صفحه اصلی / جلوگیری از تلفات حیات وحش در تصادفات جاده‌ای امکان‌پذیر نیست

جلوگیری از تلفات حیات وحش در تصادفات جاده‌ای امکان‌پذیر نیست

کشور را تشریح کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایلنا، مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با برنامه‌های سازمان محیط زیست برای حفاظت گونه‌های جانوری در سال ۹۶ گفت: در جهان بالغ بر ۶۱ هزار گونه مهره‌دار وجود دارد که از این تعداد چیزی حدود ۶ هزار گونه (۷/۹ در صد)در معرض تهدید است و در ایران نیز براساس فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی( IUCN) حدود ۷۴ گونه مهره‌دار (۴/۶ در صد) از ۱۱۶۳ گونه در معرض تهدید هستند، لذا موضوع اهمیت حفاظت از تنوع زیستی و بویژه گونه‌های جانوری و ضرورت انجام اقدامات لازم مطرح است.
وی افزود: گونه‌های جانوری در معرض تهدید کشور بر اساس معیارهای IUCN شامل سه رده حفاظتی، بحرانی، در معرض خطر انقراض و آسیب پذیر هستند که این میانگینی از وضعیت گونه در سطح جهانی است و ممکن است با وضعیت همان گونه در یک کشور یا یک منطقه خاص عینا مطابقت نداشته باشد، بنابراین لازم است که بتوانیم در آینده نسبت به تهیه فهرست سرخ گونه‌های جانوری در سطح ملی اقدام کنییم. البته انجام این اقدام زمانبر بوده و مستلزم اعتبارات و کار میدانی قابل ملاحظه است.
خرازیان مقدم تاکید کرد: با توجه به گونه‌های قابل ملاحظه در کشور می‌طلبد با تهیه و اجرای برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی جامع گامی بلند در جهت ارتقاء وضعیت حفاظتی حیات وحش کشور برداشته شود.
وی افزود: به همین منظور طی سه سال اخیر بحث تهیه، تدوین و اجرای برنامه عمل حفاظت و مدیریت گونه‌های جانوری در معرض خطر تهدید را در کشور جزو برنامه‌های اولویت‌دار دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی قرار داده و بنا را بر این گذاشتیم که تا پایان برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و طی پنج سال آینده بتوانیم نسبت به تهیه، تدوین و اجرای برنامه‌های مورد نیاز حداقل ۳۰ گونه جانوری در حیات وحش کشورمان اقدام کنیم.
خرازیان مقدم گفت: در اسفند ماه سال گذشته ۶ برنامه عمل مربوط به گوزن زرد، خرس سیاه، خرس قهوه‌ای، غاز پیشانی سفید کوچک، تمساح پوزه کوتاه و سمندر لرستانی را که با مشارکت اساتید دانشگاهی، متخصصان و کارشناسان محیط زیست تهیه شده بود از طریق ریاست سازمان برای استانداران استانهای ذیربط ارسال و خواسته شد نسبت به تصویب برنامه‌های مذکور در شورای برنامه‌ریزی استانها و تخصیص ردیف اعتباری مستقل برای آنها اقدام کنند تا با محوریت ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی و همکاری کلیه دستگاههای ذیربط برنامه‌های مذکور اجرایی شود.
وی همچنین یادآور شد که در صورت تامین اعتبارات لازم در سال جاری، تهیه و اجرایی کردن برنامه عمل سایر گونه‌های جانوری هدف با مشارکت جوامع محلی و در نظر گرفتن منافع کلیه ذینفعان همچنان جزو اولویت‌های این دفتر خواهد بود.
خرازیان مقدم متذکر شد که اجرایی شدن برنامه‌های مذکور نیاز  به یک عزم ملی دارد و منوط به همکاری سایر دستگاههای ذیربط است و همه آحاد جامعه باید در حفظ محیط زیست و حیات وحش کشور، سازمان حفاظت محیط زیست را یاری کنند.
وی گفت: به عنوان مثال پرداختن به موضوعاتی از جمله جلوگیری از قاچاق گونه‌های جانوری و اجزاء آنها، جلوگیری از تلفات حیات وحش ناشی از تصادفات جاده‌ای، جلوگیری از تعلیف و چرای دام اهلی بیش از ظرفیت مراتع و زیستگاه‌ها، پیشگیری از انتقال و سرایت بیماریهای واگیردار دامی به حیات وحش، جمع آوری سلاح‌های شکاری غیرمجاز و موضوعاتی از این قبیل صرفا از طریق سازمان حفاظت محیط زیست کشور امکانپذیر نبوده و حمایت، همکاری و مشارکت سایر دستگاهها و مردم عزیز که حافظان اصلی محیط زیست هستند را می‌طلبد.
این مقام مسئول گفت: از دیگر برنامه‌های مد نظر در سال جاری می‌توان به موضوع سرشماری حیات وحش کشور اشاره کرد. بطوریکه در نظر داریم تا پایان برنامه پنجساله ششم هر سال با افزایش ۱۰ درصدی سطح عملیات سرشماری در مناطق تحت مدیریت، بتوانیم تا پایان برنامه، عملیات سرشماری را در کلیه مناطق تحت مدیریت سازمان به انجام برسانیم. موضوع ساماندهی و مدیریت بهینه سایت‌های تکثیر در اسارت وحوش با هدف رهاسازی و معرفی مجدد گونه به زیستگاههای مستعد، همچنین اجرای دقیق نقشه راه مقابله با بیماریهای حیات وحش کشور با همکاری سازمان دامپزشکی کشور از دیگر برنامه‌های مهم و مد نظر این دفتر در سال جاری است.
وی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه یکی از مهمترین موارد تلفات در پستانداران بزرگ جثه و بویژه گربه سانان تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای است، موضوع تعیین نقاط حادثه خیز برای حیات وحش در جاده‌های پر خطر همچون سال گذشته در دستور کار قرار دارد که برای هر جاده این اقدامات انجام می‌گیرد و نقاط حادثه‌خیز و تمهیدات مد نظر سازمان برای هر یک از این نقاط با مشخصات کامل به وزارت راه منعکس می‌شود و انتظار داریم که اجرایی کردن تمهیدات مورد نظر در دستور کار همکاران عزیز در وزارت راه قرار گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.