صفحه اصلی / بازاریابی درونگرا: تعیین هدف

بازاریابی درونگرا: تعیین هدف

یادداشت
 در این مرحله به بررسی هدف‌گذاری می‌پردازیم. شاید بتوان گفت: اگر مهم‌ترین مرحله نباشد حتما یکی از مهم‌ترین مراحل است. 
به‌طور خلاصه ۳ علت را می‌توان برای مهم بودن این مرحله  برشمرد: 
– باید بدانید کجا می‌خواهید بروید
همه آن‌چه می‌خواهم بگویم در این دیالوگ کوتاه داستان آلیس در سرزمین عجایب خلاصه شده است: 
آلیس: لطفا به من بگو کدام مسیر را انتخاب کنم؟
گربه: بستگی دارد که به کجا می‌خواهی برسی. 
آلیس: جایش زیاد برایم مهم نیست. 
گربه: پس مهم نیست که از کدام مسیر بروی
– ایجاد زبان مشترک: بعد از تعریف هدف تیم شما به یک نقطه نگاه می‌کند و می‌داند فعالیت‌هایش را باید برای چه‌چیزی تعریف کند.
– انگیره :تا وقتی که تیم شما نداند فعالیت‌هایش برای رسیدن به کجاست حس گم شدن دارد ولی با تعریف هدف هم می‌توان معیار عملکرد و هم پاداش را برای او مشخص کرد تا بتوانیم انگیزه تیم خود را بالا ببریم. 
چگونه هدف‌گذاری کنیم؟
راه‌حل برای تعریف هدف در یک کلمه انگلیسی است: SMART که معنی‌اش به فارسی باهوش است. ۵ حرف این واژه هرکدام یک موضوع را نشان می‌دهد. 
در ادامه این ۵ حرف را با مثال توضیح می‌دهیم: 
۱- معین: ( Specif ic ): در تعریف هدف ما باید دقیقا مشخص کنیم که چه‌چیزی می‌خواهیم. مثلا تعداد بیننده سایت برای‌مان مهم است یا تعداد افرادی که به مشتری تبدیل شده‌اند. برای هرکدام فعالیت‌های متفاوتی احتیاج است. 
۲- قابل اندازه‌گیری( Mesurable):از اهداف کیفی دوری کنید. بزرگ‌ترین فروشنده لباس اینترنتی در ایران. این هدف نیست. باید دقیقا بگویید چه مقدار از بازار را می‌خواهید. ۱۰ درصد، ۵۰ درصد یا ۹۰ درصد. 
۳- قابل دسترسی ( Achievable):شما برای هدف باید تلاش کنید، بسیار هم تلاش کنید اما هدف در عین حالی که باید چالش‌برانگیز باشد باید قابل دسترسی باشد. هدف‌های دور و درازی که دست یافتنی نباشند فقط شما و تیم‌تان را ناامید می‌کند. برای تعریف درست از مقایسه منابع خود با بازار هدف و رقبا استفاده کنید. 
۴- مربوط( Relevant):اگر هدف بالاتری در شرکت یا تیم شما وجود دارد باید اهداف با هم سازگار باشند. مثلا نمی‌شود شما هدف اصلی را افزایش نقدینگی تعریف کرده باشید و بعد اهداف تیم بازاریابی شما برای برندینگ تعریف شده باشد؛ در برندینگ همه تلاش شما برای فروش نیست. 
۵- دارای زمان(Timely):در چه مدت زمانی قرار است به این هدف برسید؟ ۱ ماه؟ ۳ ماه یا
 1 سال؟ تا ندانید چقدر زمان دارید نمی‌توانید فعالیت‌های‌تان را الویت‌بندی  کنید. 
 
مثال پایانی
شما باید این جمله را کامل کنید: 
افزایش ___ واحد تعداد ____ به ___ (از این تعداد __ به این تعداد___) تا تاریخ ___ 
مثال پر شده‌اش این است: ۲۰ درصد افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت (از ۵۰۰۰ بازدید به ۶۰۰۰) تا تاریخ ۳۱ خرداد ۹۶
در بخش بعدی این سلسله مقالات و در هفته آینده به مروری کلی درباره بخش‌های مطرح شده بازاریابی درونگرا خواهیم پرداخت ضمنا برای مشاهده بخش‌های گذشته سلسله مقالات درباره بازاریابی درونگرا می‌توانید به سایت روزنامه «کسب‌وکار» مراجعه بفرمایید. 

همچنین مطالعه کنید:

جزئیات موارد ابطال گارانتی خودرو اعلام شد+ جدول

به گزارش کسب و کار نیوز ، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.