صفحه اصلی / دولت آینده کوچک شود

دولت آینده کوچک شود

گروه تجارت و توزیع 
 که انتظار فعالان بخش خصوصی از دولت چیست؟
به گزارش کسب و کار نیوز، بازارهای مالی چه تاثیری از انتخابات می‌گیرند و با فرض مثبت بودن این تاثیرات چگونه می‌توان آنها را مستدام کرد؟ ایجاد بارقه امید در بازار و فضای اقتصادی چه پیامدی دارد و چگونه می‌توان پیامدهای آن را به جهت مطلوبی هدایت کرد؟ به‌طور کلی تاثیرات جو انتخابات بر اقتصاد را چگونه می‌توان تحلیل کرد. 
مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد ایران
اهل گفتگو با بخش خصوصی باشند
نباید تصور کنیم که با ورود یک دولت یا ورود یک شخص خاص  ساختارها یا پایه اساسی برنامه‌های اقتصادی کشور تغییر پیدا می‌کند. حتی اگر چنین چیزی ممکن باشد باز برای یک شخص به‌عنوان رئیس‌جمهوری این سیاست‌گذاری‌ها در حد اتخاذ تاکتیک است نه اتخاذ استراتژیک. برنامه‌های اقتصادی در برنامه ششم ذکر شده و ثابت است. بنابراین با تصمیم‌گیری رئیس‌جمهوری آینده در سیاست‌ها خیلی تغییری ایجاد نمی‌شود هر تغییری هم که ایجاد شود کوتاه‌مدت نیست که بشود به‌عنوان یک تحول از آن یاد کرد. تغییر‌ها بلندمدت است و آثار آن را باید در بلندمدت دید. با این وجود انتظار همه فعالان اقتصادی این است که هر دولتی که قرار است روی کار بیاید انرژی خود را وقف تولیدی کند که پیامد آن اشتغالزایی است اما اینکه برنامه‌ها چیست یا چه باید باشد مشخص خواهد شد. بهتر است این افراد اهل گفتگو با بخش خصوصی باشند و براساس خواسته‌ها و انتظارات این بخش پیش بروند وگرنه هر شخصی برنامه‌ای دارد و در چارچوب همین برنامه‌هاست که می‌تواند رای و نظر مردم را به خود جلب کند. در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد فضای انتخاباتی تاثیر چندانی روی بازارهای مالی داشته باشد چرا که فعالان اقتصادی به زود گذر بودن این فضا واقف‌اند و منتظر اتفاق غیرمنتظره‌ای برای تحول و دگرگونی نیستند. 
احمد برخوردار، عضو اتاق بازرگانی تهران
به صنعت توجه ویژه شود
معمولا در این جو انتخاباتی شرایط اقتصادی خود به خود معطوف به انتخابات می‌شود تا تجارت و انجام فعالیت‌های اقتصادی که البته این برای اقتصاد کشور چیز خوبی نیست اما در کل اگر کسی که به عنوان رئیس‌جمهوری قرار است روی کار بیاید به معنای واقعی به صنعت توجه کند، از بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی خارج خواهیم شد یا حداقل می‌توان از رکود موقت بازارهای مالی در این دوره به نفع ورود دولت تازه در آینده چشمپوشی کرد. طبق بررسی‌های موجود اگر بخواهیم کل خواسته فعالان اقتصادی را در یک جمله بیان کنیم آن هم توجه به صنعت است. از صنعت است که اشتغال ایجاد می‌شود و صادرات بهتر رونق می‌گیرد. دولت آینده باید برای کوچک کردن خود وقت بگذارد از آنجایی که استخدام هر کارمند دولتی یک ترمز برای فعال اقتصادی است باید از این کار جز در مواقع خاص و ضروری پرهیز کرد. در سال جدید به گونه‌ای فعالیت‌ها طراحی نشود که بر تولید نظارتی نشود. مساله این است که ما از شایستگی صحبت می‌کنیم ولی هنوز نتوانسته‌ایم دولت الکترونیک راه بیندازیم. هم واهمه داریم و هم نمی‌توانیم به‌طور جدی در این رابطه شفاف‌سازی کنیم. از مزیت دولت الکترونیک که خیلی راحت و شدنی است، بی‌بهره‌ایم. برای مثال با اجرای طرح دولت الکترونیک می‌توانیم از خیلی معضلات مثل رانت، آلودگی هوا، ترافیک و… رهایی پیدا کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.