پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / زنگ خطر افزایش قیمت و کاهش کیفیت محصولات کشاورزی/ جذابیت قاچاق بذر با اخذ مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی واردات/ رواج استفاده از بذرهای نامرغوب
زنگ خطر افزایش قیمت و کاهش کیفیت محصولات کشاورزی/ جذابیت قاچاق بذر با اخذ مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی واردات/ رواج استفاده از بذرهای نامرغوب

نایب رییس انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده با اشاره به عواقب منفی اخذ 9 درصد مالیات ارزش افزوده واردات بذر تاکید کرد

زنگ خطر افزایش قیمت و کاهش کیفیت محصولات کشاورزی/ جذابیت قاچاق بذر با اخذ مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی واردات/ رواج استفاده از بذرهای نامرغوب

نایب رییس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده ایران با اشاره به عواقب منفی اجرایی شدن اخذ ۹ درصد عوارض ارزش بر افزوده بر واردات بذر گفت: شکی نیست که موضوع در مجموع روی تولید کشاورزی کشور تاثیر منفی می‌گذارد و قیمت این محصولات را برای مصرف‌کننده بالا می‌برد.

کسب و کار،مریم بابایی: نایب رییس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده ایران با اشاره به عواقب منفی اجرایی شدن اخذ عوارض و ارزش افزوده ۹ درصدی از واردات بذر گفت: شکی نیست که موضوع در مجموع روی تولید کشاورزی کشور تاثیر منفی می‌گذارد و قیمت این محصولات را برای مصرف‌کننده بالا می‌برد.

به گزارش کسب و کار نیوز، مرتضی وزیری افزود: افزایش قیمت بذر، هزینه کشاورزان را برای کشت و تولید محصولات کشاورزی بالا می‌برد و مستقیما روی هزینه تولید کشاورزی تاثیر افزایشی دارد. این افزایش باعث می‌شود که تعداد بیشتری از کشاورزان به جای بذرهای مرغوب هیبرید و غیرهیبرید خارجی از بذرهای تولیدی خودشان استفاده کنند و مزارع آنها با کاهش مقدار و کیفیت محصول روبرو شود.

بذر کالای واسطه‌ای نیست

نایب رییس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده ایران ادامه داد: بذر به عنوان مهمترین نهاده تولید محصولات کشاورزی، کالای واسطه‌ای نیست، بلکه یکی از اساسی‌ترین نهاده‌های تولید کشاورزی به شمار می‌رود، زیرا نهاده اولیه برای آغاز فعالیت کشاورزی را تشکیل می‌دهد. از این نظر، بذر یک کالای منحصر به فرد است که با هیچ نهاده دیگر تولید کشاورزی قابل مقایسه نیست.

رقابتی بین بذر وارداتی و بذر تولید داخل قابل تصور نیست/ مالیات ارزش افزوده واردات بذر حمایت از تولید داخلی نیست
وزیری افزود: مقرر کردن مالیات ارزش افزوده بر واردات بذر به منظور حمایت از تولیدات داخلی توجیه شده است؛ در حالی که اصولا رقابتی بین بذر وارداتی و بذر تولید داخل قابل تصور نیست. زیرا بخش قابل ملاحظه‌ای از بذری که توسط واحدهای پیشرفته کشاورزی در ایران مصرف می‌شود، وارداتی است و معیار اصلی انتخاب بذر در این واحدها ویژگی‌های برتر رقم است و هر سیاستی که به محدود کردن انتخاب کشاورز منجر شود، تهدیدی برای تولید پایدار محصولات کشاورزی به شمار می‌رود. این سیاست به هیچ وجه حمایت از تولید داخلی محسوب نمی‌شود و می‌تواند خلاف آن نیز تعبیر شود.

 تامین منافع قاچاق بذر

نایب رییس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده ایران ادامه داد: این بخشنامه می‌تواند در جهت تامین منافع قاچاق بذر عمل کند. بذر به دلیل نسبت بالای قیمت به حجم( حجم بسیار کم و قیمت بالا)، جذابیت زیادی برای ورود غیرقانونی به کشور را دارد. این سیاست عملا جذابیت قاچاق بذر را چندین برابر خواهد ساخت .

 احتمال انتقال بیماری‌های قرنطینه‌ای به کشور

نایب رییس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده ایران ادامه داد: قاچاق بذر علاوه بر آنکه دولت را از عواید حاصل از مالیات و عوارض محروم می‌کند، با دور زدن سازمان‌های مسئول مانند موسسه بذر و نهال و حفظ نباتات، خطر بزرگ احتمال انتقال بیماری‌های قرنطینه‌ای به کشور را نیز ایجاد می‌کند. در موارد بسیاری تجربه شده که بذر تقلبی کشت شده توسط کشاورز باعث خسارت بسیار شده است.

افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی

نایب رییس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده ایران افزود: از سال ۹۹ – ۱۳۹۸ با تغییر گروه کالایی واردات بذر از گروه یک به گروه دو و ورود با ارز نیمایی شاهد افزایش قیمت تمام شده نهاده‌های کشاورزی بوده‌ایم که این امر نه تنها باعث کاهش قدرت خریدکشاورزان شده بلکه هزینه مازاد و مضاعفی را برای سفره مردم در پی داشته است.

وزیری افزود: اجرایی شدن این بخشنامه مجددا منجر به افزایش قیمت نهاده‌های اصلی کشاورزی در بازار و افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و در نهایت افزایش بار مالی اقشار آسیب‌پذیر جامعه خواهد بود.
وی ادامه داد: با توجه به مراتب فوق خواهشمند است به منظور حمایت از تولید محصولات کشاورزی، پیشگیری از افزایش بیش از پیش نرخ محصولات کشاورزی، قاچاق کالا، ورود بذرهای بی‌کیفیت و بیماری‌زا به کشور که همگی از مسایل بااهمیت به شمار می‌آیند، مسئولان دستور فرمایند بررسی‌های لازم در مورد حذف دریافت ۹ در صد مالیات ارزش افزوده جهت واردات انواع بذر را به قید فوریت آغاز شود.

همچنین مطالعه کنید:

مجوز صادرات ۱۷ هزارتن گوشت مرغ مازاد صادر شد/ نیازی به واردات مرغ نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا پیمان پاک درباره وضعیت تولید و خرید مازاد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.