شایلی قرائی
به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، «امین کلاهدوزان» در نخستین جلسه تشکیل اندیشکده هوش مصنوعی و توسعه تجارت الکترونیکی با حضور اعضاء هیئت مدیره انجمن هوش مصنوعی ایران، گفت: معتقدیم باید برای ارتقای بهرهبرداری از هوش مصنوعی در توسعه تجارت الکترونیکی کشور، همراهی و همفکری تمامی فعالین این زیستبوم وجود داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به فلسفه تشکیل جلسه، افزود: مفاهمه با بخش غیردولتی بهویژه تشکلها و انجمنها بهمنظور ریلگذاری تحولی این حوزه ضرورتی انکارناپذیر است. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به برنامه تحولی پنج ساله تهیه شده، گفت: در برنامه تهیه شده، پیشبینی شده به عدد ۹ هزار همت یعنی معادل ۷۰ میلیارد دلار به ارزش امروز تا پایان برنامه برسیم و این هدف جز از مسیر بهرهبرداری از فناوریهای جدید به ویژه هوش مصنوعی ممکن نخواهد بود.
کلاهدوزان با تأکید بر این که آینده اقتصاد دیجیتال کشور باهوش مصنوعی عجین شده است، اظهار داشت: آغاز سلسله نشستهای تخصصی بررسی و واکاوی زمینههای بهرهبرداری از هوش مصنوعی بهمنظور تحقق تحولی چشمگیر در حوزه تجارت الکترونیکی بهزودی آغاز خواهد شد.
جایگاه کشور در منطقه از نظر وضعیت رشد تجارت الکترونیکی مطلوب بوده، به طوری که سال گذشته رشد ۷۴ درصدی در بخش تجارت الکترونیکی داشتیم و به عدد ۳ هزار و ۲۰۰ همت رسیدیم. امین کلاهدوزان – رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به چشمانداز تجارت الکترونیکی کشور، گفت: تحقق عدد ۹ هزار همتی در ۵ سال پیش رو، چشمانداز مهمی بوده که برای آینده این حوزه در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: سال گذشته رشد ۷۴ درصدی در بخش تجارت الکترونیکی را شاهد بودیم و به عدد ۳ هزار و ۲۰۰ همت رسیدیم؛ این مبلغ نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار است. کلاهدوزان با اشاره به جایگاه ایران در منطقه، گفت: جایگاه کشور در منطقه از نظر وضعیت رشد تجارت الکترونیکی مطلوب بوده، هر چند باید فرصتهای پیش رو را به شکل بهتری دنبال کنیم.
وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۳ و سالهای پیشرو، تمرکز ما حضور اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال در بازارهای سنتی است. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به فعالشدن تجارت الکترونیکی در بازارهای سنتی، گفت: سال گذشته فروش خودرو و طلا در بستر آنلاین آغاز شد و امسال نیز در نظر داریم قواعد فروش ملک در فضای مجازی را تدوین و بستر آن را فراهم کنیم.
ضرورت نوآوری در اقتصاد دیجیتال
مهدی غیبی، کارشناس فناوری
برای توسعه تجارت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتالی باید روی پلتفرمها، دادههای دیجیتالی و تجارت الکترونیک و پیشرانهای فناوری تمرکز کرد. اقتصاد دیجیتالی اکنون در همه جای دنیا در دو بخش بستر موبایلی و پیشرانهای فناوری در حال شکوفایی و توسعه است. همچنین در عرصه اقتصاد دیجیتال باید تولید و توسعه صادرات نرمافزاری در اولویت اصلی قرار گیرد.
در حال حاضر تعدادی از شرکتها دفاتری را به صورت مجازی در برخی کشورها راهاندازی کردهاند که پروژههای نرمافزاری را در ایران انجام می دهند و این چرخه مالی مناسبی را ایجاد کرده است. همچنین در کنار آن نیروی انسانی توانمندی را جذب و به کار میگیرد. بنابراین بعد از تأکید به موضوع جهش تولید در مرحله دوم بحث اشتغال یکی دیگر از مقولههایی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا این حوزه علاوه بر ایجاد اشتغال شرایط اقتصادی کشور را متحول میسازد.
اولین توصیه به کسب و کارها ایجاد کانالهای مختلف ارتباطی و توزیع با مشتریان است، به این معنی که یک کسب و کار نباید خود را فقط محدود به یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام کند. توصیه بعدی توجه به اصل ایجاد تقاضا در مشتریان است، به عبارت دیگر تقاضای خدمات یا کالای ما تا حدی باید در مشتریان ایجاد شود که برای مشتریان تفاوت نداشته باشد که محصول در بستر اینترنت بینالملل عرضه میشود یا شبکه ملی اطلاعات و احساس نیاز آنها را وادار به تعقیب کسب و کار ما کند.
شرایط حاکم بر کشور ضرورت ایجاد کسب و کار بر مطمئنترین بستر را ضروری میکند. این بستر اکنون ایجاد صفحه در شبکه ملی اطلاعات است که دولت در هر شرایطی آن را برقرار نگه خواهد داشت.
برای بقا در اقتصاد دیجیتال باید نوآور بود. با توجه به کوتاه بودن چرخه عمر محصولات و خدمات در اقتصاد دیجیتال، نوآوری، استراتژی اصلی کسب و کارهای موفق است و در نهایت سرعت بالای رشد و انتشار فناوریها یکی از ویژگیهای اقتصاد دیجیتال است. چرخه حیات فناوری در این اقتصاد کم است. فناوریها در این اقتصاد بهسرعت رشد میکنند و با بلوغ رسیدن به عنوان یک فناوری تحولآفرین، نقشآفرینی میکند.