صفحه اصلی / سرخط خبرها / واردات قطره چکانی خودرو 
واردات قطره چکانی خودرو 

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

واردات قطره چکانی خودرو 

سرمقاله

قیمت خودرو رابطه مستقیم با قیمت دلار دارد. با توجه به مسائل سیاسی و تحریم‌ها، قیمت دلار بیشتر می‌شود. خودرو همانند سایر کالاهای دیگر با افزایش نرخ ارز، گران‌تر می‌شود. با این وجود شیوه فعلی واردات خودرو، بسیار منحصربه ‌فرد بوده و درهیچ جای دنیا مشابه آن دیده نشده است. وعده عرضه خودروهای وارداتی در حالی داده شده که نه تعرفه واردات مشخص است و نه قیمت خودروهای وارداتی.
هر زمان دولت احساس می‌کند که با اخبار و سیگنال‌هایی می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد، بحث واردات خودروهای دست‌دوم را مطرح می‌کند. یعنی هر زمان جو بازار به سمت افزایشی شدن حرکت می‌کند، دولت با مطرح کردن واردات دست‌دوم ها سعی می‌کند جلوی افزایش قیمت‎ها را بگیرد. اما اینکه چه تعداد خودرو دست‌دوم، با چه قیمتی و با چه مکانیزمی عرضه شود بسیار اهمیت دارد.
ممکن است شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم، اما مقطعی خواهد بود. چنانچه خودرویی وارد شود، شیب قیمت به‌ سمت نزولی شدن ادامه می‌یابد تا به‌ کف قیمت برسد، اما چنانچه دو تا سه ماه بگذرد و طرح در دست‌انداز گیر کند و خودرویی وارد بازار نشود، قیمتِ کاهش‌یافته، دوباره باز خواهد گشت. با تقاضا بالایی در کشوری با مشکل ارز روبه‌رو می شویم که همه قصد دارند خودرو دست‌دوم از کشورهای اطراف وارد کنند. باید به این مساله توجه کرد که چه اندازه خودرو دست‌دوم در کشورهای اطراف وجود دارد و چه اندازه این خودروها با قواعد ما سازگار هستند. بحث‌های زیادی وجود دارد که این گزینه را غیرمنطقی و غیراجرایی می‌کند.
واردات خودرو به دو عامل مهم واردات پیوسته و انبوه بستگی دارد. زیرا هم حجم زیادی از خودرو وارد کشور شود و هم سیستم توزیع در بازار پیوسته باشد تا توزیع درستی صورت گیرد. یکی از مشکلات ما در تولید و واردات خودرو این است که سیستم توزیع خودرو در کشور ما نادرست است.

همچنین مطالعه کنید:

وعده همکاری و سرمایه گذاری چین و هند در ایران

به گزارش کسب و کار نیوز ، عبدالناصر همتی در صفحه خود در فضای مجازی  …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.