صفحه اصلی / ایجاد اکوسیستم کارآفرینی در گرو ارائه مهارت‌های کارآفرینی به دانشجویان است

ایجاد اکوسیستم کارآفرینی در گرو ارائه مهارت‌های کارآفرینی به دانشجویان است

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان ،علی فیروزنیا؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌شمالی، با بیان اینکه تفکر دانش‌بنیان زیربنای اقتصاد مقاومتی است، گفت: نگرش دانش‌بنیان در دانشگاه شکل می‌گیرد به‌همین دلیل می‌توان ریشه‌های اقتصاد مقاومتی را در مراکز علمی-تحقیقاتی یافت.
وی با اشاره به نقش بی‌بدیل شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه و رونق تولید و اشتغال، این شرکت‌ها را حلقۀ واسط دانشگاه و صنعت دانست و با تأکید بر لزوم کیفی‌سازی محصولات دانش‌بنیان، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان علی‌رغم اینکه نوپا هستند اما توانسته‌اند جایگاه خود را در معادلات اقتصادی تبیین کنند. با این حال، هنوز موانع حقوقی و قانونی بسیاری در راه توسعۀ این شرکت‌ها خاصه در بخش‌های تجاری‌سازی و برندسازی وجود دارد که نیاز است در کمترین بازۀ زمانی رفع شوند.
فیروزنیا گسترش پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی را از دیگر راه‌کارهای اساسی برای توسعۀ شرکت‌های دانش‌بنیان برشمرد و اظهار داشت: ایده خلاق و فناورانه‌ای که قابلیت تجاری‌سازی و تولید انبوه و در نهایت ثروت‌آفرینی داشته باشد باید در مسیر تبدیل‌شدن به شرکتی نوپا، مورد حمایت قرار گیرد.
وی با اشاره به لزوم تعریف پروژه‌های کاربردی و مأموریت‌محور در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: اساتید دانشگاه علاوه بر تأکید بر آموزش، باید پژوهش را سرلوحۀ تدریس خود قرار دهند تا فرد بتواند با انجام تحقیقات هدفمند و کاربردی در روند حرکتی کشور اثرگذاری مثبت داشته باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌شمالی در ادامه با بیان اینکه موفقیت محصولات دانش‌بنیان در بازار سرمایه نیازمند الزامات قانونی است، یادآور شد: کاهش درآمد و یا عدم‌موفقیت اقتصادی سبب تزلزل جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد شد؛ بنابراین لازم است دستگاه‌های اجرایی و مراکز علمی-تحقیقاتی خرید محصولات این شرکت‌ها را در اولویت قرار دهند تا در یک روند تدریجی جایگزین محصولات مشابه خارجی شوند. این اقدام قطعاً نقش بسزایی در رونق اقتصادی کشور و همچنین اشتغال‌زایی خواهد شد.
فیروزنیا ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های کارآفرینی به دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی را یکی دیگر از راه‌های گسترش فرهنگ دانش‌بنیان و ایجاد اکوسیستم کارآفرینی دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه در بسیاری موارد اساتید دانشگاه نیز نسبت به چگونگی حضور در عرصۀ کارآفرینی و مهارت‌های لازم برای آن آگاهی کاملی ندارند؛ به‌همین دلیل نیاز است با برگزاری کارگاه‌ها و یا دوره‌های مهارتی، آموزش لازم به افراد ارائه شود. از سوی دیگر، نیاز است واحدهای درسی با محوریت کارآفرینی به دانشجویان ارائه شود تا از همان دوران دانشجویی با قواعد تجارت و بازاریابی آشنا شوند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌شمالی در پایان با اشاره به لزوم افزایش تعاملات بین‌دستگاهی، تعامل بنیاد ملی نخبگان با دانشگاه آزاد اسلامی را سازنده توصیف کرد و گفت: گرچه پتانسیل پژوهشی استان‌های مختلف، متفاوت است اما دانشگاه آزاد اسلامی شبکۀ گستره‌ای از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی را در اختیار دارد که می‌توان در ارتباطی دوسویه آن را برای حمایت از اجتماع نخبگانی بکار گرفت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.