چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / کـام مردم شیرین نشد

کـام مردم شیرین نشد

شایلی قرایی
این در حالیست که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و ثابت ماندن قیمت شیرینی در چند سال اخیر و افزایش نه چندان زیاد تقاضا برای شیرینی شاهد افزایش قیمت این محصول جدا نشدنی از سفره‌های شب عید نبودیم. تقاضا برای انواع شیرینی‌ در نزدیکی سال نو با افزایش همراه می‌شود اما نرخ مصوب اتحادیه برای برخی شیرینی‌ها از سال ۹۳ تا به امروز دچار تغییر قیمت نشده است. این در حالیست که در برخی قنادی‌های درجه یک این محصولات به قیمتی بالاتر از نرخ مصوب خرید و فروش شده است. 
در همین رابطه اما رئیس اتاق اصناف اعلام کرد که بازار محصولات مختلف در ایام نوروز متعادل و مناسب بوده است اما در برخی موارد مانند گوشت مرغ که با افزایش قیمت مواجه بودیم، با گران‌فروشان برخورد شد. علی فاضلی اظهار کرد: تلاش اتاق اصناف و بازرسان آن در شب عید و ایام نوروز این بود که بازار آرامی برای مردم وجود داشته باشد که در این زمینه امسال شرایط بهتری نسبت به سال گذشته وجود داشت و مردم بخش اعظمی از نیازمندی‌های‌شان را با قیمت‌های مناسب تامین کردند و می‌توان به بازار آجیل و خشکبار و شیرینی و پوشاک اشاره کرد. وی افزود: برخی محصولات مانند گوشت مرغ و میوه مشکلاتی داشتند که در حوزه تولید، توزیع و قیمت‌گذاری اتاق اصناف نقشی ندارد و وزارت جهاد کشاورزی موظف به تنظیم بازار است اما در حوزه توزیع اگر مشکلی وجود داشته باشد، بازرسان اتاق اصناف آن را به صورت مستمر پیگیری می‌کنند. 
فاضلی تاکید کرد: ممکن است برخی واحدهای صنفی از میان هزاران فعال در بازار در ایام خاصی مانند نوروز گران‌فروشی و تخلف کنند اما نباید نوسان بازار را به گردن واحدهای صنفی انداخت. از سوی دیگر، رئیس اتحادیه صنفی قنادان تهران نیز اظهار داشت که براساس گزارش‌های دریافت شده از بازار شب عید شیرینی سال جاری با وجود عدم افزایش قیمت، شاهد ۲۰ درصد کاهش فروش در مقایسه با سال گذشته هستیم. علی بهره‌مند درباره وضعیت بازار شیرینی در ایام پایانی سال جاری گفته که با وجود اینکه قیمت انواع شیرینی از سال ۹۳ تغییری نکرده است اما در بازار شب عید امسال براساس گزارش‌های دریافت شده، شاهد ۲۰ درصد کاهش فروش در مقایسه با سال گذشته هستیم. 
به گفته وی، از اتاق اصناف مصوبه افزایش قیمت شیرینی برای سال ۹۴ را گرفته بودیم اما با توجه به عدم کشش در بازار مصرف، در دو سال گذشته نرخ‌های جدید اعمال نشده است. 
با توجه به اینکه دستمزدها در سال آینده افزایش می‌یابند، امکان اعمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت شیرینی در سال آینده وجود دارد. بهره‌مند درباره قیمت انواع شیرینی در بازار شب عید گفت: قیمت انواع شیرینی برای بازار شب عید و سایر ایام سال، براساس اعلام قنادی‌ها به اتحادیه و تصویب این نرخ‌ها تعیین می‌شود که برای شب عید امسال افزایش قیمتی را اعمال نکرده‌ایم. 
وی افزود: با توجه به تنوع بالای شیرینی در قنادی‌ها، امکان اعمال نرخی مصوب برای تمام شیرینی‌ها وجود ندارد و تنها برای پنج شیرینی پرمصرف نرخ مصوب و یکسان در طول سال اعمال می‌شود. 
رئیس اتحادیه صنف قنادان تهران با اشاره به نرخ
 5 شیرینی پرمصرف براساس مصوبه سال ۹۳ اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم شیرینی‌تر ۱۵ هزار تومان، زبان و پاپیونی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، کیک یزدی ۹ هزار تومان و شیرینی برنجی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.