صفحه اصلی / شبکه های اجتماعی دوستداران جدید طبیعت

شبکه های اجتماعی دوستداران جدید طبیعت

مجتبی کاوه
اما حضور انسان در طبیعت باید اقتضائات و شرایطی همراه باشد که موجب خسارت و نابودی طبیعت نگردد. امسال نیز با وجود ابری و بارانی بودن هوای اغلب استان‌های کشور و از جمله در پایتخت، حضور دوستداران طبیعت در بوستان‌ها، باغ‌ها، دریاچه‌ها، چشمه سارها، نواحی ساحلی و حتی نواحی کویری و بیابانی حضور پرشوری داشتند و ساعاتی را در پیوند نزدیک با عرصه‌های مختلف طبیعت متنوع کشورمان سپری کردند.به گزارش کسب و کار نیوز این در حالیست که رسانه‌های مختلف و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی نیز مردم را به صیانت از طبیعت در این روز دعوت می‌کردند. 
 بی‌توجهی به طبیعت و نگاه مصرفی به این نعمت الهی
یکی از فعالان جمعیت مدافع محیط‌زیست معتقد است: افزایش روز افزون علاقه‌مندی مردم کشورمان به سفر و طبیعت‌گردی به‌طور کلی نکته مثبتی به شمار می‌رود و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم در حال گسترش فرهنگ مراقبت از طبیعت در میان مردم هستند. مجتبی شاه‌ملکی با بیان اینکه فرهنگ مراقبت از طبیعت در میان مردم ما سطح مطلوبی ندارد به «کسب‌وکار» می‌گوید: متاسفانه بی‌توجهی به طبیعت و نگاه مصرفی به این نعمت الهی موجب آسیب‌های بسیار شدیدی به طبیعت کشور شده است. وی نگاه مصرفی به طبیعت را یکی از وجوه ضعف فرهنگی مردم ایران دانست و افزود: در جوامع مدرن و دموکراتیک حاکمیت، رسانه‌ها و طبقه روشنفکر جامعه مروجان فرهنگ صیانت از طبیعت هستند و مردم عادی هم از این فرهنگ طبعیت می‌کنند اما در جامعه ما متاسفانه طی سالیان متمادی مردم عادی روشن‌بینی بیشتری نسبت به اقشار بالادست اجتماع درباره طبیعت از خود نشان داده‌اند اما با گسترش مدنیت و مدرنیته، فرهنگ عوام جامعه هم در این مورد تغییرات منفی داشته است. شاه ملکی با اشاره به آموزه‌های فرهنگی مردم عادی درباره حفظ طبیعت، قطع نکردن درختان، آلوده نکردن آب‌ها، مهربانی با حیوانات افزود: طی قرون متمادی بی‌توجه به ضرورت حفظ محیط‌زیست اقدامات مخرب صورت گرفته است که شکار و منقرض کردن نسل برخی حیوانات از آن جمله بوده است. وی ادامه داد: توسعه صنعتی غیرمتوازن و ناپایدار کشور نیز زیان‌های شدیدی به محیط زیست وارد کرده که جبران آنها شاید چند قرن زمان نیاز داشته باشد اما حضور مردم در مناسبت‌هایی همچون روز طبیعت با آگاهی‌هایی که هر روز با گسترش رسانه‌ها به ابعاد آن افزوده می‌شود می‌تواند این روند را تسریع کند. 
رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی؛ نگهبانان جدید طبیعت
این فعال محیط زیست در ادامه به نقش شبکه‌های اجتماعی در مراقبت از طبیعت اشاره کرد و افزود: امسال پیام‌های بسیار مثبتی درباره لزوم مراقبت از طبیعت در شبکه‌های اجتماعی توسط مردم منتشر شد که نشان از رشد فرهنگ ما در این زمینه است و این اتفاق را باید به فال نیک گرفت. شاه ملکی در پایان با بیان اینکه عده‌ای از طبیعت دوستان معتقدند برای حفاظت از طبیعت مردم باید از حضور در طبیعت منع شوند، افزود: این راهکار برای مناطقی که دچار آسیب شدید شده‌اند آن هم در کوتاه‌مدت مفید به نظر می‌رسد اما در بلندمدت انسان باید طبیعت را جزیی از وجود خود بداند و نحوه حضور بی‌آسیب و همزیستی صلح‌آمیز با طبیعت را بیاموزد. 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.