای فعالان اقتصادی مهیا باشد، سرعت توسعه و اشتغال‌زایی در کشور بیشتر خواهد شد.
وزارت نیرو در بخش مهار آب‌های مرزی اقدامات خوبی انجام داده است. وزارت نیرو در این بخش اقداماتی را در ۴ سال گذشته انجام داده که در تاریخ ایران استثنایی است و استان‌های غربی کشور به یک کارگاه تبدیل‌شده‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.