به گزارش کسب و کار نیوز، بر این اساس فاصله تورمی دهکها در این ماه به ۳.۲ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۳.۶ واحد درصد) ۰.۴ واحد درصد کاهش داشته است. در آبان ماه ۱۴۰۳ شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۷۹.۵ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۲.۸ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۲.۵ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۳.۱ درصد افزایش داشته است.
منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل میباشد. در آبان ماه ۱۴۰۳ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۳۲.۵ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۳۲.۵ درصد بیشتر از آبان ماه ۱۴۰۲ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردهاند. تورم نقطه به نقطه آبان ماه ۱۴۰۳ در مقایسه با ماه قبل، ۰.۹ واحد درصد افزایش داشته است.
منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل میباشد. در آبان ماه ۱۴۰۳ تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ۲.۸ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات»، ۳.۶ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۲.۵ درصد بوده است.
در بررسی نرخ تورم بر اساس دهکهای مختلف، نرخ تورم سالانه در آبان ماه برای دهک اول (کمدرآمدترین خانوارها) ۳۰.۴ درصد و برای دهک نهم (پردرآمدترین خانوارها) ۳۳.۶ درصد بوده است. این اختلاف ۳.۲ واحد درصدی در مقایسه با ماه گذشته که ۳.۶ واحد درصد بود، کاهش یافته است. کاهش فاصله تورمی دهکها ممکن است نشاندهنده کاهش نابرابری در افزایش قیمتها در برخی کالاها و خدمات باشد.
کاهش فاصله تورمی میان دهکها میتواند ناشی از همگنی بیشتر در افزایش قیمتها در بعضی از کالاها و خدمات باشد. اما همچنان خانوارهای کمدرآمد با فشار بیشتری مواجه هستند، چرا که سهم بیشتری از درآمد خود را صرف کالاهای ضروری و خوراکیها میکنند که این کالاها معمولاً شاهد افزایش قیمت بیشتری هستند. همچنین، این تفاوت در تغییرات قیمتها میتواند بهطور غیرمستقیم بر نابرابریهای اقتصادی کشور تأثیر بگذارد.
اگرچه نرخ تورم سالانه نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است، اما با توجه به افزایش چشمگیر تورم ماهانه و نقطه به نقطه، به نظر میرسد که فشار اقتصادی بر خانوارها همچنان در سطح بالایی قرار دارد. افزایش تورم در بخش خوراکیها و آشامیدنیها و اختلاف بین دهکهای درآمدی نشاندهنده ناتوانی در کنترل مؤثر قیمتها و تأثیر منفی آن بر قدرت خرید مردم است.
در آبان ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت مصرفکننده به ۲۷۹.۵ رسید که نسبت به ماه گذشته ۲.۸ درصد افزایش یافته است. این افزایش میتواند نشاندهنده روندی نگرانکننده در اقتصاد باشد، بهویژه در گروههای خوراکیها و آشامیدنیها که با تورم ۳.۶ درصدی مواجه شدند. این رشد بالا در گروه خوراکیها ممکن است بهدلیل عوامل مختلفی نظیر تغییرات قیمت جهانی مواد اولیه، افزایش هزینههای حمل و نقل و تاثیر سیاستهای داخلی در تولید و واردات باشد.
افزایش ۳.۶ درصدی در گروه خوراکیها و آشامیدنیها بهویژه برای خانوارهای کمدرآمد که بیشترین سهم از هزینههای خود را به این گروه اختصاص میدهند، فشار اقتصادی زیادی را به همراه دارد. این تغییرات قیمت بهویژه در فصول خاصی که تولیدات داخلی با مشکلاتی مواجه است، میتواند نگرانکنندهتر باشد. از سوی دیگر، افزایش تورم در این گروه میتواند بر الگوی مصرف خانوارها تاثیر بگذارد و موجب کاهش قدرت خرید شود.