شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز از طرفی با توجه به اینکه این صنعت افراد زیادی را به خود مشغول کرده است، میتواند عاملی مهم در ایجاد شغلهای دائمی و فصلی برای افراد جامعه باشد، اما این روزها حال و روز صنعت فرش ماشینی خوب نیست و رکود گریبان این صنف را هم گرفته است و بازارهای صادراتی را نیز یک به یک از دست میدهد.
از جمله مسائلی که در رونق صنعت فرش ماشینی کشور موثر است، پایهگذاری این صنعت توسط بخش خصوصی توانمند و پیشرفت براساس یک برنامه مشخص و شبکه توزیع است، به گونهای که فرش ماشینی ما از قویترین شبکه توزیع برخوردار است.
همچنین ضرورت دارد در زمینه بازسازی و نوسازی صنایع فرش ماشینی بودجههای خاصی اختصاص یابد که براساس طرحهای توجیهی فنی و اقتصادی با دید صادراتمحور باشد. البته پافشاری بر اینکه فرش ماشینی ایران تنها در کشورهای جهان سوم مانند آسیای میانه، افغانستان و عراق خریدار دارد هم صحت ندارد. هماکنون بزرگترین مشتریان فرش ماشینی ایران کشورهای آلمان، ژاپن، عربستان، یونان و اسپانیا هستند. ضمن آنکه مقدار کمتری هم به کانادا، آمریکا، روسیه و اوکراین صادر میشود.
مزایای فرش ماشینی در این دوره این است که با شتاب بیشتری طراحی و تولید می شود و هزینه کمتری را هم در برمیگیرد و همزمان با آن طرحهای مدرن را نیز در خود جای داده است و مانند هر کفپوش دیگری برای خود نقشی مستقل ایجاد میکند. همانطور که در جهان سلیقههای گوناگون وجود دارد، مطابق با آن باید فرآوردههای مختلفی هم وجود داشته باشد.
سایت خبری تحلیلی کسب و کار استارت آپ | کارآفرینی | دانش بنیان | اقتصاد