صفحه اصلی / دولت ریالی برای یارانه صادرات تخم‌مرغ پرداخت نکرده است

دولت ریالی برای یارانه صادرات تخم‌مرغ پرداخت نکرده است

 است، تنظیم کنیم، مطمئناً محصول ایران به کشورهای اروپایی و امریکایی هم صادر می‌شود ولی شرط قیمت بسیار مهم است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، هرسال فعالان عرصه تولید تخم‌مرغ از ماجرای مازاد تولید این محصول و عدم‌حمایت دولت برای صادرات آن گلایه می‌کنند. حتی سال گذشته رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران اعلام کرد که سالانه ۱۰۰ هزار تن تخم‌مرغ مازاد بر نیاز داخلی تولید می‌شود. به‌هرحال برای این مازاد تولید باید به فکر بازار و تقاضای جدید بود. موضوعی که عملاً با صادرات رخ خواهد داد، البته صادراتی که همیشه چالش‌برانگیز بوده است. سایت خبری اتاق تهران در گفتگو با سید فرزاد طلاکش، دبیر کل سرتاسری مرغ تخم‌گذار و دبیر انجمن تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران به مشکلات و مسائل صادرات تخم‌مرغ پرداخته است. طلاکش می‌گوید: «دولت شعار حمایت می‌دهد، اما تا به الان هیچ‌وقت به تخم‌مرغ ریالی برای یارانه صادراتی پرداخت نکرده است.»
*وضعیت صادرات تخم‌مرغ در سال ۹۵ چطور پیش رفت و چشم‌انداز سال جاری چیست؟
سال ۹۴ یکی از بهترین سال‌ها برای صادرات تخم مرغ بود، به طوری که توانستیم در آن سال ۹۵ هزار تن صادرات داشته باشیم؛ اما در سال ۹۵ به دلیل اینکه پایه قیمتی مقداری بالا رفته بود و دولت هم حمایتی برای صادرات ازنظر پرداخت یارانه انجام نداد، در ۸ ماه اول سال ۹۵ نسبت به ۸ ماه سال قبلش حدود ۴۰ درصد کاهش صادرات رخ داد. در آذرماه هم متاسفانه به دلیل ماجرای آنفولانزای مرغی و گزارش های بین‌المللی که از ایران صادر شد، عملاً صادرات کشور متوقف شد، بنابراین در سال ۹۵ بیش از ۴۰ هزار تن نتوانستیم صادر کنیم. به این معنا که بیش از ۵۰ درصد کاهش در این زمینه داشتیم که امیدواریم با برطرف شدن بحث آنفولانزا و مقداری هم مدیریتی که در صنعت انجام می شود، اوضاع بهتر شود. البته که قطعاً به میزان سال ۹۴ نخواهیم رسید، اما تلاش می‌کنیم که شرایط را بهبود ببخشیم که نه‌تنها در تخم مرغ با پوسته، بلکه درباره محصولات تخم‌مرغ هم بازارهای جدید ایجاد کنیم و شرایط نسبت به گذشته بهتر شود.
*بحث کیفیت چقدر در زمینه صادرات تخم‌مرغ ایرانی مطرح است؟ به عبارتی چقدر کشورها خواهان این محصول ایران هستند؟
خوشبختانه در سال‌های گذشته مسائل بسته‌بندی و کیفیت با توجه به اینکه صادرات خیلی محوریتی نداشت، جدی گرفته‌شده است؛ اما از اواسط سال ۹۳ که مدیریت تشکل‌های صنف، مسئولیت صادرات را بر عهده گرفتند از باب نوع تخم‌مرغی که صادر می‌شود، دیدگاه بسته‌بندی و رقابت کیفی و هم بحث قیمت ساماندهی ایجاد شد. به طوری که اگر در سال ۹۴ توانستیم ۱۰ درصد تولید داخل کشور را صادر کنیم، ریشه در همین اقدامات داشت، در غیر این صورت اقدام تجاری خیلی مشخصی انجام‌نشده بوده است. به این ترتیب اگر هم صادراتی رخ‌داده، مشتری‌ها و متقاضیان خودشان آمده‌اند و تخم‌مرغ ایران را به دلیل کیفیت خریداری کرده‌اند.
*هدفگذاری برای صادرات تخم مرغ چگونه پیش می رود؟
هدفی که ما به دنبال آن هستیم، این است که صادرات تخم‌مرغ با پوسته را به سمت محصولات تخم‌مرغ ببریم؛ یعنی پودر تخم‌مرغ، مایع پاستوریزه و … که صادرات آنها راحت‌تر است، چرا که با این وضعیت می توان بازارهای بیشتری را هم به دست آورد.
*بازارهای هدفی برای این طرح شناسایی‌شده است؟
مشکل اصلی بحث قیمت است، اگر بتوانیم قیمت را در داخل صنف یا با کمک دولت که به دنبال افزایش صادرات است، تنظیم کنیم، مطمئناً محصول ایران به کشورهای اروپایی و امریکایی هم صادر می‌شود ولی شرط قیمت بسیار مهم است.
*دولت چه حمایتی باید انجام دهد؟
دولت شعار حمایت می‌دهد، اما تا به الان هیچ‌وقت به تخم‌مرغ ریالی برای یارانه صادراتی پرداخت نکرده است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.