شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز از طرفی با توجه به اینکه این صنعت افراد زیادی را به خود مشغول کرده است، میتواند عاملی مهم در ایجاد شغلهای دائمی و فصلی برای افراد جامعه باشد، اما این روزها حال و روز صنعت فرش ماشینی خوب نیست و رکود گریبان این صنف را هم گرفته است و بازارهای صادراتی را نیز یک به یک از دست میدهد.
از جمله مسائلی که در رونق صنعت فرش ماشینی کشور موثر است، پایهگذاری این صنعت توسط بخش خصوصی توانمند و پیشرفت براساس یک برنامه مشخص و شبکه توزیع است، به گونهای که فرش ماشینی ما از قویترین شبکه توزیع برخوردار است.
همچنین ضرورت دارد در زمینه بازسازی و نوسازی صنایع فرش ماشینی بودجههای خاصی اختصاص یابد که براساس طرحهای توجیهی فنی و اقتصادی با دید صادراتمحور باشد. البته پافشاری بر اینکه فرش ماشینی ایران تنها در کشورهای جهان سوم مانند آسیای میانه، افغانستان و عراق خریدار دارد هم صحت ندارد. هماکنون بزرگترین مشتریان فرش ماشینی ایران کشورهای آلمان، ژاپن، عربستان، یونان و اسپانیا هستند. ضمن آنکه مقدار کمتری هم به کانادا، آمریکا، روسیه و اوکراین صادر میشود.
مزایای فرش ماشینی در این دوره این است که با شتاب بیشتری طراحی و تولید می شود و هزینه کمتری را هم در برمیگیرد و همزمان با آن طرحهای مدرن را نیز در خود جای داده است و مانند هر کفپوش دیگری برای خود نقشی مستقل ایجاد میکند. همانطور که در جهان سلیقههای گوناگون وجود دارد، مطابق با آن باید فرآوردههای مختلفی هم وجود داشته باشد.