صفحه اصلی / با هدف تولید محتوای فاخر وارد بازار شدیم

با هدف تولید محتوای فاخر وارد بازار شدیم

محمد جوادی قاضیانی 
به گزارش کسب و کار نیوز،  برای همین وجود یک محیط امن که کودکان بتوانند در آن به تماشای انیمیشن‌های فاخر بنشینند، ضروری است. آفرینک نخستین تلویزیون اینترنتی بچه‌های ایران با ۶۰۰۰ محتوای به‌روز دنیا و ایران است که بیش از یک میلیون مخاطب کودک و نوجوان دارد و دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. آفرینک، سرگرمی همراه با یادگیری را در یک محیط امن و ایرانی که والدین هم امکان کنترل کودکان خود را دارند، به وجود آورده است. 
گفتگوی «کسب‌وکار» با مهدی نیامنش، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پیک‌آسا و موسس این استارت‌آپ را در زیر می‌خوانید.
چه شد که به ایده آفرینک رسیدید؟
 دو سال قبل ایده استارت‌آپ آفرینک به ذهن‌مان رسید، در آن زمان هدف ما محصولی ویدئومحور درباره کودکان و نوجوانان بود. لازمه فعالیت اینگونه استارت‌آپ‌ها در راستای غنی کردن فضای فرهنگی و در جهت رفع کمبودهایی از این نوع در کشور است که در حوزه اپ و موبایل بیشتر به چشم می‌خورد. ما با هدف تجمیع محصولات ویدئویی و محتوامحور به این حوزه ورود پیدا کردیم تا بتوانیم در دنیای امروز محصولات مناسب‌تری در این حوزه به کودک و نوجوان ارائه دهیم. 
توجه به محتوا و محصول فاخر منحصر برای کودک و نوجوان با دسته‌بندی جنسیت و سنین مختلف ملاحظاتی را در بر دارد و برای والدین مهم است، ما در سرویس آفرینک در تلاشیم خاطرجمعی پدر و مادرها را از سرگرمی مطمئن و آموزش مناسب فرزندان‌شان فراهم ‌سازیم. آنها می‌توانند استفاده فرزندان‌شان را در این برنامه مدیریت کنند. با آفرینک کاربر می‌تواند هر زمان اراده کرد، از مجموعه‌ای حاوی چند هزار محتوای ویدئویی و صوتی فاخر و مناسب برنامه مورد علاقه خود را انتخاب کند. 
 آفرینک از چه بخش‌هایی تهیه شده است؟
آفرینک با هدف تولید محتوای فاخر وارد بازار کسب‌وکار شده است تا تعداد زیادی شعر، ترانه، قصه، لالایی، کارتون و انیمیشن را در ژانر‌های مختلف به صورت صوتی و تصویری در اختیار علاقه‌مندان به ویژه کودکان و نوجوانان قرار دهد. بخش مسابقه تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان هم از اقدامات جدید در آفرینک است که رویکرد اصلی آن پرورش بعد خلاق شخصیت بچه‌هاست. برای مثال بعد از اینکه شعر مناسب کودکان مشخص شد، از کودکان خواستیم تا آن را بخوانند و برای ما ارسال کنند، بعد از مشخص شدن بهترین اجرا نیز جوایزی به کودکان برگزیده اهدا شد. 
 تمرکز آفرینک بر حوزه کودک و نوجوان است. قصد ورود به حوزه بزرگسال را نیز دارید؟
تمرکز ما فقط روی حوزه کودک و نوجوان است و انیمیشن‌هایی مربوط به سنین زیر ۱۸ سال در آفرینک پخش می‌شود، به دلیل اختصاص بودجه به صورت محدود و وجود نداشتن برنامه خاص برای کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال، رسالت خود می‌دانیم با تمرکز بر این حوزه به سوی هدف معین‌شده پیش برویم و برنامه‌ای برای ورود به حوزه بزرگسال نداریم. 
والدین می‌توانند روی ساعت تماشای انیمیشن و محتوای مناسب سن فرزندشان کنترل داشته باشند؟
بله، در این سرویس محدوده زمانی و سن فرزند توسط پدر و مادر تعریف می‌شود و آنها می‌توانند ساعات تماشای کودکان و نوجوانان خود را تنظیم و محتوای مناسب سن فرزندشان را کنترل کنند، نکته قابل توجه این است که با این امکان محدوده زمانی تماشای برنامه توسط خود والدین مشخص می‌شود و آنها می‌توانند کنترل مد نظر خود را داشته باشند. 
محتوای رایگان هم ارائه می‌دهید؟
حدود ۱۵تا ۲۰ درصد محتوای آفرینک رایگان است تا افراد با آفرینک آشنا شوند و جهت استفاده از دیگر محتواها کاربر می‌تواند اشتراک مربوط به برنامه را دریافت کند. 
سرمایه زیادی برای شروع لازم بود؟ این سرمایه را خودتان تامین کردید؟
بله، سرمایه بسیار زیادی برای راه‌اندازی استارت‌آپ آفرینک لازم بود و در سال اول حدود یک میلیارد تومان هزینه دربر داشت که البته هزینه بیشتری در آینده می‌طلبد، به علت اینکه شرکت پیک‌آسا خصوصی است، سرمایه اولیه را شرکت تامین کرده است. بدیهی است استارت‌آپی با این حجم کار که زیرساخت، توسعه، سایت، تبلیغات و خرید محتوا که باید قانونی و با رعایت مالکیت معنوی انجام شود، هزینه‌های بالایی را در برخواهد داشت. 
چه تعداد پرسنل با چه تخصص‌هایی در آفرینک مشغول به فعالیت هستند؟
آفرینک ۱۷ نفر نیروی مستقیم دارد و برخی از افراد هم بیرون از تیم با آفرینک همکاری دارند. در تیم آفرینک متخصص‌های مختلف در حوزه‌های محتوایی، نرم‌افزار، گرافیک، وب و بازاریابی وجود دارند. 
با توجه به اینکه آفرینک تازه متولد شده، چه تعداد مخاطب داشته است؟
اپلیکیشن ما نزدیک به ۸۰۰ هزار نصب داشته‌ و برخی از آنها کاربرهای فعال آفرینک هستند. البته این فقط درباره اپلیکیشن است. 
منابع در آمدی شما به چه شکل است؟
درصدی از مخاطبان آفرینک خانواده‌هایی هستند که اشتراک آن را تهیه کرده‌اند و در آینده احتمال دارد که وارد فاز تبلیغات شویم، ولی اصل تمرکز ما اشتراک و فروش محتوا خواهد بود. 
درباره انیمیشن‌های ایرانی و اهداف‌تان در این بخش چه برنامه‌هایی دارید؟
انیمیشن‌های ایرانی بسیار کم هستند، ما برای اتفاقات خوب در حوزه انیمیشن ایران تلاش می‌کنیم. در آفرینک سعی بر این است که به انیمیشن‌های ایرانی بهای بیشتری داده شود، اما به علت محدودیت در کارتون‌های ایرانی کار ما بسیار مشکل می‌شود. با آمدن استارت‌آپ‌هایی مانند آفرینک امید بر این است که بتوان کاری انجام داد تا این روند هر چه بهتر طی شود و انیمیشن‌های خوب بومی، تولید و عرضه شوند. البته انیمیشن‌سازی تکنیکی است که هنوز به‌طور کامل وارد ایران نشده است. 
چه تصویری از آینده آفرینک دارید؟
همیشه بهترین‌ها در یاد بچه‌ها می‌مانند. حمایت از تولید محتوای فاخر و ورود به محتوای کاربرمحوردر حوزه کودک و نوجوان، صحبت‌های بسیار ارزشمندی برای ما دربر دارد که حتی کودکان سایر کشور‌های فارسی زبان نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. آمارهای وب‌سایت نشان می‌دهد که آفرینک هم‌اکنون مخاطبانی در کشورهای فارسی‌زبان همسایه نیز دارد. 
 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.