صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

برندسازی - قسمت بیست و یکم

برند سازی بدون بودجه

برندینگ یا برند سازی به عنوان شیوه ای برای مختصر و خلاصه کردن کلیه فعالیت های یک سازمان در نظر گرفته می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سایت فرشید رمضانی،  برای برخی از مجریان، برندینگ تنها به لوگو و تبلیغات آنها محدود می شود. اما واقعیت این است که برندینگ موضوع و عاملی برای پیوند دادن فعالیت های مختلف است که بسیار فراتر از ارتباطات را پوشش می دهد و تمامی جنبه های سازمان شما را شامل می شود و باید در تمامی بخش های استراتژی بازاریابی شما گنجانده شود.
برند سازی تنها برای شرکت ها و سازمان های بزرگ نیست. بدون توجه به اینکه سازمان شما یک سازمان کوچک باشد یا بزرگ، به هر حال شما در حال انجام دادن ای فعالیت می باشید، خواه متوجه باشید یا نباشید. من در طی فعالیت های مختلف خودم با شرکت های غیر انتفاعی مختلفی همکاری داشته ام که ادعا می کنند برای برند سازی از بودجه کافی برخوردار نیستند. اما در نظر من این موضوع تنها دلیلی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت حداکثر ساختن سرمایه گذاری شما می باشد. توجه کنید که برند شما در هر جایی که شما کوچکترین حضوری در آن دارید، حاضر می باشد، و این شامل ساختمان محل کار و نمای آن تا شیوه برخورد شما با مشتریان شما می شود.
حتی بدون در اختیار داشتن یک بودجه بازاریابی، شما باز هم در حال انجام دادن فعالیت برند سازی می باشید. با در نظر گرفتن این هدف، در اختیار داشتن راهنما و راهبری در حوزه برند بجای واگذار کردن هر بخش از آن به مجری به اصطلاح آزاد کار آن از هر شیوه عملکرد دیگری بهتر می باشد:
۱- کارکنان
چگونه با کارکنان خود ارتباط برقرار می کنید؟ چه نوع رفتار، زبان و  گویشی برای ارتباط با آنها مورد پذیرش می باشد؟ آیا قوانینی در نظام نامه کارکنان خود در نظر گرفته اید که در هماهنگی کامل با برند شما باشد؟
۲- شکل پوشش
از آنجائیکه کارکنان شما نمایندگان شرکت شما هستند، از آنها چه انتظاری برای پوشش خود دارید؟ آیا یونیفورم یکسان در اختیار آنها قرار می دهید؟ آیا استفاده از تی شرت، شلوار کوتاه یا دمپایی ابری در محل کار از سوی آنها پذیرفته است؟
۳- تماس با مخاطبین
به تلفن های چگونه پاسخ داده می شود؟ چگونه از مراجعین استقبال شده و با آنها برخورد می شود؟ آیا راهنمایی برای چگونگی برخورد با مشتریان و عموم مراجعین وجود دارد؟
۴- تصاویر
شرکت شما در تصاویر چگونه نمایش داده می شود؟ چه شخص یا اشخاصی در بین دیگران برجسته می شوند؟ این افراد چه پوششی دارند؟ آیا از ستاره و افراد مشهور استفاده می شود؟
۵- ویدئو ها
ویدئو ها چه بصورت آنلاین و چه بصورت آفلاین، به این موضوع توجه کنید که نمایندگان شرکت شما چه کسانی هستند؟ مخاطبین شما به چه صورتی مورد خطاب قرار می گیرند؟ آیا دیگر عناصر دخیل در این جریان در همخوانی و هماهنگی با برند شما می باشد؟ در این رابطه باید هم به لوگو صوتی و هم لوگو بصری شرکت خود توجه کنید.
۶- فروشگاه
آیا شکل ظاهری فروشگاه خرده فروشی شما هماهنگ با برند تعریف شده برای شرکت شما می باشد؟ محصولات عرضه شده به چه ترتیبی چیده شده اند؟ در ویترین فروشگاه شما چه چیزی نمایش داده شده است؟ در این رابطه هم به علائم بیرونی و هم علائم داخلی توجه داشته باشید.
۷- بسته بندی و ساک های دستی
ساک های دستی ارائه شده برای خرید به مشتریان و دیگر بسته بندی های مورد استفاده شما به شکل و شمایلی هستند؟ آیا اطلاعات شرکت که بر روی آنها درج شده اند هماهنگ با دیگر عناصر برند شما هستند؟
۸- موقعیت فیزیکی و غیر فروشگاهی دفتر شما
چگونه از ساختمان دفتر خود نگهداری می کنید؟ دفاتر چه ظاهری دارند؟ در بخش های عمومی و دفاتر اجرایی دفتر از چه نوع مبلمانی استفاده شده است؟ آیا هماهنگی در بین آنها رعایت شده است؟
۹- در مسیر حرکت برای رسیدن به محل
آیا ماشین ها و خودروهایی که در اختیار دفتر و شرکت شماست دارای ظاهری یکسان و هماهنگ با یکدیگر و با برند شما هستند؟ آیا موجب ترویج شرکت و برند شما می شوند؟
۱۰- تبلیغات بین المللی (اگر جزء برنامه شما است)
آیا لوگو شرکت شما نشان داده می شود؟ آیا کلمات و نگارش استفاده شده در آنها با برند شما تطابق دارد؟ آیا دیگر اطلاعات مرتبط با شرکت شما در آن گنجانده شده است؟
۱۱- تبلیغات محلی (اگر جزء برنامه شما است)
لوگو و دیگر اطلاعات کسب و کار شما به چه صورت معرفی شده است؟
۱۲- بروشور و کاتالوگ و دیگر محتوای مرتبط
آیا این اقلام چاپی هماهنگ و مطابق با برند شما می باشد؟ در این رابطه با رنگ، اندازه، نوع کاغذ و حتی طرز ارائه آنها به مشتری توجه کنید. آیا تمام عناصر تشکیل دهنده آنها یکسان هستند؟ توجه کنید که طرح های اولیه از لوگو شما احیانا بر روی یکی از اقلام درج نشده باشد.
۱۳- کارت های ویزیت
فراموش نکنید که بر روی کارت های ویزیت شرکت و کارکنان بصورت یکسان از رنگ، لوگو و طراحی و اطلاعات یکسانی استفاده باید بکنید. من شرکت هایی را دیده ام که هر یک از کارکنان یا بخش ها برای خودشان دارای یک کارت ویزیت با طراحی دلخواه خودشان بوده اند، و این کاملا اشتباه است. برخی از اطلاعات جزئی کارت بر حسب فرد ارائه دهنده آن می تواند شخصی سازی شود، ولی طراحی و رنگ و لوگو باید در همه کارت ها یکسان باشد.
۱۴- لوازم تحریر و نوشت افزار مورد استفاده
این بخش شامل نوشت افزار، روزنامه ها، فاکتورها و دیگر اقلام مشابه این مورد می شود. اطلاعات و لوگو شما بر روی این اقلام به چه صورتی نمایش داده می شوند؟
۱۵- محتوای چاپی یک بار مصرف
اینها اقلامی هستند که تنها یکبار مورد استفاده قرار می گیرند، از قبیل تراکت و کارت های دعوت. آیا رنگ کاغذ، جوهر و فونت آنها با یکدیگر مطابق است؟ آیا اطلاعات درج شده بر روی آنها و شکل ظاهری آنها با نظام نامه تعیین شده و طراحی این موارد همخوانی دارد؟
۱۶- وبسایت
آیا حضور آنلاین شما در هماهنگی و تطابق با برند شما در محیط غیر آفلاین می باشد؟ آیا آدرس استفاده شده برای برند سایت شما معرف برند شما می باشد؟ آیا در طراحی آن از همان اصول طراحی مورد استفاده در نوشت افزار، کارت ویزیت و . . . که در بالا به آن اشاره شد، استفاده کرده اید؟ در این رابطه حتما به نوع مخاطب هدف خود و کلمات کلیدی که مخاطب برای پیدا کردن شما از آن استفاده می کند هم توجه کنید. محتوای منتشر شده بر روی آن چگونه به مخاطب ارائه می شود؟ آیا لحن نوشتار شما در هماهنگی و تطابق با برند و محتوای برند شما می باشد؟
۱۷- شبکه های اجتماعی
شرکت شما چگونه بر روی این زیر ساخت ها معرفی می شود؟ چه کسی معرف برند شماست؟ آیا برای مخاطبین شناخته شده است و شخصیتی برای آن تعریف کرده اید؟ آیا اصلا شرکت شما از نظام نامه ای برای استفاده در شبکه های اجتماعی برخوردار می باشد؟
۱۸- ارتباطات آنلاین
در این رابطه به ایمیل ها و دیگر تماس های توجه کنید. آداب ارتباطی شما در رابطه با ایمیل و ارسال آن به مخاطبین به چه صورتی است؟ آیا نظام نامه و جهت روشن کردن مسیر حرکت شما وجود دارد؟ در این رابطه باید، روزنامه های الکترونیک ارسالی، گفتگوی آنلاین و پیام کوتاه و . . . را هم مد نظر قرار دهید.
۱۹- معرفی از طریق شخص سوم
چه خدماتی مورد استفاده قرار گرفته است؟ در این رابطه باید بصورت بسیار گسترده در رابطه با خدمات مشتری، دریافت سفارش، گفتگوی آنلاین و . . . بیاندیشید. شرکت شما به چه صورتی معرفی شده است؟ از چه خطوط راهنمایی استفاده شده است؟ چه کسی مسئولیت نظارت بر این خدمات را بر عهده دارد و از هماهنگ بودن آنها با اختیارات از پیش تعیین شده اطمینان کسب می کند؟
۲۰- برنامه ها
آیا شرکت شما در برنامه خاصی شرکت می کند یا مسئولیت معرفی و اطلاع رسانی در مورد آن را بر عهده دارد؟ اگر اینچنین است، آیا این فعالیت منعکس کننده برند شما می باشد؟ وابستگی شرکت شما به آن برنامه چگونه نشان داده می شود؟ در رابطه با هشتگ ها و دیگر عناصر مرتبط با آنها توجه کرده اید؟
۲۱- جوائز، از قبیل کیف و تی شرت
آیا این اقلام از رنگ استفاده شده در طراحی لوگو شما استفاده می کنند؟ آیا کیفیت یکسانی در طراحی و تولید تمامی آنها مد نظر شما بوده است؟ آیا معرف برند شما هستند؟
در حالیکه شرکت های بزرگ ممکن است از بودجه های سنگینی برای همراه ساختن با فعالیت های بازاریابی و برندینگ خود برخودار باشند، هر شرکتی قادر به ارتقاء وضعیت بازاریابی خودش با حداقل هزینه (البته اگر بودجه ای برای ابعاد تعریف شده برای فعالیت های وی تعریف شده باشد) بپردازد. اگر اصلا به فکر برند خود و فعالیت های مرتبط با آن نیستید، خود این عدم توجه به عنوان شرح و بیانی برای سازمان شما در نظر گرفته می شود. پس چه دلیلی دارد که نخواهید فعالیت های خود در این حوزه را تا حد توان خود حداکثر سازید؟