صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

اینترنت 3G بهتر است یا وایمکس؟

این روزها سرویس‌های اینترنت پرسرعت در ایران، از جهت نوع سرویسی که ارائه می‌دهند، به سه دسته مشخص قابل تقسیم‌اند: ADSL، WiMAX و 3G نام‌هایی است که در ادامه خود عناوین تجاری شرکت‌های گوناگون خدمات اینترنت را یدک می‌کشند. این سرویس‌ها تفاوت‌های قابل‌توجهی با یکدیگر دارند و هرکدام بسته به فعالیت و هزینه کاربران، برگزیده می‌شوند.

 

ADSL و محدودیت‌های سخت‌افزاری
ADSL مخفف کلمات Asymmetric Digital Subscriber Line به معنای خط اشتراک دیجیتال نامتقارن است. این سرویس وابسته به پردازش سیگنال‌های دیجیتال و یک الگوریتم خلاق برای فشرده‌کردن حجم بالای اطلاعات برای یک جفت خط معمولی تلفن است. به‌علاوه ایجاد تغییراتی در ترانس‌ها، فیلترهای آنالوگ و مبدل‌های آنالوگ/دیجیتال برای برقراری سرویس لازم است. 
عمده‌ترین محدودیت سرویس‌های ADSL در ایران عدم وجود امکانات سخت‌افزاری در نقاط مختلف شهری و روستایی برای برقراری این سرویس است. در واقع محدودیت‌های فنی مهم‌ترین نقطه ضعف این سرویس در ایران محسوب می‌شود. 
به گزارش مهر، شرکت مخابرات در بسیاری از نقاط امکانات سخت‌افزاری ADSL را فراهم کرده و این سرویس را علاوه‌بر شرکت‌های خصوصی به کاربران اینترنت ارائه می‌دهد. در واقع شرکت مخابرات بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات ADSL در ایران است. سرعت دانلود در ADSL مطابق استاندارد یک هشتم سرعت اتصال است. سرعت دانلود به ترتیب ۸ و ۱۶ و ۳۲ و ۶۴ کیلو بایت برثانیه است. با سرعت ۱۲۸ تقریبا می‌توانید دقیقه‌ای یک مگابایت و با ۲۵۶دقیقه‌ای ۲مگابایت دانلود کنید. 
مهم‌ترین ویژگی مثبت سرویس‌های ADSL هزینه نازل آن نسبت به دیگر سرویس‌های موجود است. به‌طور میانگین اینترنت ADSL با سرعت‌های ۱۲۸کیلوبایت تا ۲ مگابایت بین حدود ۱۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزارتومان در ماه هزینه دارد. 
 
WiMAX با قطعی‌های مکرر
وایمکس نسل جدیدی از تکنولوژی دسترسی به اینترنت پرسرعت است که امکان اتصال را برای کاربران از طریق امواج رادیویی و آنتن‌های شبکه مستقل و بدون سیم فراهم می‌کند. 
مهم‌ترین مزیت سرویس وایمکس نسبت به ADSL در ایران، بدون‌سیم و سیار بودن آن است. سرویس‌های وایمکس به دو صورت ثابت و سیار ارائه می‌شوند که در سرویس‌های ثابت امکان اتصال به اینترنت در یک بازه مکانی خاص بدون استفاده از سیم یا هر سخت‌افزار دیگری را فراهم می‌کنند. سرویس‌های سیار نیز فاقد محدودیت مکانی هستند و کاربر می‌تواند مودم خود را با خود حمل و از خدمات وایمکس استفاده کند. 
با وجود آنکه چند شرکت اصلی ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی در ایران طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا کیفیت خدمات وایمکس خود را ارتقا دهند، اما همچنان قیمت بالا و قطعی‌های مکرر اصلی‌ترین نارسایی‌هایی هستند که کاربران این سرویس با آنها مواجه‌اند. به‌طور میانگین اینترنت وایمکس با سرعت‌های ۱۲۸ کیلوبایت تا ۲ مگابایت بین حدود ۱۳ تا ۲۵۰ هزار تومان در ماه هزینه دارد. 
 
3G با هزینه‌های کمرشکن
نسل سوم شبکه تلفن‌همراه یا 3G روشی برای انتقال اطلاعات در تلفن‌های همراه و سیستم‌های بدون سیم است که نسبت به نسل‌های پیشین خود از امکانات گسترده‌تری برخوردار است. نخستین کشوری که از شبکه 3G به صورت گسترده و تجاری استفاده کرد، کشور ژاپن بود. 
حداکثر سرعت در 3G به 42 Mbps می‌رسد ولی در ایران شرکت‌های موجود طبق قوانین مجازند تا این سیستم را حداکثر تا سرعت نیم مگابیت ارائه دهند، که در مقایسه با سرعت اینترنت در ADSL و وایمکس سرعت قابل‌توجهی است. به همین خاطر کاربران 3G در ایران درصورتی‌که بخواهند از این سیستم برای پی‌سی خود استفاده کنند، با مشکل اتمام زود هنگام حجم خریداری شده خود مواجه می‌شوند. این اتمام حجم که به خاطر تفاوت تکنولوژی میان تلفن‌های همراه و کامپیوترهای معمولی است، از آن جهت حائز اهمیت است که سرویس‌های 3G معمولا به لحاظ هزینه‌ای در یک فاصله قابل‌توجه از دیگر سرویس‌های مشابه قرار دارند. 
در شبکه‌های 3G، اطلاعات و داد‌ه‌ها، چندین بار سریع‌تر از شبکه‌های قدیمی (2G) منتقل می‌شوند. این بدان معناست که با داشتن دستگاهی که از شبکه نسل سوم پشتیبانی می‌کند، از این پس علاوه‌بر صدا، تصاویر کم حجم و متن، قادر خواهید بود فایل‌های ویدئویی را نیز ارسال و دریافت کنید.